Låter gott!

När jag skrev om adventsfikat så fick jag tips från Annie Våran lilla julvrå. Prinskorv med glaze. Tack för tipset! 🙂 Jag skriver ut receptet här så jag kommer ihåg det till adventsfikat, men här hittar ni Annies inlägg.

Prinskorv med glaze

1 kg prinskorv
2 msk sesamolja
1,25 dl honung
2 msk sojasås

Gör så här: Sätt ugnen på 220 grader. Lägg korvarna i en ugnsfast form (klipp isär om de sitter ihop). Rör ihop olja, honung och soja. Fördela över korvarna så de täcks, gärna med händerna. In i ugnen i 25-30 minuter och rör gärna om efter halva tiden. Lika goda ljumna eller till och med kalla som varma.

Låter väldigt gott!

En helg med känsla av höst

Kyligare luft. Högre luftfuktighet. Mörkare kvällar men fortfarande ljusa morgnar. Känslan av höst kryper närmare. Jag älskar det!

I lördags gick jag och Moa ut i skogen. Tog med mellanmål och en påse att samla pysselmaterial i. Stövlar på för det var blött från fredagens regnande. En tröja för in i skogen hittade inte solens varma strålar. Vi började gå längs den breda tillrättalagda stigen. Men efter ett tag tog fem-åringens nyfikenhet överhand och vi gav oss av in i skogen. Mitt lokalsinne är inte mycket att hurra för men jag hade ju mobilen med så fick väl bli gps på väg hem i värsta fall! Vi njöt av skogen, klättrade, vandrade och plockade kottar. Jag kan också stolt säga att vi hittade hem utan hjälp av mobilen!

Några bilder har Moa tagit! När vi kom hem la vi kottar och stenar på tork. Moa vill pyssla med en del av kottarna och sen hänga dessa i sin lilla gran till jul. Lovar visa resultatet senare i höst!

Resten av helgen spenderades på The Steam Hotel i Västerås där vi firade en vän som fyllt jämnt. Ett klart annorlunda hotell! Maten var verkligen fantastisk, både sex-rätters middagen i Lovacore på 18 våningen och frukostbuffén dagen efter. I årets julshow Steamy Christmas – The Rock Edition kan ni njuta av Jessica Andersson och Jakob Samuel.

Pepparkaks-bar

Idag gjorde jag lite bars att ha som mellanmål och till fika ibland. Blev då sugen på att göra med lite julig smak. Jag hittade receptet här, längst ner på sidan.

Sofias Pepparkaks-bars

ca 10 bars

3 dl havregryn eller havremjöl
3 ägg
1 dl proteinpulver
1 dl mjölk
1-2 msk pepparkakskrydda
100 g mörk choklad, inte mindre än 80-90%

Gör så här: Börja med att blanda de torra ingredienserna. Rör sedan ner äggen och mjölken. Blanda väl. Grovhacka chokladen och rör ner den. Klä en ugnssäker form med bakplåtspapper och häll ner smeten. Grädda längst ner i ugnen på 150 grader i 15-20 minuter, ev längre, den ska vara fast. Förvara i kyl eller frys.

Tillbakablick augusti 2017

Vad bloggade jag om samma tid förra året? Här kommer lite bilder! En salig blandning av inspirationsbilder från Pinterest, recept, böcker, nyheter i julsvängen, London bilder från vän och min kärlek till tänger vaknade!

Årets adventsfika

Fortsätt bara läsa detta inlägg om ni orkar med total förvirring! 🙂 Jag delar med mig av tankar som irrar runt i huvudet mest för att jag vill få ner dessa på pränt och kanske bena ut lite. Men jag kan tyvärr inte skriva allt eftersom många av mina vänner som kommer på mitt årliga adventsfika läser denna blogg så det får förutom förvirringen i mitt huvud bli lite mystiskt… Så häng med om ni vill, annars hoppa över just detta inlägg!

