En vän skickade tips om Zooplus och deras julmarknad med juliga saker för våra fyrbenta vänner! Några av mina favoriter för hunden:

Och för katten:
Veckan innan jul bjuder Gustav och Marie in till julfirande på gården Djupadal. Och självaste julafton firas med Mandelmann som julvärdar
?? Mandelmanns jul sänds 19 december, På julafton är Gustav och Marie julvärdar på TV4.

Bild lånad från TV4’s FB
Alltså att vara julbloggare. Man spanar överallt hela tiden efter allt som är det minsta juligt. Jag är van att förklara för affärspersonal, medtrafikanter osv varför jag fotograferar överallt. Sen fotograferar jag enbart med mobilen så får säkerligen mindre uppmärksamhet än de som använder större kameror 🙂
Idag var jag på möte på Södermalm och sen tog jag 2:an till jobbet i Vasastan. Såg framförallt all julbelysning som börjar komma upp. Som julbloggare vill jag självklart fotografera detta och dela med mina läsare. Alltså fotografera belysning, på dagen, från en rörlig buss. En lysande (!) idé! Så med dessa bilder vill jag ge er mitt i särklass sämsta bildinlägg någonsin! ? Håll till godo!
Isbanan i Kungsträdgården
NK i julskrud
Kungsgatan i julskrud
Gran på väg upp på Stureplan
Gran, eller del av gran, på plats på Odenplan
Hjärtligt på Norrlandsgatan
Flera av dessa på fasad på Birger Jarlsgatan
En något bättre bild
15 december ska ni senast lägga julkorten på lådan med julfrimärke för att de ska hinna fram innan julafton. 21 december om ni väljer att skicka med vanligt porto. För ni skickar väl julkort med posten, eller ja Postnord om vi ska vara noggranna! 🙂 Jag gör det fortfarande. Jag blir glad av sms och mail också men det är en speciell känsla med riktiga kort!
Adventskalendrar med böcker för barn är ju inget nytt. Men det är första gången jag ser det för vuxna. Novellix heter företaget bakom. Den finns som vanlig för vuxna och i en skolversion där novellerna är anpassade för högstadiet/gymnasiet.
En julkalender fylld med berättelser och små överraskningar. Njut av en ny spännande, romantisk eller klassisk novell varje dag ända fram till julafton! Paketet innehåller 24 böcker – våra mest älskade novellfavoriter, både nyskrivet och klassiker – samtliga förpackade i en fin trälåda som sedan blir perfekt förvaring för dina noveller.
Fram till 15/11 kan ni köpa den för 599 kr (ord 629kr). Ni hittar den här.
Igår fick jag rapporter från vänner med bilder på Annas pepparkakor Lakrits, lussebullar på Coop, julgranar som kommer upp i köpcentrum osv. Jag har letat Annas Pepparkakor i flera veckor. Inte hittat någonstans. Lussebullar (även om hembakat är godast förstås) har jag tittat efter i ALLA Ica, Coop, Hemköp och andra butiker jag varit inne i sen förra veckan. Noll.
Varför hittar alla andra utom jag? Nu vet jag i alla fall var Lakritspepparkakorna finns hyfsat nära hemma, ska bara hitta tiden att åka dit också.
Däremot hittade jag igår både Tomteskumskalendern och Skallarna! Köpte inte men kul att se. Och Tomteluvorna som jag också letat länge efter men det har jag redan skrivit om.

Hur fina muggar? Vill ha ett gäng bara muggar, kan man köpa det?!
Bland de söta nyheterna återfinns den klassiska donuten Sugar Donut, samt chokladexplosionerna Triple Chocolate Donut och Chocolate Chip Cookie.
Den helt nya smaken på menyn för säsongen är salted caramel som kan avnjutas kall, Salted Caramel Frappé, eller varm, Salted Caramel Latte. För gäster som inte får nog av varma drycker finns även Mocha Latte och Vanilla Latte som värmer på kalla höst- och vinterdagar.
Dessutom så gör McDonald’s sin årliga insamling till familjer med svårt sjuka barn. Under perioden 7/11-27/12 går 1 krona från varje såld varm dryck och Happy Meal till Ronald McDonald Barnfond. Bra!


