Inte så julig annandag men bra ändå

Började i och för sig med tomtegröt men sen har denna dag känts mer som vanlig helg. Kl 10 ledde jag spinning för ett stort och glatt gäng motionärer! Väldigt svettigt och kul. Sen en snabb dusch och vidare till frissan där jag färgade, klippte och fick ögonbrynen fixade. Så välbehövligt och skönt! Moa var hos sin BF och de var på fika hos vänner. Jag åkte efter frissan hem och städade av. Mindre kul ? Men skönt att ha det gjort, jobbar torsdag och fredag.

Kliar lite i fingrarna att ta ner en del pynt och ett par ljusgrejer på baksidan har jag redan kopplat ur. Så osäker på om jag ska ta ner granen före eller efter vår resa nästa vecka. Lutar åt före. Den har ju stått där sen 4 december. Blir nog före. I helgen.

Jag lever ju i fullt julpynt från innan första advent så det blir ju ett tag och även om jag älskar det så längtar jag lite efter mitt mer avskalade hem!

Juldagen

Efter frukost drog jag igång. Alla julklappar skulle få sin plats. Sortera papper, kartonger osv. Blir en sväng till återvinningen någon dag men väntar. Brukar vara fullt i alla containrar så här efter jul. Rensade också Moas bokhylla där hennes/vår nya stereo skulle stå. Tog bort dem provisoriska i vardagsrummet, yes! Rensade bort en massa gosedjur och annat i Moas rum. Skönt!

Sen tog vi en promenad till mormor och morfar och fikade innan vi fortsatte vår promenad till affären och sen hem. Pappa kom och hjälpte till att koppla in stereon. Efter lunch gick vi ut till pulkabacken och nu tittar vi på film och fikar. Mys!

Bästa stunden!

Det är undanplockat i köket, följt mamma och pappa hem, Moa får somna på soffan, lugnet lägger sig, gör en vörtbröd-macka och njuter av Svensson Svensson. Det är Julafton!

Karl-Bertil

Som jag skrev här tidigare ville jag i år se Sagan om Karl-Bertil Jonsson Julafton efter att ha sett den på scenen. Och efter att inte gillat den eller sett den på många år så såg jag den nu med andra ögon. Föredrar den på scen men riktigt mysig på TV också! Tage Danielssons röst passar klockrent.

Bild lånad på nätet.

God Jul alla!

Om en halvtimme kommer mamma och pappa. Vi har hunnit en del redan. Frukost framför sista avsnittet av Storm på lugna gatan. Jag och pappa har varit till kyrkogården och satt ljus och sen fikat. Jag och Moa har varit ute och lekt i snön. Vi har ätit grötlunch hos mamma och pappa. Moa och jag har lekt lite till i snön. Jag har förberett Jansson (mammas jobb egentligen men hon ju brutit armen och opererat axeln). Snart ska jag fixa fika. När föräldrarna kommer blir det paket öppning och fika, sen Kalle! Skriver nog någon rad ikväll men till dess:

God Jul!

Tack Annie!

Se så fina julklappar jag fick av Annie! Två fantastiska grytunderlägg! sa ju att hon är fantastik på handarbete. Hur vackra?! Ska få pryda bordet ikväll. Så vacker tändsticksask! Inte tänt ljus med tändstickor sen hedenhös med det är ju underbart! Ljudet, lukten. ? När asken är så här vacker (Annie är fantastisk på att pyssla!) är det ju ännu mer underbart! Njuter att se den ligga på soffbordet!

Dagen före

Undrar hur länge granen överlever hos mamma och pappa? Deras nya familjemedlem katten Grayce verkar väldigt sugen på att klättra upp! Skinkan är griljerad och jag tittar på The Santa Clause/Nu är det jul igen. Snart ska jag lägga fram julklapparna under granen och täcka med filt så inte Cara äter på snörena.

Vit jul!

Är så glad för snön! Den som är ännu gladare är Moa! Äntligen en vit jul. Körde spinning imorse och nu är vi vid en lekplats nära hemmet och åker pulka. Kul! Sen ska vi till mamma och pappa och fika, klä deras gran och traditionsenligt äta något ojuligt till middag. När vi kommer hem ska jag griljera skinkan och förbereda Jansson.

