299 dagar kvar till julafton

IMG_5063IMG_5065IMG_5085IMG_5095Vilket ju innebär 270 dagar till 1:a advent. Och ungefär 150 dagar tills bloggen drar igång på allvar igen 😉

Vädret som är i Stockholm just nu är så jag vill ha det hela december. Mycket snö! Vädergudarna behöver ställa om i kalendern. Snö och vinter ska råda från ca 1:a advent till mitten av januari. Sen vill jag ha lite snö, runt -3 grader fram till mars och sen vill jag ha vår! Vi är inte riktigt överens jag och vädergudarna…!

Bilderna ovan är från helgen som var när vi var på Bögs Gård i Sollentuna tillsammans med kusinerna och moster och morbror. En underbar dag hade vi!

Mandelmann som julvärdar

Moa är helt inne på Djupadal och Mandelmanns! Jag tittade inte på säsong 1 utan fastnade faktiskt först när jag såg deras julavsnitt, skrivit om det här. Sen dess har vi tittat ikapp s 1, julavsnittet och s 2 (det som hittills sänts). Kom då på att Marie och Gustav också var TV4’s julvärdar. 6 små korta avsnitt som vi tittade på idag. Mysigt! Massor av djur fick vara med och fick till och med julklappar! ? Har ni inte sett dessa klipp så finns de på TV4 play.

Bild lånad av TV4.

Luciatåg i vardagsrummet

Moa är väldigt tidig ute men det är mycket julprat hemma just nu. Hon sjunger julsånger, pratar julklappar, väljer julböcker till kvällsläsningen osv. Igår filosoferade hon om en liten trägumma hon målat på förskolan. Den har en ögla på huvudet och då kom hon på att den kan ju hänga i hennes lilla gran till jul.

I lördags hade vi vänner över. Jag och mamman tränade ihop i vardagsrummet och tjejerna lekte i Moas rum. Plötsligt kommer tjejerna ut sjungandes jul/luciasånger! De gick på rad och gosedjur var även med i luciatåget. Sötnosar! Förgyllde vår träning!

Igår frågade Moa om hon kunde få ha lucialinne och ljus på huvudet på luciafirandet på förskolan. Absolut sa jag men det är ett tag kvar… Hon sa också att hon inte ville ha riktiga ljus i håret, bara sådana som går på batteri. Absolut svarade jag, jag tvivlar på att pedagogerna skulle gå med på något annat! 🙂

luciatag

Stockholms bästa lussekatt

Adam Alsing (vet ni inte vem det är så googla) har förutom podd och TV även en vlogg. Jag såg det inte då men nu har jag tittat på avsnittet där Adam, Vanessa Falk och Martin Soneby testar lussekatter i Stockholm. Adam och Vanessa älskar lussekatter och Martin tycker inte illa om lussekatter, typ så! De testar Robin Delselius bageri, Tössebageriet, Blooms bageri och Seven Eleven. Även Vetekatten och Mr Cake skulle varit med men varför deras uteblir ser ni i vloggen.

Årets adventsfika planeras

Idag går vi in i februari. Ca 7 månader kvar till bloggen på allvar börjar leva igen! Jag har redan massor av planer inför årets adventsfika. Vill inte avslöja för mycket för många av gästerna läser bloggen men kan säga så mycket att man inte kommer gå in genom ytterdörren…

Jag har redan börjat samla på mig recept. En glutenfri lakritskolakaka tex, låter väl gott?! Och ingefära kommer få en större plats.

Avslutar med en bild från snön idag. Det är dyngsurt milt uttryckt och jag längtar till våren!

#jennyshus

Jag är helt inne i min #jennyshus bubbla just nu. Sen kan jag ju tala om att Lundby saker på Tradera = dyrt! Jösses. Man kan få betala många många många kronor för minsta lilla fåtölj. Jag budar på en del saker men mycket får jag ge upp för det rasar iväg. Just nu ett par mattor jag vill ha, wish me luck! På min önskelista just nu står det:

Balkong
Undervåning (vill ha fler sovrum!)
Trädgård (finns vanlig & i vinterskrud men jag vill ha vanlig så jag kan anpassa själv)
Gardiner
Öppenspis
Sängar
Dockor
Julpynt

Vill helst undvika de nya möblerna som finns. Inte lika fina tycker jag. Men vissa kommer det säkerligen bli, kan bli billigare. Undervåning och trädgård spelar inte så stor roll, kanske bara skönt om de är nya.