Helt okej även om förra årets Julhjärtan var godare. God smak och ganska ”robusta” i konsistensen. 3 av 5 tomteluvor i betyg.

Ernst Kirchsteiger har släppt en alkoholfri glögg! Kostar 39 kr per flaksa och har nummer 1936 på Systembolaget.
Alla julklappar till barnen i mitt liv är klara. Jag är klar med pappa, förutom att jag ska köpa sedvanliga ölsorter men det gör jag närmare jul. Sen har jag tre saker som står på inköpslistan, inget svårt alls ska bara ta mig dit!
Sen är det mamma. Hon önskar sig fina små assietter i vitt och blått så det ska jag fortsätta leta efter. Inte hittat några jag gillar än.
Sen är det två småsaker till men där är tanken att hitta det på julmarknader så det får vänta ett par veckor.
Sen är jag klar! Sen kommer nästa roliga: slå in! Framför en julfilm. Det bästa!

Några av förra årets julklappar!
För mig är julen mycket förknippat med Disney. När jag var liten var det ju Kalle och hans vänner som var höjdpunkten förutom julklapparna. Jag har tittat lite i Disneys julbutik och hittat en hel del kul, här kommer ett axplock! Alla bilder lånade från Disneystore.se .










Denna skulle min Elsa-tokiga unge verkligen vilja ha om hon såg den! Jag vägrar… 😉
En månad kvar till Jul med Ernst är tillbaka i rutan! Så stod det idag på TV4’s FB sida. Där tackar han för all uppvaktning på 60-årsdagen också. Jag hoppas på de vanligt mysiga programmen och ett 10-års jubileumsprogram likt det vi fick se i Sommar med Ernst. Med klipp från åren som varit.
Nedan ett klipp från 19 december 2014, en julhälsning från Ernst. Stämmer fortfarande väl in.
Har ni hört talas om det? Jag hade det inte! Tydligen från Lotta Kühlhorns bok Lottas jul. Jag såg det i helgen på ett par av alla juliga Instagram konton jag följer! Man ska i alla fall räkna ner fyra söndagar innan första advent. Mysig idé tycker jag! Passar ju oss jultokiga perfekt!
Nu missade jag det igår men får ta igen det nästa söndag! Mitt juliga igår (fjärde minusadvent) var att se Arthur och Julklappsruschen och läsa Titta, Madicken, det snöar!

Många som var med och tävlade, här på bloggen och på Instagram. Kul! Inte en enda hade missat att Mila Kunis spelar huvudrollen som Amy i Bad Moms och Bad Moms 2! 🙂
Sen tog jag helt enkelt och lottade, kunde omöjligen välja! Så Grattis till Zandra Håkansson och Julilunna!
Jag kontaktar er direkt och sen kommer ett avlångt paket med en affisch och ett presentkort på SF Bio! Ni får självklart se vilken film ni vill men jag kan klart rekommendera Bad Moms 2 om ni vill få skratta åt alla tokigheter som Amy och Company råkar ut för!
Tack till alla som tävlade!
Funderar på årets pynt utomhus. På baksidan blir det mina ljusslingor som hänger ner. Som det varit senaste två åren sen vi flyttade hit.


Renen ska också fram så klart men osäker på om jag ska ha den på baksidan eller framsidan.
På framsidan då? Ljusnät över lilla enen är givet. Sen funderar jag på slinga runt mina dubbelfönster? Eller något runt entrétaket?

Svårt. Ska fundera.
Så underbara recept och bilder i denna! Ska ni bara köpa en recept tidning så är det denna eller Julens söta som jag skrivit om tidigare jag rekommenderar. Ungefär samma pris. 79kr kostar denna.















I veckan köpte jag en pyjamas på Cubus. Hoppas den är skön!

Sen köpte jag två plåtburkar på Inn och Finn i Väsby. 49 kr för den höga och 20 kr för den platta.