Adventsfika har jag haft många år nu. Det har varit lite olika advent, första och andra. Tror aldrig jag haft det på tredje advent? Hur som, alltid en söndag. I år har jag en tanke, inspirerad från av julfilm. Men den tanken/idéen innebär att det bör vara mörkt när gästerna anländer. Och håller jag på traditionen och bjuder in en advent och på fika så kommer gästerna anlända ca 14-14.30 och hur mörkt vi än kan tycka att det är i Sverige i december så är det inte helt mörkt då i Stockholm där jag bor. En variant är ju då självklart att bjuda in till ca 16-16.30. Men det är en söndag och många mindre barn involverade så det är inte optimalt att ha det så pass sent en söndag.

Alternativet som känns mer och mer lockande är då att ha det på lördagen innan första advent. Men då är det ju inte ADVENTsfika. Och har jag det vid 16.30-17 så kan jag omöjligen enbart bjuda på godsaker och lite små snittar. Det är ju middagstid. Då får det bli lite mer matigt och så lite fika efter. Ni hör ju vilka i-lands problem jag har! 😉

Och har jag det på lördagen så har jag också en dag mindre att fixa allt inför. Och tro mig, det finns att fixa innan man bjuder in till detta! Baka och göra godis, laga mat (om jag väljer det), städa, pynta hela hemmet till ett enda stort ”julinspirationshem”, osv.

Fördelen med en lördag är ju dock att jag kan se fram emot att sitta och sippa glögg och julte framåt kvällningen med alla mina underbara vänner! 🙂 Julfeeling på den!

Pippi på de sju haven

pippihaven2880x1300logo-82295-2502_5x

Bild lånad från Showtic.se

Intimans julföreställning blir Pippi på de sju haven! Tror det kan blir riktigt bra. Funderar på att gå med dottern.

Pippis pappa, Kapten Långstrump, har skickat en flaskpost där han skriver att han blivit tillfångatagen av pirater som bara ger honom vatten och bröd. Genast beger sig Pippi med sina två vänner ut för att befria honom.

En spännande och fartfylld familjeföreställning i två akter med mycket skratt väntar.

Välkommen till julens härliga upplevelse på Intiman!

Föreställningen är ca 2 timmar inkl paus och rekommenderas från 2 år. Pris 375 kr och biljetter släpps 15 augusti.

Ni hittar all info här.

The Show of Christmas 2018

coop

14 december på Ericsson Globe är det dags igen. Konsumentföreningen Stockholm/Coop har sin årliga The Show of Christmas. Konferencier är som vanligt den underbara Mark Levengood! Eller Ängla-Mark som han också kallar sig… 🙂

Årets artister är:  Lena Philipsson, Uno Svenningsson, Måns Zelmerlöw, Molly Hammar, Ebbot Lundberg och Anders Glenmark.

Biljetter släpps 24 augusti. Ange kod KFS2018 vid bokningen om du har Coop kort, max 5 biljetter per kort. 120 kr för medlemmar.

Jag har varit flera gånger och tro mig, man får valuta för pengarna! Så billiga biljetter för så många olika artister är ovanligt. Nu är årets uppställning inget jag hoppar högt och klappar i händerna för men ändå. Vore kul att se/höra Lena Philipsson, Uno Svenningsson och Anders Glenmark i alla fall. Får se om jag ska gå. Förra årets stora behållning och som jag med glädje bär med mig var Lill-Babs. Så glad att jag hann få uppleva henne live innan hon tragiskt gick bort 3 april i år.

Pysselsidan i mig vaknar

Min bok kommer till nytta. Där skriver jag upp tankar som dyker upp. Tex vill jag göra en tavla på det tyg jag köpte för att göra en duk till köksbordet. Mätte ju totalt fel så jag har massor av tyg över, tur att det var billigt (rea!). Så nu har jag en idé om att göra en tavla med tyget. En tavla man kan ställa på någon byrå eller så, så slipper man hål i väggen. Jag har några ramar jag inte använder så ska kolla om någon skulle passa till detta.

#jennyshus kom av sig lite under sommaren men nu börjar jag bli sugen på att fortsätta. Sovrum och vardagsrum står näst på tur. Sen hallen nere.

Sen längtar jag efter härliga höstdagar. Tunn, kall luft. Vackra färger på träden. Mossa som växer så det knakar i den fuktiga luften. Skogspromenader och hämta hem lite pysselmaterial. Tekvällar. Mys.