Igår klickade jag hem lite saker från https://theswedishcorner.com/ Tex minirollers att måla med, akryllack att fixa till golv med, tapeter och golv. Längtar till leverans!

It’s Always Christmas in New York

Har vänner som är i New York just nu. Igår fick de en dos jul i Christmas in New York shoppen vid Times Square! Där kan man redan shoppa för julen 2018. Deras butiker finns på flera ställen i USA. Behöver jag säga att jag vill dit själv och se allt? Hur söta är inte pingvinerna längre ner. Och kaffe-hängena. Visade bilden på Elsa för Moa och hon ooooade 😉 När går Elsa fasen över?!

Hur som helst, njut av bilder från butiken där det är jul året runt!

Julkalendern 2018

Storm på lugna gatan heter årets julkalender på SVT. Storstadsfamiljen Storm flyttar till landet. Lena Philipsson, Johan Rheborg, Cecilia Forss, Henrik Johansson, Linus Wahlgren och Ulla Skoog är några av skådespelarna.

Det handlar väldigt mycket om julen – på riktigt! Man kommer verkligen i julstämning, säger Cecilia Forss.

SVT Press

 

Från rymden till komedi och verklig julstämning. Låter lovande tycker jag!

Jennyshus 2.0

Har skaffat en Instagram till, Jennyshus om ni vill följa. Där kommer jag uppdatera med nytt projekt. Ett Lundby dockskåp jag fått som varit en väns. Det behöver en dos kärlek och omvårdnad. Har börjat med att bara torka av, dammsuga ut och inventera möbler. Vissa möbler har jag börjat laga. Nästa steg är att bestämma vilka rum som behöver lite nya tapeter och golv. Det finna en del tapeter att ladda ner och skriva ut från Lundbys hemsida, smart! Så är ni intresserade, följ mig på Instagram: Jennyshus.

Hej vardagsrum

Idag tog vi ner granen. Den barrade inte så mycket men började kännas trött. Inte konstigt då vi haft den sen 11 december. Jösses vad vardagsrummet kändes stort plötsligt! Det som kvarstår nu är utebelysning, dörrkrans och en amaryllis som snart blommar med sin tredje stängel. Bra kvalitet lönar sig uppenbarligen, köpte den på Silverdalsblommor. Mamma därifrån är också inne på tredje stängeln.

Ljusare tider

snöDet blir ljusare nu. Igår när jag gick från jobbet var det inte kolsvart utan halvmörkt. Så underbart! Några minuter mer ljus varje dag som går. I morse när jag vaknade såg jag att det snöat lite och frosten låg. Minus 8 grader. Den där lilla snön och frosten gör ju också allt så mycket ljusare. Och ljuset ger energi och energi kan behövas i januari-februari! Jag tycker vi ska ta bort januari och februari ur kalendern. Känns som två månader som mest går ut på att gå runt och vara orolig för att bli sjuk. Influensa och vinterkräk härjar överallt känns det som. Usch. Dessutom tycker jag verkligen inte om halka. Vare sig när jag kör bil eller går.

Däremot är dessa två månader underbara om det är åtminstone lite snö. Inte mycket för då funkar inte bussar och tåg här i Stockholm… Men lite så man kan bygga lite snögubbar, åka pulka och njuta av ett vackert vinterlandskap!

Jag vann!

Julkulturcramar hade en tävling och jag vann! En goodiebag till min vän. Så underbart! Älskar att vinna! Min vän har flyttat och jag tyckte hon behövde lite uppmuntran. En flytt kräver massor av energi och kraft. Tack Charlie för vinsten, den finns nu hos min vän!

Disney on Ice

Ge mig ett par skridskor och en nyspolad is, jag vill lära mig åka som alla i Disney on Ice! Wow!

Moa fick detta i julklapp av vänner och det var en hit! Hon hade klätt sig helt i Elsa kläder, sötis!

Vi satt högt upp och det tog en stund innan jag som är väldigt höjdrädd kände mig bekväm… Först fick vi träffa gänget i Toy Story. Detta var det längsta passet. Lite för långt om du frågar mig och då älskar jag ändå filmerna. Värdar hela tiden var Musse, Mimmi, Kalle och Långben. Sen kom Ariel. Faktiskt inte sett den filmen men kände igen låtarna. Efter pausen var det dags för Blixten McQueen och gänget. [wpvideo JZU1MKLr ]Och till sist stunden Moa väntat mest på, Frost! Lägger upp filmer från Frost i eget inlägg.

