The Show of Christmas

Trots förkylning, rethosta och SL så kom jag till Globen. Jag och mina vänner åt middag ihop innan vi gick in. Sakta men säkert fylldes Globen. Biljetterna säljer slut snabbt. Inte konstigt med tanke på hur billigt det är för att få se dessa grymma artister. 120kr + serviceavgift om man är medlem i Konsumentföreningen Stockholm Coop. Jag missade förra året så jag var glad att vara tillbaka. Mark Levengood var som vanligt konferencier, han gör det så bra! När ska han få bli Julvärd? Han är ju (tillsammans med Ernst) själva definitionen av Mys! Hur som. Vi bjöds på klassiker, hits, medley, halvklädda brandmän och massor av underbara röster. Snyggaste outfit går till Sabina Ddumba. Bästa röst går till Peter Jöback. Härligaste energin går till Martin Stenmark. Största överraskningen (en bra sådan) för mig går till Wiktoria. Roligaste historierna går till Lill-Babs. Skönaste dansmoves går till Magnus Carlson. Och härligaste personlighet går till Mark Levengood!

Ugly Christmas Sweater Day

jultröja.JPG

Idag 15 december är det Ugly Christmas Sweater Day. Nu är min tröja ovan inte ful men i alla fall! Det är en jultröja.

Lite mer inspiration från Pinterest som kanske mer passar in på just Ugly Christmas Sweater Day…!

Påminnelse -Tävling

I samarbete med Upplevelse.com kör jag nu en tävling. Vinsten är ett presentkort på 500 kr från Upplevelse.com . Riktigt bra!

Vad du än letar efter så ger Upplevelse.com er tipsen på julklappar. Honom eller henne. Mamma eller pappa. Billiga julklappar eller romantiska. Ni hittar alla tipsen här! Många upplevelser där som jag inte skulle tack nej till. Massage skulle sitta fint. Kurs i nattfotografering skulle jag behöva… 🙂 Lakritsprovning låter mums och kul! Eller få baka Polkagrisar, underbart!

Hur tävlar ni då? Ni kommenterar här eller på mitt Instagram (Jennysjul) vad ni skulle vilja ge för upplevelse i julklapp och till vem. Ni kan tävla fram till och med söndag. På måndag kommer jag dra en vinnare. Ni kan få presentkortet via mail eller per post. Lycka till!

Ikväll blir det Ernst-mys!

Jag är förkyld. Inte kul. Noll ork. Men det jag orkar är att titta på Ernst ikväll! En kopp te från Teadventskalendern och några Tedrömmar från frysen ska jag duka upp med.

Ernst skapar ett godisbord med marsipanlimpa, tjongkola och bulldegsvildsvin. Han lagar ostkaka och ger sig sedan ut i skogen för att hämta hem en gran som får en rejäl julgransfot. Till sist bygger han en fågelmatare och en paradljusstake.

Sen hoppas jag verkligen att jag vaknar pigg och frisk imorgon för jag ska ju på The Show of Christmas imorgon kväll. Med i år är Peter Jöback, Wiktoria, Sabina Ddumba, Magnus Carlson, Martin Stenmarck och Lill-Babs. Konfrencier är underbara Mark Levengood. Jag hoppas verkligen jag mår bättre så jag kan gå. Just nu känns huvudet som det är fullt av bomull, halsen är raspig, snorig, känns lite som jag ska brinna upp då och då.

Men ikväll blir det kurera mig och vad passar då bättre än denna man?!

ernst

Bild lånad från tv4.se

Jul hos Mette Blomsterberg

Snubblade över detta danska program som sändes i SVT2 19.30-20.00. Men ni kan titta på detta första avsnitt på SVTplay förstås.

Del 1 av 3. Julgodis och julpynt med konditorn Mette Blomsterberg från ”Det söta livet”. Denna gång: chokladpraliner med ingefärsfudge, glöggaperitif och en dekorativ dörrkrans med torkade apelsiner.

Väldigt mysigt och trevligt program! Fördrinken lät väldigt god. Och även om det såg lite krångligt ut blev jag sugen på att göra praliner.Avsnitt 2 och 3 sänds torsdag och fredag kl 19.30-20.00.

Chap in disguise DIY kit

Började med detta pyssel för länge sen men sen tog pyntande, adventsfika och annat över. Men nu har jag fixat klart! Det var väldigt pilligt. Många steg också. Mycket som ska torka mellan. Ingenting för de yngsta. En hel del som ska klippas och mycket pilligt. Däremot bra från kanske 7 år. Mina blev inte vackra men jag är glad att jag klarade det!

Lucia

Idag var det luciafirande på förskolan. Moa hade ju valt att vara tomte i år men igår ändrade hon sig och ville vara pepparkaka. Helt okej för vi hade fått både och från hennes moster. Så hon var pepparkaka. En väldigt söt pepparkaka om ni frågar mig! Omöjligt att få en bra bild av fikasugen unge! img_4115-e1513248637376.jpg

Jag blir alltid lika imponerad av att pedagogerna lyckas lära barnen alla texter! Vi fick höra många fina sånger. Efteråt fikade vi.

