Jag fick två fina hängen till granen i julklapp av vänner. Love! 
Igår fick Moa somna i soffan framför Frost. Så glad hon var! Som jag trodde tog det inte lång tid innan hon sov ?? 
Det blommar så fint






Juldagen
364 dagar till bästa julafton… ? Jag började dagen med tomtegröt och sortera julpapper/snören/kartonger osv. Tog med en del när jag åkte till Friskis. Brukar snabbt bli fullt i återvinningsstationerna så här års! Sen spinning med som vanligt många motionärer. Extra kul att många kom fram efter och tackade för ett jobbigt och kul pass! Tack! Sen julmatsrester till lunch innan jag och Moa gav oss ut till lekplatsen. Kallt och blött. Underbar kombo. Moa var blöt in på trosorna efter en timmes lek så vi gick hem och bytte om innan vi gick till mormor och morfar och fikade.
Nu är vi hemma och vilar lite efter lite lego bygge. Blir en lugn eftermiddag och kväll. Funderar mest på vad jag ska titta på ikväll…
Igår kväll såg jag i alla fall bästa Svensson Svensson julavsnittet!
Jakten på tidskristallen
Nu är årets julkalender på SVT slut. Så här skrev jag 5/12. Jag vidhåller att den är lite läskig för Moas ålder. Eva Rydberg och Rikard Wolff är helt underbara. Barnen är riktigt bra. För mig har den vuxit. Jag gillar den verkligen. Det enda minuset egentligen är bristen på jul. Och jag tycker att delar av scenerna med framtidsskolan är fåniga. Jag tycker det ska vara mer jul i en adventskalender men jag gillar den. Den är spännande även för vuxna. Den kommer inte gå till historien men klart sevärd och den har varit spännande att följa varje dag fram till jul.
God Jul kära läsare!
Dagen är här. Dagen vi laddat för så länge. 17 augusti började jag säsongen mer frekvent med blogginläggen. Men jag bloggar ju året runt och det finns inte en enda månad 2017 som jag inte bloggat!
Vi började dagen med frukost och sista avsnittet av Jakten på tidskristallen. Följt av att jag och pappa åkte till kyrkogården. 
Följt av fika på Gateau. Mums!
Mamma och Moa var i lekpark under tiden. Sen åt vi julgröt till lunch. Sen gick jag och Moa ut i lekpark. Till Moas glädje hittade hon lite is att åka på! 
Här är granen med alla julklappar under. Man får bara en chans här att njuta av detta! Har ju katt och hon älskar snören och snören och kattmagar går inte ihop. Så jag lägger fram precis innan vi ska öppna. 
Från oss båda till er alla: En riktigt God Jul! 
Gran hos päronen
Klätt deras gran och mamma har satt ut alla juliga gosedjur de har! 













Traditioner dagen före julafton
Vi klär alltid granen hos mamma och pappa dagen före julafton. Då äter vi också middag ihop. Typ mat från lokala kinakrogen.
Jag brukar koka skinkan själv men i år skippade jag det och köpte färdigkokt. Men på lokala köttaffären och den är kokt där så nästan hemma! Nu står den i ugnen med griljeringen.
Sen har vi varit och ätit sedvanlig julig gelato på Scarfo i Ålsten, mums! 
Saffransgelaton är så otroligt god! Jag tog saffran och en med kardemumma och kolasås. Moa tog vanilj och julcreme med smak av apelsin och kanel. Otroligt god den också. Deras vanilj är också fantastisk!
Jag är inte avundsjuk på alla jag såg sitta i köer in till köpcentrumen… först köa för att ens komma in på området, sen snurra runt tills de hittar parkering och sen alla människorna i butikerna. Jag får höjd magsyra bara av att se det. Så glad att jag är klar! Vi tittar på Kalle Anka medan skinkan står i ugnen. Mitt största huvudbry just nu är viken julfilm jag ska se ikväll när Moa somnat…!
Börjar bli klar
Morgonen har gått åt till städning. Byta sängkläder till juliga, damma, dammsuga, rengöra kök och badrum. Vi har också tittat på Jakten på tidskristallen och pyntat till katten! Jag har gått ut med lite grejer till förrådet. Snart ska vi åka och äta glass och lämna sista julklapparna. Sen hem och griljera skinkan innan vi går till mamma och pappa och klär deras gran och äter hämtmat som traditionen bjuder. Ikväll blir det julfilm och uppesittarpodd! 

