Så sugen på att göra någon god kaffedrink. Ni vet en sådan med lite sött i, kryddor, kanske sprit och grädde typ. Googlade runt lite och hamnade på Dansukker. Hittade två som lät spännande!
Pepparkakskaffe, 4 glas
4-8 bitar Dansukker Rörsocker Bit
2 tsk pepparkakskryddor
4 dl nybryggt starkt kaffe
4 dl varm choklad
2 dl vispad grädde
2 krossade pepparkakor
Gör så här: Lägg sockerbitar och kryddor i 4 glas. Häll på kaffet och rör om tills sockret löst sig. Fyll på med chokladen. Lägg en klick grädde i varje glas och strö på lite pepparkask-kross. Servera genast.

Bild lånad från dansukker.se
Julkaffe, 4 glas
2 päron
1 1/2 dl Dansukker Ljus Sirap
6 msk bryggmalet kaffe
2 krm mald kardemumma
2 krm mald koriander
8 dl vatten
8 cl Gammeldansk
1 dl vispgrädde
2 msk Dansukker Ljus Sirap
Gör så här: Skala, halvera och kärna ur päronen. Skär dem i bitar, cirka 1 x 1 cm. Blanda päronbitarna och sirap i en kastrull och koka päronen mjuka. Fördela i fyra glas. Lägg kaffe och kryddor i ett bryggfilter och brygg kaffet. Vispa grädden till fast skum. Häll 2 cl gammeldansk i varje glas och häll därefter på kaffet. Toppa med en klick vispad grädde. Ringla över sirap.

Bild lånad från dansukker.se
Härligt med lite varma juliga drinkar. Min personliga favorit är varm choklad med päronkonjak och vispgrädde 🙂
Det lät gott! 🙂