Sen hittade jag ÄNTLIGEN snögubbe muggen på Lagerhaus! Så underbart söt! En till mig och en till dottern. Love! ?


Idag gick jag och en vän på bio och såg Bad Moms 2 som hade premiär igår. Hoppas ni sett ettan. Dock inget krav för att se tvåan men den är rolig!
I tvåan är mammorna tillbaka. Och deras mammor. Och det är dagar kvar till jul… Recept på trubbel! Man får en rejäl överdos av amerikansk jul, grovt språk och skratt!
Nedanstående bilder lånade från SF Studios.



De tre undervärderade och överbelastade mammorna Amy, Kiki och Carla gör uppror mot julens utmaningar och förväntningar i hopp om att skapa den perfekta ledigheten för sina familjer. Som om det inte vore nog måste de göra allt detta samtidigt som de tar hand om de ultimata semesterfienderna: deras egna mammor.
Fanns mycket smarrigt i denna! Tre åkte in på eventuellt-till-adventsfika-listan! Däremot är det inte helt lätt när vännens katt sätter sig på tidning för att utföra sina morgonbestyr! ? 65kr kostade denna.









En mysig tidning om man gillar julblommor och trädgård! För mig som gillar båda är den klart värd sitt pris 49kr.






Idag tog jag ledigt den halvdag jag annars skulle jobbat. Dock har jag en fyraåring som tycker fem är en bra tid att vakna och en hantverkare som kom kl 8 så sovmorgon kunde jag glömma! ?
Efter risgrynsgröt till frukost åkte vi till en för mig ny minneslund och tände ljus för alla de som inte längre är med oss här på jorden. Väldigt fin minneslund med vattendrag. Sen åkte vi och fikade. Var så sugen på lussebulle men icke. Har verkligen letat senaste dagarna. Men varken konditorier eller Ica butiker där jag varit har börjat ?
Köpte två juliga plåtburkar som jag ska visa er imorgon. Fina! Och billiga.
Sen har vi spenderat resten av dagen med mina gudbarn och deras föräldrar! En sleepover bland kaniner, marsvin, katter, tre vuxna och fyra barn. Underbart! Köpte med mig en amaryllis. Kan jag nu inte dekorera lite juligt hemma i byggkaoset så får jag dekorera fint hos andra! ?
Hittade även tre juliga magasin, två med recept och ett med trädgård. Återkommer även till det imorgon. Nu ska jag sussa!
Ni har väl inte glömt att tävla? Senast söndag vid midnatt behöver jag er kommentar här eller på Instagram. Läs om tävlingen här.
Igår var jag in på Lidl och de hade fått in en del juligt ätbart. Dessa fick följa med hem. Riktigt goda för 20kr!



Just nu lever jag i lite kaos. Hallrenoveringen skulle dragit igång i tisdags men blev lite sen så den drog igång idag. Hallen tömde jag helt i helgen vilket innebär att resten av huset är fullt med saker. Halva vardagsrummet tas upp av nya garderobsdörrar/lister/kortsidevägg, nytt golv och tapeter. Plus att köket, vardagsrummet, förrådet och mitt sovrum har påsar med kläder, skor och allt annat som jag haft i garderoberna i hallen. Plus hallmöblerna. Kan väl säga att det är lätt trångt…
Och sen ska det bilas upp golv. Vet ni hur skitigt det blir? FYYYY.
Det jag helst vill just nu är att allt ska vara klart (förstås) så jag kan inreda hallen, städa bort byggdamm, organisera garderoben osv. Och sen skapa nytt kaos 😉 genom att dra in alla mina julkartonger och se vad jag har och vad jag ev vill köpa nytt i år. Men att dra in alla julkartonger i det kaos som nu råder, det gör jag inte! Fast det kliar i fingrarna!
Hallen just nu. Mysig… icke! Men jag är så peppad att få se nya tapeten, golvet, garderobsväggen. Kommer bli bra!

