I Amelia Jul finns ett recept på pepparkaksbrownies. Hur gott låter inte det? Så häromdagen slängde jag ihop den. Väldigt enkel att göra.
Pepparkaksbrownies 20 bitar
1 vaniljstång
200 g smör
200 g mörk choklad av god kvalitet
4 ägg
1 dl ljust muscovadosocker
2 dl strösocker
2 dl vetemjöl
1 msk pepparkakskrydda
1 tsk bakpulver
1 dl pistagenötter, grovt hackade
Dekoration:
50 g vit choklad
Ev lite färska tranbär
Gör så här: Sätt ugnen på 200 grader. Lägg bakplåtspapper i en ugnsform, 20×30 cm. Halvera vaniljstången och skrapa ur fröna. Bryt chokladen i bitar. Smält smöret. Lägg i choklad och vaniljfrön så chokladen får smälta.
Vispa ägg och muscovadosocker och strösocker fluffigt i en stor bunke. Blanda de torra ingredienserna utom nötterna. Rör ner chokladsmöret och de torra ingredienserna i äggvispet och rör ihop till en jämn smet.
Fördela smeten jämnt i formen och strö över nötterna.
Grädda mitt i ugnen 15–20 min. Den ska inte vara genomgräddad. Låt kakan kallna. Smält den vita chokladen och rippla över kakan. Strö över tranbär som garnering.