Plockar sakta ner julen

Idag åkte kulorna i vardagsrumsfönstret ner. Även gardiner har bytts ut idag. Även plockat ner en slinga ute idag, resten får sitta tills det blir ljusare ute. Den runt köksfönsterna tror jag får sitta tills nästa advent, bara drar ut kontakten. Även satt upp vanliga fönsterbelysningen i vardagsrummet. Blir så ljust plötsligt. En liten adventsstjärna i kopparfärg mot två lampor i klarglas. Lite skillnad!

69cbef1d-9cfe-40f1-9d2f-4474a19eca7b-5078-0000030fe124820e_file

Muminkalendern

muminmumin2Denna kalender innehöll allt från längre och kortare sagor och ABC- och sifferböcker. För Muminälskaren är den perfekt! Rekommenderas för barn 3-6 år och jag håller med.

Noteringar inför julen 2018

Jag har börjat skriva upp saker jag vill ta med mig in i julen 2018. Sådant jag sett hos andra, tänkt på, sett i tidningar osv. under julen 2017. Några av dessa listar jag här.

  • Sidenband på julklapparna nästa år? Så kan jag njuta av julklappar under granen flera dagar innan julafton. Har ju katt så vågar inte lägga fram med vanliga snören.
  • Göra egen glögg. Haft på min lista länge nu men 2018 är året detta kommer bli verklighet, så det så!
  • Inspiration från filmen En underbar jävla jul till årets adventsfika. Skriver inte mer om det för det ska ju bli en överraskning till mina gäster!
  • Ha duk på bordet på adventsfikat, julafton och nyår. Så mycket finare!
  • Ha ännu en vegetarisk rätt på julbordet. I år hade jag en apelsin/rödkålssallad.
  • Köpa en större gran än i år. Årets var ca 150 cm och det känns lite litet.
  • Resa till Tivoli och göra det redan innan första advent för att maximera december.
  • Nästa år ligger julen perfekt! Julafton på en måndag och 2 semesterdagar ger 11 dagars ledighet. notering.JPG

Den klassiska julskinkepizzan

Jobbat idag. Känns så där efter alla lediga dagar. Men bara att gilla läget och veckan är ju kortare. Ledig måndag och halvdag fredag. Moa kommer vara hemma med mormor på fredag. Sen är förskolan stängd på måndag så då är jag ledig. Skönt!

Ikväll blir det hemmagjord pizza med julskinka hos mamma och pappa. Klassiker hos oss. Jag har fryst in skinkbitar så det blir nog en omgång pastasås på julskinkan också vid tillfälle.

Nästa års adventskalender i SVT börjar snart spelas in i Stockholm, jag vill veta vad det blir! Jag skrev om castingen förut. 14-åringar söktes. Kille med skandinaviskt utseende och tjej med sydeuropeiskt utseende. Hoppas det blir något juligt med massor av snö!

Städat ut delar av julen

Idag har jag städat ut delar av julen. Granen i dotterns rum, hon ville ha in sin dockvagn igen. Alla små prydnadssaker fick också hoppa ner i lådorna igen. Jag bytte stjärnorna på våra sängbord mot de vanliga lamporna. Bytt ut lite kuddfodral. Tagit bort julen från #jennyshus och ställt det hos Moa så hon kan leka med det. Blommor, gran, gardiner, allt ute och lite pynt hos Moa är fortfarande kvar och förgyller tillvaron!

Snart kommer mina föräldrar och då blir det sista pepparkakorna och saffransbullarna till fika. Sen är julens smaker slut. Och kom ihåg:

Idag ska vi ha det lyxigt mamma

Redan igår började Moa peppa inför nyår. Vi bestämde vad hon skulle äta för variant på nyårsmiddagen. Hon fick välja en Frost ballong som nu är hennes käraste ägodel (varierar ofta i hennes ålder!). Hon valde klänning. Hon har valt film att se och sen somna framför i soffan. Allt detta är för henne lyxigt! Älskade unge!

Så vår meny (fyra vuxna):

Laxröra på smörstekt bröd.

Stekt kött med ugnsstekta potatisklyftor och champinjonsås.

Champangesorbet och vitchoklad med passionsfruktscurd.

Moas meny:

Macka med prickig korv.

Köttbullar med klyftpotatis och chilisås.

Vaniljglass med strössel.