Pimpat julbok

Inget direkt avancerat pyssel men ändå! 🙂 Köpte en anteckningsbok och klistermärken helt enkelt. Började med att skriva in mitt favoritchokladrecept. Det som jag använder både till minimuffins, kladdkaka, pepparkaksmuffins (bara att tillsätta pepparkakskrydda). Ska fortsätta och skriva in lite andra recept. Några jag funderar på till årets adventsfika, inspirerad av förra årets Jul med Ernst som jag och dottern tittat på i dagarna.

IMG_7099IMG_7100IMG_7101IMG_7102IMG_7104

Jul med Carola

carola2

Bild lånad från carola.com

5 julalbum har Carola släppt och många av hennes julsånger hörs på radio och i affärerna kring jul. För många är en jul utan Carolas julsånger inte en riktig jul.

Nu kommer hon ge sex konserter i Steningen Slotts trälada. Strax utanför Märsta, norr om Stockholm.

Fredag 23 november kl 19.30, lördag 24 november kl 15.30 och 19.30, fredag 30 november kl 19.30 och lördag 1 december kl 15.30 och kl 19.30.

Ladan är vinterbonad men bara uppvärmd med värmefläktar så klä er varmt från topp till tå! Passa också på att besöka Steninges julmarknad om ni ska dit, den är värd ett besök.

Biljetter släpps 6/8 på Ticketmaster.se. Vill man boka innan det så finns info om hur här.

carola

Bild lånad från carola.com

Välkommen augusti!

Jag älskar augusti och blir lite stressad av augusti. Alltid. Dels fyller jag och pappa år, vilket ju är kul. Sen brukar sommarvädret vara som bäst i augusti men tror inte augusti kommer slå julis värme och soltimmar i år…! Men det återstår att se. Sen älskar jag att mörkret börjar krypa närmare. Jag älskar ju höstens mysiga kvällar med tända ljus!

Däremot stressas jag alltid i augusti. Allt drar igång efter semestern och känns som ALLT roligt ska samsas på två sista helgerna i augusti. Dels roliga utomhuskonserter och dylikt, födelsedagsfiranden, träff i en förening jag är med i, spinningen drar igång på Friskis, man vill få till alla mysiga utomhusmiddagar osv. Roliga saker men lite mycket allt på en gång, lite som december.

Men jag välkomnar augusti med öppna armar!

Nu har jag köpt en julbok. Alltså en bok där jag kan skriva upp to-do listor, funderingar osv. Hittills har jag skrivit mina funderingar och idéer (som oftast kommer till mig i samband med eller direkt efter förra julen) i min kalender på mobilen men bättre att samla allt i en bok känner jag. Idag plingade telefonen och jag har skrivit upp att jag i år vill ha sidenband på julklapparna. Bra grej att skriva upp i en julbok!

Jag har köpt en enkel röd anteckningsbok, sen ska jag pimpa till den med klistermärken. Lovar att visa resultatet när jag är klar!

 

Stockholm från vattnet

På semestern var jag, en vän och dottern på något jag velat göra ett tag. Vi åkte amfibiebuss. Alltså en buss (som heter Estelle) som går både på land och i vatten. Turen tar ca 75 minuter varav merparten är på vattnet. Ni kan se turen på deras hemsida. Känslan när man åker ner i vattnet är mäktig!

Vår guide berättade också att de kör hela året ut. Förra året var sista turen 17 december. Det som inte funkar är när isen lägger sig. Men när han beskrev hur man satt påpälsad på bussen i december och med en kopp varm choklad i näven medan man rullade/gled fram i ett julbelyst Stockholm, ja det lät så mysigt! Det är något jag vill göra. Jag ska hålla koll på deras hemsida när det närmar sig jultid.

1810

Bilderna lånade av Ocean Bus

Sist på bollen, doftljus!

Yankee Candle, Village Candle och andra doftljus är inget som undgått mig förstås men alltid haft lite svårt för det. Men insett med åren som julbloggare att jag faktiskt i alla fall borde testa. Och när jag nu ramlade över dessa när jag handlade en underbar ljusstake i smide så slog jag till! Två stycken blev det. Juliga förstås så jag kommer inte tända dessa riktigt än. De är från Village Candle och jag köpte dessa och ljusstaken på rea hos Design for Home.