Nej nu ska jag sätta fart! Hörs senare!
Nybakat
Idag åt vi räkmacka och pepparkaka på jobbet. Mums! Vi fick bästa julklappen, presentkort på Melanders Fisk. 
Jag hade min jultröja med julgran på och röda naglar.
Efter jobbet så hittade jag tillslut vanliga enkla assietter till mamma! Yes! Nu är alla julklappar klara och inslagna. Sen bakade jag och Moa en ny omgång vörtbröd. Åt just en macka och mums!
Mamma kom över med lite av julmaten som hon handlat. Vi ska ju äta hos oss i år för första gången.
Imorgon blir det lite städning och bädda om i sängarna på morgonen. På em/kvällen blir det sedvanligt icke-julig mat och klä gran hos mamma och pappa. Där emellan är tanken italiensk glass på Scarfo.
Mammas julklapp
Hur svårt ska det vara att hitta assietter som är vita med lite blått mönster på och inte hutlöst dyra? Tydligen svårt. Mamma som önskar sig och jag har haft ögonen öppna länge nu utan resultat. Jag har nu övergett blått mönster och nu senaste dagarna bara letat vita assietter. Har inte gått så bra det heller… Suck. Jag VILL inte åka till Ikea eller dylikt. Många assietter är så stora. 22 cm tycker jag inte är en assiett, det är en mindre tallrik. Max 20 cm vill jag ha. Och bara vita eller med fint mönster.
Idag är sista chansen. Annars får det vara.
Uppesittarpodd
Adam och Kompani kommer även i år med en uppesittarpodd! Jag kommer garanterat lyssna. Och skratta. Massor. Omöjligt att låta bli när man lyssnar på den podden. Det kan ju inte bli bättre än att gå och lägga sig dagen före julafton med hela själen fylld av skratt! Lyssna ni med på lördag. Ni hittar den på alla vanliga ställen man hittar poddar på.

Sill och Moas juloutfit
Jag la in sillen ikväll. Den ska stå i kylen och gotta till sig till julafton.
Jag har bytt ut en hel del hyacinter. Vi har köpt julklänning till Moa. Hon fick välja helt själv. Bild lånad från H&M. 
Och hon valde också strumpbyxor. 2-pack, får se vilka hon vill ha på julafton.
Känns som vi hann med en del ikväll i alla fall! Trots att jag inte hittade sista julklappen till mamma eller mossdekoration till gravarna. Ja ja. Det löser sig!
Kakadventskalender
Igår bakade vi drömmar och Moa fick smaka en när vi var klara. Mmmm vad god mamma, jag skulle kunna äta många! Ja drömmar är gott blev mitt svar. Sen har hon ju börjat förstå att adventskalendrarna snart kommer ta slut. Efter julafton blir det inget mer öppnande. Så kom hennes nästa tanke. Mamma, man skulle kunna ha en kak-kalender. Vill du ha det nästa år frågade jag. Ja eller kanske nu efter jul! Smart unge!
Så om ni inte kan bestämma vilken kalender ni ska ha nästa år och gillar tex Bonkisar lika mycket som herr Mandelmann så är ju en kakadventskalender en bra idé! Jag skänker idén till Göteborgskex eller Gille. Men vi förväntar oss ett gratisexemplar eller två!

Tomten är far till alla barnen
Igår bakade vi drömmar. Blev lite hårdare än jag önskat men goda ändå! På kvällen när dottern lagt sig så tittade jag på en av min måste-filmer under julen, Tomten är far till alla barnen. Den är bra! Finns ju som alltid i filmer bra och mindre bra scener. Så är det. Och en scen jag aldrig klarar att se, jag spolar förbi. Den när Sara (Katarina Ewerlöf) raljerar över att hon är glad över att hon kunnat bli gravid ”på riktigt” och inte behövt adoptera och granarna står bakom med sin adopterade söta unge i famnen… Skämskudde på den!
Ikväll blir det inte julfilm utan mysgubben nr 1: Jul med Ernst! Men först göra x antal ärenden, hyacintbyte och kalenderöppning och Jakten på tidskristallen med Moa!