Då kanske nyheten från Dr Oetker kan vara något. Baking glue heter det och är sockerbaserat och fullt ätbart. Verkar väldigt enkelt att använda! Nu gör inte jag pepparkakshus men annars så…!

Limma ditt pepparkakshus i 3 enkla steg
Räddningen heter Baking glue – ett pepparkakslim i tub som är lätt att använda. En tub Baking glue räcker för att limma ihop ett normalstort pepparkakshus. Så här använder du Baking glue för bästa resultat:
- Sätt tuben i ett glas varmt vatten
- Spritsa en bred fog med lim
- Sätt ihop delarna, håll fast en kort stund
En trög konsistens gör limmet snabbtorkande
Tack vare den tröga konsistensen torkar limmet snabbt. Är tuben för hård rekommenderar vi att du värmer den i ett glas varmt vatten en stund innan användning. Dekorera gärna väggarna innan du bygger ihop pepparkakshuset. Baking glue kan även användas till att fästa dekorationer – en riktig bakhjälte med andra ord.
Igår fick jag bild av en vän som visade att vår kommun, Sollentuna, börjat pynta. Dessutom ska kommunen satsa på ännu mer julbelysning i år. Heja!
Idag fick jag bild av en annan vän som visade att Västermalmsgallerian i Stockholm var i full färd med att smyckas.
Jag har själv sett åtminstone två villor på väg till jobbet där det börjat pyntas i form av ljusslingor i trädgården. Fint! Nedan en bild på den stooooora granen som varje år står på torget utanför Kommunhuset/Sollentuna centrum.

Minns ni att jag skrev om Julbordet på Hogwarts i London? Här kan ni se ett klipp därifrån. Det är inte bara julbord. Först samlas alla för fördrink, sen blir det bal precis som i filmerna och sen blir det julbord och efter det får man ströva runt och titta på Harry Potters magiska värld. Sen serveras efterrätt och Butterbeer på perrong 9 3/4 intill Hogwarts Express. Kvällen avslutas med sång och dans. 18 års gräns och ca 2600 kr per person kostar det. 11-13 december arrangeras detta.

Bild lånad av dn.se
Nu har SVT släppt en första titt på årets Julkalender Jakten på tidskristallen. Ni kan se den här. Sci-fi för hela slanten!
Jag vet inte jag. Ska självklart titta men är lite skeptiskt efter denna första titt… Jag älskar dock både Rikard Wolff och Eva Rydberg så helt fel kan det kanske inte bli.
Visste ni inte det? Jag har just infört den! 😉 Finns ju dagar för allt så jag tänkte mest haka på. Idag bytte jag från min rosa väska till min röda. Min julväska jag köpte på Mallorca för några veckor sedan. Nu önskar jag bara att mitt juliga mobilskal från Wish kommer snart.

Otroligt pilligt! Och som jag trodde var min vän grym på detta. Jag, inte lika mycket 😉
Leran var hyfsat lätt att jobba med faktiskt. Lite hård i början så man fick värma i handen men sen gick det bra. Min vän gjorde lussebullar av gul/orange lera och svart lera fick bli russin. Jag gav mig på pepparkakor av den bruna leran. Vet ni hur svårt det är att göra hjärtan, stjärnor osv i minimini? Jösses. Tillslut gav jag upp och gjorde några större hjärtan som jag ska dekorera med vit ”glasyr” och hänga upp som dekoration. Jag försökte även göra en saffranslängd men jag kan verkligen inte fläta… Finns en anledning till att min vän flätar min dotters hår…! 🙂 Så jag gav mig på att göra chokladsnittar. Det är något som verkligen är mormor för mig. Hon var grym på chokladsnittar. Ska nog ha det på mitt adventsfika i år. Funderar även på hederliga klassiska korintkakor. Det har jag aldrig bakat märkligt nog men det är så gott! Fick det på ett kalas i helgen.
Nu kom jag visst från ämnet! Miniatyrbakning. Efter att vi gjort lite bullar och kakor så fick de härda i ugnen i ca 30 minuter i 130 grader.






#jennyshus