Ljusstaken är en tung pjäs i smide. För två blockljus. Underbar! Den ska jag inviga redan när höstmörkret kryper på. Och två doftljus. Happy Holiday och Christmas Morning. Blixtsnabb leverans! Affären drivs av en kvinna (och hennes man) jag följt i sociala medier ett tag. Sjuk humor. Underbar humor! ? Monasuniversum. Idag la hon bland annat ut ett kort klipp på sin Instagram om hur det är att stå och räkna halmbockar i 32 grader…!

Jul i juli i Gamla Stan

Det finns några som firar jul i juli och jag har tänkt i flera år att jag också borde göra det men det blir aldrig av. Firar och firar men dricker lite julmust och ser en julfilm typ.

Så jag blev så glad när jag och en vän promenerade i GamlaStan häromdagen och jag fick se tomtar i ett skyltfönster! Mina vänner är ju vana med mitt jultokeri så hon som var med såg inte direkt förvånad ut när jag rusade fram med saligt leende och fotograferade! Vi fortsatte Västerlånggatan fram och det dök upp tomtar i vart och varannat skyltfönster! Måste vara poppis hos turisterna eftersom det står framme mitt i sommaren och Gamla Stan i juli till 98% består av turister. Mysigt hur som och min jullängt fick sig en skjuts. Längtar verkligen till all julspaning drar igång på allvar! Glöm inte följa mig på Instagram, Jennysjul heter jag där och där kan julspaning dyka upp mer frekvent.

Monsterkakor och andra godsaker

IMG_6373IMG_6374IMG_6386IMG_6389I helgen har vi firat Moa som fyllde 5 år. Bjöd på en del gott och tankarna fladdrade iväg till mitt adventsfika! ?

Tårta förstås eftersom det var födelsedag även om det definitivt inte tillhör min favorit. Gjorde en klassisk tårta med jordgubbsmousse i ett av lagren och vaniljkräm i andra. Jordgubbsmoussen fick många positiva kommentarer så jag lägger upp receptet här!

Jordgubbsmousse, räcker till ett lager i tårta

250 g frysta jordgubbar
1,5 dl vatten
några droppar citron
2 dl gelesocker
1,5 dl grädde

Gör så här: Koka upp jordgubbar, vatten och citron. Låt koka ca 20-30 minuter tills allt har trådat isär och ser ut som mos. Häll i gelesocker och koka i några minuter. Låt stå kallt i kylskåp tills det är helt kallt, jag gjorde detta dagen innan. Vispa upp grädden och blanda ihop med jordgubbsmoset.

Bjöd även på Lavendel- och citronkakor, päron- och kardemummakakor, kladdkaka med geléhallongrädde och monsterkakor. Monsterkakor låter avancerat men det är drömmar med gelfärg. Sen satte Moa på ögon och ett hjärta som näsa! 🙂 Vackra blev de inte! ?

Fick även användning av mina fina tänger och mina fina kakfat jag fick i julklapp!

Den vackraste av röster

sarah

Fotograf Morgan Norman, bild lånad från Blixten&co

Igår när jag såg att min absoluta favoritsångerska ska ha en vinterkonsert på Göta Lejon i Stockholm höll jag nästan på att sätta kaffet i vrångstrupen. Blev så glad!

Har varit förut på hennes vinterkonserter och hade även bokat in 2016 men då fick hon ställa in pga stämbandspolyper. Men nu är hon äntligen tillbaka och jag har köpt biljett och ska gå! 17 och 18 december är hon i Stockholm, på Göta Lejon. 10 och 11 december är hon i Göteborg och 21 december i Malmö. Så namnet på denna miniturné är klockren: Winter City Tour. Det kommer bli låtar från ”Vinterland” och Winterland och annat smått och gott. Jag hoppas som vanligt på att få avnjuta Auld Lang Syne som är min absoluta favorit och kommer Eric Bibb dit och sjunger med henne (som han gör på skivan) så blir jag inte ledsen! 🙂

Ni hittar all info och biljetter här.

