Hittade ett recept på Underbara Claras hemsida. Kommer jag nog göra till mitt årliga adventsfika.
Kardemummadoftande Chokladkakor
100 g schweizernötchoklad
2 dl vetemjöl
3 msk kakao
1 tsk bakpulver
1 krm salt
60 g smör
1,5 dl ljust muscavadossocker
1 ägg
1 tsk vaniljsocker
1 tsk kardemumma
Florsocker
Gör så här: Smält chokladen över vattenbad. Rör socker, smör och ägg krämigt. Blanda alla torra ingredienser och rör ner i smeten tillsammans med chokladen. Degen blir väldigt kladdig. Lägg den i gladpack och forma till en rulle. Låt ligga i kylen några timmar. Sätt ugnen på 175 grader. Skär rullen i skivor och rulla de till bollar. Rulla varje boll i rikligt med florsocker och tryck till på plåten. Grädda i mitten av ugnen i ungefär en kvart. Låt svalna på plåten.