På kvällen när mina föräldrar gått hem ska jag och Annette äta en löjromstoast. Och jag ska för första gången sen Moa föddes vara vaken till tolvslaget är tanken! Hon har ju alltid vaknat tidigt så har velat sova för att orka upp men nu funkar det ändå. Jag ska lyssna på när Krister Henriksson läser Nyårsklockan.

#bestnine2017

Mina topp-nio bilder på Instagram. Tre böcker (eller en är en bild ur en bok med en underbar text). Julspaning på Brisak (en video egentligen med lyktorna), Citygross, Åhléns och Cubus. En hyllning till vackra Stockholm och årets gran. Känns som en bra sammanfattning!

När ska julen ut?

Här råder det väldigt delade meningar eller hur?! 27/12, innan nyår, trettonhelgen, tjugondag knut. Jag var en av de som städade ut julen tidigt (typ annandagen) förr men inte längre. Jag gjorde det för att jag var less på julen (börjar ju pynta tidigt) men sen jag fick barn så har jag varit ledig mellan jul och nyår och då har vi kört jul mycket längre. Tror också mycket hänger ihop med om man firar ordentligt nyår hemma. I så fall vill man nog få bort en del av det juliga och byta ut mot glitter, glamour och party. Min teori! Vi kommer äta gott med mormor, morfar och en vän men det blir inget partaj som ”kräver” viss utsmyckning. Så julen får bestå några dagar till. Plockar bort vart eftersom blommor blommar ut, dukar blir smutsiga, jultävlingen tar slut och så vidare. Bäddat om min säng igår och då tvättar jag julpåslakansetet och lägger undan till nästa år.

Granen brukar vara det sista ryker förutom delar av utomhusbelysningen som får sitta tills det på allvar blivit ljusare tider.

Så fort det mesta av julen är borta kommer jag börja nästa fas: tulpansäsongen! Älskar tulpaner!

Testat fler juliga smaker

Ikväll testade jag äntligen Dufvenkrooks julmust som jag köpte för flera veckor sen. Har inte känt för att testa själv men ikväll blev det av med en vän. Mycket god! Bra skum. Inte så söt. 5 av 5 flaskor i betyg.

Sen hade min vän med sig en glass jag inte sett. Änglamarks ekologiska gräddglass med glöggrippel. I glassen var det mandel och russin. Den doftade mycket och gott! Mandel i var gott. Russin och glass är dock en konstig kombo tycker jag. Plus för att den verkligen smakade glögg. Mycket glögg. Minus för att den smakade för mycket glögg. Jag gillar att det inte snålades med glöggen. Oftast tycker jag att dessa specialsmaker blir för mesiga. Men här blev det lite FÖR mycket. Tyvärr. Och russinen på det. Nä. 3 av 5 russin får glassen. Med ett plus i kanten för ekologisk.

Avslappnad!

Åh vad skönt det var med skrubb och massage! Underbar julklapp! Skrubben doftade lite lagom av pepparkaka. Mmmmm. Köpte med en burk. Kokosolja efteråt var också julig med toner av kanel och nejlika. Jag luktar så gott nu! Vill aldrig duscha igen… ? Min kropp behövde verkligen massagen. Var så stel.

Fynd!

Insåg i år när jag satte upp stjärnan i fönstret i vardagsrummet att den är lite fjuttig. Så har funderat på att ha två (har tre fönster) eller en större. Idag på Granit hade de 50% på väldigt mycket och då hittade jag en stor ledstjärna som såg lite isig ut. Fin! 60 cm så kommer inte vara för liten. Sista bilderna lånade från Granits hemsida. 265kr, bra pris!

Än är julen inte över

För min del. Annandag jul är ju över men här fortsätter vi julmysa! Det enda jag börjar tröttna lite på är julmaten… Ska äta upp det sista idag. En del av skinkan ska jag frysa in. Perfekt att göra pastasås eller hemmagjord pizza på.

Igår fikade vi i centrum, sen hem och byggde lite med Moas Vaianalego hon fick i julklapp. Känns som lego nuförtiden är bra mycket mer avancerat än när jag var barn… Då fick man en låda med lite olika stora bitar i några få färger och sen fick fantasin bestämma vad man skulle bygga. Nu är det minidelar i massor som ska byggas ihop på precis rätt sätt enligt en manual. Ja ja vi fick ihop det tillslut.

Sen åkte vi och fikade hos vänner. En helt fantastisk gran, god fika, härliga vänner och en kattunge! Perfekt! Avslutade dagen med middag hos mamma och pappa.

Idag ska jag få en av mina julklappar som jag skrivit om tidigare, pepparkaksscrub! Spännande!