Årets Pixi och annat juligt

Det rör på sig i julvärlden trots att det är nästan sju månader kvar till julafton. Jag läser om att Storm på lugna gatan, SVT’s Julkalender, är färdiginspelad. Hoppas den blir bra! Jag läser också om att de börjat repa inför ”Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton”  som har premiär 8 november på Scalateatern i Stockholm.

Årets Pixi Adventskalender är illustrerad av Emilia Dziubak. Ni kan läsa mer om kalendern hos Adlibris eller hos Bonnier Carlsen. Släpps i oktober, så in och bevaka!

Årets omslag är illustrerat av Emilia Dziubak, som tidigare illustrerat tre bilderböcker av Martin Widmark. Bilderna är väldigt detaljrika och räcker hela december för en nyfiken betraktare. När man öppnat en lucka är bilden bakom lite lite förändrad. Hitta vad som hänt i bilden!

pixi 2018

Bild lånad från Bonnier Carlsen

Stad i Juleljus är tillbaka

Tommy00473_PRESS.jpg

Bild lånad från Göta Lejon Produktion AB, fotograf Peter Knutson

Kanske ska detta bli den konsert jag går på i år? Älskar Tommy Körbergs röst och att få höra klassiska julsånger med hans röst, kör och orkester låter lite som en dröm!

Göta Lejon i Stockholm är platsen och datumen är 25/11, 2/12, 9/12 & 16/12. Biljetter hittar ni här.

TommyAffisch_logga

Bild lånad från Göta Lejon Produktion AB, fotograf Peter Knutson

En kvarn till jul med Ernst

Ernst Kirchsteigers sommarprojekt i år är en kvarn! Den ligger i Kånsta by i Hallsbergs kommun. Ni kan läsa mer i Expressen. Så vi får väl anta att det är här Ernst kommer julpyssla också. Kan nog bli väldigt mysigt!

Kvarnen som blivit föremål för Ernst Kirchteigers kärlek byggdes i mitten av 1800-talet och är en pittoresk byggnad, målad i klassisk faluröd och med fönster med vita spröjs. Förutom att vara belägen vackert är kvarnen unik i sitt slag. Den är den sista kvarn som drevs av både vatten- och vindkraft som finns kvar i Sverige.

Bilder lånade från Länsstyrelsen i Örebro län

Den perfekta julledigheten

Jag vet, ni sitter säkerligen som bäst och planerar sommarledigheten. Allt härligt ni ska hitta på. I Sverige eller utomlands. Aktiv semester eller liggandes i hängmattan. Alla grillkvällar, bad och glass. Fågelkvitter, surrande humlor, gräs på bara fötter.

Julen känns då långt borta. Jag förstår det. Men lite behöver man ju ändå tänka på julen redan nu. Man vill ju vara lite ledig då också och semesterdagarna tar snabbt slut. Tre veckor här, en vecka där, några dagar går till oförutsedda situationer.

Men då vill jag glädja er med att julen i år ligger helt perfekt! Julafton på en måndag innebär för de flesta (ni som jobbar helg, röda dagar osv undantaget) fem dagars ledigt. Två dagar innan att förbereda allt i lugn och ro. Baka, göra all julmaten, slå in de sista julklapparna. Och ni sen också kan ta två ynka semesterdagar mellan jul och nyår kommer ni få elva dagars ledigt! Hur underbart?!

IMG_5532

Med smak av kardemumma

I påskägg från en vän fick jag denna chokladkaka från Malmö chokladfabrik. Mjölkchoklad med päron och kardemumma. Kände inte mycket av päronsmaken. Kardemumman däremot. Kardemumma är jul för mig! God, men som vanligt tycker jag dessa smaksatta chokladkakor gör sig bättre med mörkare choklad. Blir lite för sött.

Karl-Bertil Jonsson på scen

8 november har Tage Danielssons “Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton” premiär på Scalateatern. Henrik Dorsin kommer berätta sagan på scenen och han har även bearbetat och skrivit nya låtar till föreställningen. Anton Lundqvist, Vanna Rosenberg och Peter Dalle spelar med.

Scalateaterns restaurang erbjuder i sann Hasse & Tage anda julbord för alla plånböcker: ”Byrådirektör”, ”Vanligt folk” och ”Fattig sate”.

Biljetter släpps 13/3 men här kan ni läsa mer och boka imorgon.

karl-bertil