Vintersolståndet

Bild lånad från smhi.se
Idag infaller vintersolståndet så nu vänder det mot ljusare tider. Jag älskar att bo i Sverige just för att vi har fyra årstider. Jag älskar alla fyra. Tyckte mindre om våren under flera år för jag var så allergisk mot gräspollen och det var inte kul 🙁 Men senaste åren är min allergi mycket bättre så nu älskar jag alla årstiderna. Våren med sin vackra, späda, ljusa natur. Sommaren med grönska, bad, ledighet, grillning. Hösten då vi får mysa inne med ljus och vara ute i hög klar luft. Vintern med snö, kyla och mörker då vi får tid till återhämtning.
Mormor
Det mesta jag lärt mig när det gäller bakning och matlagning har jag lärt mig av mormor. Lite av mamma också, speciellt matbröd. Men mest mormor. När jag kom ner till mina morföräldrar på sommaren för att vara där ett par veckor så hade mormor förberett mat i dagar. Hela kylen var full av pannkakor till crepes, köttfärssås, köttbullar osv. Så gott att ta en tesked sv mormors kalla köttfärssås! Jag började alltid med att göra min kanel- och sockerblandning. Det gällde att få till rätt balans och framförallt mycket kanel! Jag gjorde den i en glasströare och den har jag kvar än idag kvar. Nu bara med socker i dock. Jag hade denna blandning på morgongröten. Mannagrynsgröt i en hög på tallriken, gröpa ett håll mitt i, lägga ner en liten klick smör, låta smälta. Röra om lite försiktigt och på med kanel- och sockerblandningen. Mjölk i glas bredvid. Styggelse att ha mjölk på gröten tycker jag! ?
Mormor hade bakat flera olika kakor. Silviakaka, kokostoppar osv. Och hon hade köpt hem min favorit, mariekex. Dessa förvarade jag i en plåtburk. Den plåtburken försvann när mormor dog och vi sålde landstället. Varken mamma eller jag vet var. Jag har letat efter en ny och nu äntligen hittade jag en på Tradera, glad! 
Planen fram till jul
Idag ska jag tvätta julsängkläderna och baka drömmar. Kanske vanliga, kanske med saffran. Beror på om jag har någon saffran hemma. Ikväll blir det julfilm. Troligen Tomten är far till all barnen. En av mina måste-filmer i jultid och jag fick feeling igår på Ekborgs konsert!
Imorgon ska jag göra ett par ärenden på väg hem. Sen ska jag byta lite fler hyacinter och lägga in sill. Kanske även måla naglarna julröda.
På fredag blir det troligtvis besök. Vänner till mig och Moa kommer och sover över. Dels ska Moas hår flätas, sen ska vi ev titta på julfilm och mysa! Lördagen hoppas jag startar med en lång, lugn sovmorgon! Wish me luck! Sen åker vi och äter glass på Scarfo och levererar julklappar. Sen blir det lite rusch på eftermiddagen med städa av, bädda nytt i sängarna, baka vörtbröd och griljera skinkan. Sen kan lugnet infinna sig och hjärtat fyllas av JUL!
Anders Ekborg En stilla jul
Velat gå på denna flera år. Så glad att jag fick till det i år! Fantastiskt! Vilken röst. Med sig på scenen hade Anders fyra musiker. Bland annat en kvinna på cello. Jag spelade cello som barn och nu blev jag sugen igen! Tror dock inte grannarna kommer uppskatta det… Eller katten. Eller Moa.
Anders Ekborg bjöd på allt från Adele till Italiensk opera. Från O helga natt till Josh Groban’s You Raise me up. Från roliga anekdoter till sorgliga tankar. Det bästa på hela kvällen var när han sätter sig tillrätta i en vacker fåtölj och läser Viktor Rydbergs Tomten. Det bästa jag hört på länge. Magiskt. 




Mandelmanns jul
Tur att man kan spela in eller titta på TV4Play. Jag missade ju Mandelmanns Jul igår eftersom jag satt och njöt av Anders Ekborgs stämma.
Jag har ingen relation alls till Mandelmanns. Har inte sett något tidigare. Jag har ju dock inte missat hur populära Gustav och Marie Mandelmann är. Deras kärlek och omsorg om djuren älskar jag. Man riktigt ser kärleken mellan Gustav och Marie också, fint. Äppelglöggen såg god ut. Älskar att grisarna fick den ratade granen 🙂
Ett genuint varmt program tyckte jag! Jag avslutar med några ord från Mandelmanns jul som fastnade hos mig, Marie som sa det.
Ägna en extra tanke till varandra. Människor som djur.
NK skyltning
Innan konserten igår (mer om den i eget inlägg) så gick jag runt lite på stan. Såg då äntligen NK’s skyltning. Såg delar av den på NK i Göteborg men nu såg jag hela här i Stockholm. Jag är inte imponerad. Tyckte faktiskt bara första fönstret var någorlunda snyggt, där de ser på filmen Fanny och Alexander. Ni hittar mer om årets tema och snyggare bilder här. 











Älskade Stockholm!
Stockholm är verkligen vackert! Nu i jultid och #stockholmsjul så är det vackrare än någonsin. På Brunkebergstorg står dessa ståtliga varelser! 


I Kungsträdgården är Isbanan så vacker! Även där ståtliga djur och andra vackra ljus. [wpvideo Ge8xBuGR ]
På Sergels torg var det också vintervackert. 
Konserthuset fick avsluta min rundvandring. 
Att lukta som en pepparkaka är en bra julklapp
Inte från jobbet som ju annars brukar vara den första julklappen man får. Utan från en vän. Hon ville att jag skulle kunna boka tid i mellandagarna så därför fick jag den redan nu. I klappen ingick även Moa-vakt! Så här skrev hon: Tänkte att du ska fortsätta julen i mellandagarna med att hela din kropp ska smaka som en riktigt pepparkaka!
Stället jag ska till beskriver behandlingen så här, visst låter det ljuvligt?!
En härlig pepparkaksscrubb scrubbas över hela kroppen följt av en varm dusch och avslutas med lätt massage över hela kroppen med en välgörande, juldoftande kroppsolja.