Glad Lucia önskar jag er alla!

Teadventskalendern

Halvvägs genom alla Adventskalendrar. En av mina favoriter har ju varit Teadventskalendern genom åren och i år är inget undantag! Jag älskar att jag får utmana smaklökarna. Jag dricker oftast ej smaksatt grönt te. Så då förstår ni att dessa olika röda, ört, svarta, vita osv är en utmaning! Gillar jag alla teer? Absolut inte. Tittar vi på statistiken så här långt (man sätter stjärnor på varje te, 1-5 stjärnor) så ser det ut så här:
5 stjärnor: 1
4 stjärnor: 2
3 stjärnor: 4
2 stjärnor: 3
1 stjärnor: 2
En salig blandning som ni ser! De två jag inte gillat alls är två Rooibos teer. Lustigt nog är den enda med 5 stjärnor också ett Rooibos!

Årets julgran!

Ikväll när vi kom hem skottade jag och Moa lekte i den dyngsura snön. Sen in och åt middag. Sen klädde vi granen! Den dricker massor så den mår kanon. Först ljus, sen glitter och sist kulor och annat pynt.

Svar från SVT

Idag fick jag äntligen svar på mitt mail till SVT, se mitt förra inlägg här. Svensson Svensson brukar sändas på julafton vid nio-tiden. 2012 bröt SVT det och jag var inte glad då heller. För mig är det tradition att på julaftonskvällen när allt är lugnt och fridfullt och jag sitter själv framför TV:n så tittar jag på Svensson Svensson. Mysigt!

I år ska SVT sända En underbar jävla jul kl 20.00 på julafton. En underbar film som jag älskar! Så det stör mig icke. Svensson Svensson sänds 23 december 21.00.

Jag mailade hur som helst SVT och frågade varför denna tablåändring gjorts och fick nu svar:

Programmet sänds även på Julafton, i SVT24 kl 21.00 och kommer finnas tillgänglig på SVT Play från tidig morgon den 23/12.

I år togs ett beslut att sända programmet dagen innan julafton, då vi hoppas att många har mer tid att sätta sig ner och bli road av familjen Svenssons jul.

Det sista vete sjutton om jag tror på men trevligt med svar i alla fall!

TÄVLING!

I samarbete med Upplevelse.com kör jag nu en tävling. Vinsten är ett presentkort på 500 kr från Upplevelse.com . Riktigt bra!

Vad du än letar efter så ger Upplevelse.com er tipsen på julklappar. Honom eller henne. Mamma eller pappa. Billiga julklappar eller romantiska. Ni hittar alla tipsen här! Många upplevelser där som jag inte skulle tack nej till. Massage skulle sitta fint. Kurs i nattfotografering skulle jag behöva… 🙂 Lakritsprovning låter mums och kul! Eller få baka Polkagrisar, underbart!

Hur tävlar ni då? Ni kommenterar här eller på mitt Instagram (Jennysjul) vad ni skulle vilja ge för upplevelse i julklapp och till vem. Ni kan tävla fram till och med söndag. På måndag kommer jag dra en vinnare. Ni kan få presentkortet via mail eller per post. Lycka till!

upplevelse

Lär bli halt

Igår snöade det till och från under dagen. I morse när vi kom upp hade det kommit en hel del snö. Nollgradigt. Så väldigt blött. Det har nu övergått till snöblandad nederbörd. I natt ska det enligt prognosen bli klart och 4-8 minusgrader. Det lär med andra ord bli halt imorgon! Jag vill gärna undvika förra årets vurpa där jag slog till knät ganska illa så jag lär ta mig fram med försiktighet imorgon.

Smålandsgran

Idag kom granen. Mail dagen innan, sms på morgonen med ungefärlig tid, sms igen med länk där man kan följa bilen med din gran. Just denna gång lite strul. Fick mail med info om att bilen gått sönder och att de skulle packa om och komma så fort det gick. Just idag inget som stressade mig. Var ändå hemma. Och är du inte hemma så ställer de utanför. Vid halv fyra kom den. En supertrevlig kille levererade och talade om att dem var nysnittad och redo för lite vatten! Jag satte den i foten, klippte bort nätet och la handdukar runt om för att bespara parketten fukten från granen. Nu får den stå någon dag eller två och sen ska jag klä den! Lite kortare än jag kanske velat men inom måtten jag valde, 150-200 cm. Denna var nog 150 cm. Nästa år beställer jag nog 200-250 och hoppas på snarare 200! Jag är nöjd med Smålandsgran! Har haft deras eko och kravmärkta granar förut. Man kan köpa massa annat också. Hämtning när julen är slut, familjepaket, deluxpaket, utomhuspaket osv. Läs mer på deras hemsida!

Wien

Ni som följer mig på Instagram har redan sett några bilder. En vän till mig är på julmarknadskryssning. Smaka på det! Julmarknadskryssning. Låter magiskt! Hon åker till tre städer: Wien, Budapest och Bratislava. Transportmedlet är båt på Donau. Här följer lite bilder från Wien.

Nyårsklockan

Krister Henriksson får i år det ärofulla uppdraget att läsa dikten Nyårsklockan på Skansen på Nyårsafton.

Min ambition är att försöka läsa den i år på ett sätt så att alla förstår den, den är förhoppningsfull och i år kanske det behövs en sån dikt, så som världen ser ut, säger Krister Henriksson om dikten Nyårsklockan.

Andra Advent

Helt galet att vi om två veckor öppnar julklappar, äter julmat, myser med familjen och säger God Jul till alla vi träffar! Jag både längtar och vill stanna tiden. Dessa två veckor och hela julhelgen ska jag njuta till max av allt juligt. Love!

Tankar på ett tåg

Sitter på tåget mellan Göteborg och Stockholm. Lite lätt förkyld men lycklig. Lycklig för att jag fått uppleva Liseberg och Göteborg i julskrud igen. Lycklig för underbart resesällskap i form av vän och dotter. Lycklig över att bo i ett vackert Sverige. Tittar ut över skogar, sjöar, mindre och lite större samhällen och många kvadratkilometrar odlingsmark. Jag ser små stugor, vackra kyrkor, herrgårdar och villor. Jag är tacksam att jag bor med denna blandning så nära. Jag bor i en förort till Stockholm. 20 minuter från stadens mittpunkt. Bara några få timmar med tåg från Göteborg, Malmö, Sundsvall. Nära andra länder. Alla båtresor till Helsingfors med pappa när jag växte upp. Tågresan till Oslo med mamma som ung vuxen. Alla resor till Köpenhamn, både själv och med andra. Så nära. Jag är en hemmaråtta med förkärlek till att resa! Så är det. Att titta på ett Sverige som svischar förbi utan för fönstret, på väg hem efter en mysig helg borta. Jag är lycklig!

Liseberg del 3

När mörkret fallit. Nu var det väldigt mycket folk. Svårt att ta sig fram och svårt att se något i stånden. Vi började också krokna. Vi skulle ju tillbaka till tågstationen där vårt hotell ligger. Och dit gick vi. Så där fick det bli middag på rummet. Sen Jakten på tidskristallen och nu sover Moa! Helt slut!

Liseberg del 1

Vi tog tåget från Stockholm till Göteborg i morse. När vi kom fram checkade vi in på hotellet och gick sen och åt lunch. Sen gick vi till Liseberg. Ingen kö alls i kassan! Så glad! Möttes först av snögubbar. Sen gick vi ner till Kaninlandet. Moas favorit. Hon lekte i kaninhuset. Åkte karuseller, kaninresan, båtar osv. Sen började det skymma. Vi gick mot Tomten. Med ett litet stopp så min vän fick åka Balder, galning ?

Ljuset tänds inte i direktsändning

Så dumt! En av grundtankarna med julvärden är ju att man ska få sällskap på julafton om man är ensam. Att då titta på ett ljus som tändes för flera dagar/veckor sedan är ju så tråkigt. Jag kan förstå att Lotta och Erik vill köra sin matgrej och att det kräver rekvisita och inspelningsplatser men gör då dessa som inslag. Julvärden/julvärdarna ska dock vara på plats i direktsändning. Tror säkert många andra julvärdar också velat vara hemma med sin familjer men det är en del av uppdraget om man tackar ja. Att vara i en studio i TV huset på julafton. Nej SVT. Vi är inte sams denna jul. Flytta på Svensson Svensson och nu detta. Och svara gärna ang Svensson Svensson som ni skrev i mailsvar till mig 22/11.

Julklappsöl

Idag ska jag köpa en av de sista julklapparna. Pappas öl. Han får varje år ca 5 st flasköl av olika sorter av mig. Jag går blandat på rekommendation av andra och fina/roliga etiketter 🙂 Jag dricker själv inte öl så får gå på annat. Pappa tycker det är roligt att få testa nya sorter och han dricker dessa med andakt till någon speciell fotbollsmatch!

Här ser ni årets julklappsöl. Fem sorter. Salig blandning.

Julig mat

Igår till middag åt vi risgrynsgröt och julskinkesmörgås. Mums! Enkelt och gott. Tittade ni på Ernst igår? Så mysigt program tycker jag. Grönkålen såg supergod ut tycker jag, fast jag skulle nog lägga det på en rostad brödbit istället. Pepparkakschipsen såg goda ut, kanske något för nästa års adventsfika. Jag vill även gör min egen glögg nästa år, Ernst essens lät god! Ni hittar alla recepten från programmet här.

Idag ska mamma göra sina köttbullar. Äntligen! Det ska jag äta ikväll eller på söndag med rödbetssallad. Det absolut godaste. Hon ska göra en hel del köttbullar så jag får en drös att ha i frysen, perfekt för de där dagarna när jag inte orkar/hinner göra middag.

Jag har köpt sillen och den ska jag lägga in typ 21 december. Gör efter mormor klassiska och enkla recept. Senapssill köper vi alltid, Abbas. Har även hittat en sallad jag vill göra med rödkål, apelsin och granatäpple. Låter så gott.