Henrik Dorsin sjunger jullåtar
Jag älskar Henrik Dorsin och hans jullåtar. Skönsjungande med stor vacker orkester och så dessa underbara texter!
Fan ta Lucia tex.
Eller Jul på Pizzerian.
Tomten är kommunist är också bra.
Vinnare tävling!
Jag gjorde det klassiska och drog lott och den föll på Anna och hennes kommentar: Jag skulle vilja bjuda min man på en helikoptertur i vår. Ett presentkort skulle vara ett välkommet bidrag.
Grattis! Tack till alla som tävlade och Tack till www.upplevelse.com !
Juligt på TV denna vecka
Jag listar sådant som är på prime-time på kvällarna. Utöver detta nedan så kör TV8 ofta en julfilm runt 17-tiden denna vecka.
Måndag 18/12 kl 20.00 på Kanal 5: Dessertmästarnas jul
Tisdag 19/12 kl 20.00 på TV4: Mandelmanns jul
Torsdag 21/12 kl 20.00 TV4: Jul med Ernst
Fredag 22/12 kl 18.30 TV3: Ensam Hemma 2
Fredag 22/12 kl 21.00 TV3: Die HardLördag 23/12 kl 20.00 SVT1: Moraeus med mera – julspecial
Lördag 23/12 kl 21.00 SVT1: Svensson Svensson julavsnittet (tänker jag bojkotta…)
Lördag 23/12 kl 18.55 TV3: Julfritt (underbart rolig film, dock är boken bättre!)
Lördag 23/12 kl 21.00 TV3: Die Hard 2
Lördag 23/12 kl 19.35 TV4: Bingolotto uppesittarkväll
Lördag 23/12 kl 17.55 Kanal5: Jul i Lego-fabriken
Lördag 23/12 kl 18.50 Sjuan: Jamie Olivers stora familjejul (repris)
Julafton får ni kolla själv, finns massor att se! Till exempel Kalle och hans vänner!
När man får feeling är det bara att köra
När vi kom hem igår från teatern och äntligen fått i oss middag och jag fått i mig en kopp kaffe så kände jag att jag ville baka. Vörtbröd hade jag inte alla ingredienser till så det fick bli det andra på min lista inför jul: lussebullar. Moa hjälpte till att fixa degen innan hon skulle sova. Sen jäsning, utbakning, jäsning och liten stund i ugnen. Vid nio kunde jag sjunka ner i soffan med ett glas kall mjölk och en varm nybakad lussebulle! Mums! 
Vi tände också det tredje ljuset förstås. Att tredje advent redan är över och om mindre än en vecka är det julafton och fjärde advent. Galet! Denna vecka bjuder på julkonsert med vänner, köpa sista klappen (mer om den senare), lägga in sill, fixa skinkan, mys med vänner och en sista städning innan julafton! 
Sunes jul
Jag har skrattat! Jösses. Lite grovt språk stundtals för en 4,5 åring. Mycket svordomar. Men annars så bra! Pernilla Wahlgren är klockren som mamma Karin. Morgan Alling är lika klockren som pappa Rudolf! Så imponerad av barnen. Måns Nathanaelson och Hanna Hedlund är väldigt bra. Kan klart rekommendera denna juliga föreställning!



Kär i en gris!
Eller egentligen kär i två grisar. Men en är Moas och en är min. Vi fick dessa grisar av moster med familj och jag är kär! Så fina. Roliga. Annorlunda. 



Fudge och Sunes Jul
Igår gjorde jag chokladfudge. Mums! Så enkelt. 500 g choklad (jag tog mörk blockchoklad) som man smälter över vattenbad tillsammans 25 gram smör. När det smält häll ner en burk sötad kondenserad mjölk och lite salt. Häll upp i en form och ställ kallt över natten. Skär i bitar. Nästa gång gör jag nog hälften ljus choklad och hälften mörk choklad. Sen lan man smaksätta som man vill. Krossade oreokakakor, mint osv. Fantasin sätter gränser!
Idag blir det Sunes Jul. Hoppas på många skratt!
Jag är slut men lycklig
Kört mitt årliga julspinningpass! Eftersom bilen är på lagning fick jag först en uppfriskande promenad till Friskis & Svettis. På med tomteluvan, headsetet och julmusiken. Med röst som lät som jag druckit whisky i tre dagar (förkyld) ledde jag sen motionärerna genom passet! Heja! 
När jag kom ut och gick hemåt snöade det. 