God hostmedicin!

När jag var liten och var hos min farmor så hade hon en flaska hostmedicin högt upp på ett skåp. Jag älskade den hostmedicinen! Försökte få tag på den flaskan och var arg för att jag var för kort att nå. Igår testade jag och en vän äntligen Årsmusten från Apotekarnes. Trist att de inte likt förr om åren haft smaken dold i år. Men hur som. Första klunken och jag var tillbaka hos farmor. Den är god. Smakar lakrits och julmust. Hostmedicin. Lite dålig kolsyra. Betyg 4 av 5 mustflaskor.

God Gelato!

Idag åkte vi traditionsenligt till Scarfo och åt gelato. Jag valde saffran och glögg och Moa tog vanilj och julcreme. Allt var gott! ? Glöggen smakade verkligen glögg och saffran är alltid gott! Julcreme var väldigt len i smaken.

Glöet – smaktest

Hade inte höga förväntningar. Glögg och bubbel i ett låter sådär. Inte ofta jag säger att en dryck behöver mer sötma men här skulle det behövas. Blir sur i smaken. Påminner lite om Edward Bloms glögg som jag inte gillade.

Denna kan absolut passa som fördrink på ett glöggmingel. plus för den härliga färgen.

Betyg 2 av 5 champagnekorkar.

Nystädat och julklappar

Morgonen började trevligt med att en Tomtenisse kom på besök! Moas morbror kom förbi på väg till jobbet med lite klappar och han fick några med sig tillbaka. Moa började genast klämma och känna på paketen 😉

Idag har jag jobbat sista dagen innan jul. Vi åt gemensam lunch på jobbet och fick julklapp. Sen hämtade jag Moa och vi skulle handlat på lilla Ica men det var kö in till parkeringen, då gav jag upp. Jag fick trolla fram middag med det vi hade hemma och som tur var hade jag köpt två saffranskringlor på Gateau på väg hem. Det fick bli gottet till myset. Jag städade av det sista (hann en del i morse då vi av någon anledning vaknade pigga redan 5.30!) medan Moa tittade på Olofs frostiga äventyr. Sen la vi in sillen.

Var in en kortis i centrum på väg till förskolan. Jösses vad med folk! Och då var klockan bara 14.30. Köpte en sista julklapp till Moa innan jag skyndade ut! Vi kom hem utan köer men så mycket bilar och E4:an var ganska full. Kl 15. Så glad att jag inte åker någonstans vid jul! Mamma och pappa som vi firar med bor ca 7 minuters promenad bort! ?

Nu ska jag titta på Love actually!

Årets kortaste dag

Idag är det årets kortaste dag. Kl 23.23 vänder det och vi går mot ljusare tider. Väldigt långsamt men dock mot ljusare tider. Först i mars blir dagen och natten lika långa. Så imorgon lär vi inte märka någon skillnad men fram emot slutet av januari märker man av det. Mot ljuset, mot ny odlingssäsong i trädgården, mot sommarledighet, mot sista dagen på förskolan och första dagen i skolan för Moa. Mot hösten och mörkret och en ny julbloggssäsong! 😉

1513840384

Bild lånad från SVT.se

Se så vackra kort!

Något jag ogillar i blogg/Insta/FBvärlden är alla elaka kommentarer och troll. Hur folk kan häva ur sig de mest elaka saker när de sitter där ”trygga” bakom sina skärmar. Detta lyser dock med sin frånvaro i julbloggsvärlden, i alla fall vad jag sett! Min erfarenhet är att här lyfter vi varandra och sprider glädje hos varandra. Charlie blev ju min vän genom bloggen. I år har jag också kommit närmare två andra underbara julbloggare. Annie och Marie.

Annie är helt underbart duktig på handarbete, har superduper söta hundar som är tokiga i snö och är en mästare i köket vilket hon visar inte minst på sitt årliga adventsfika! Se vilket vackert julkort jag fick av henne! Fick även julklappar men de ligger i säkert förvar till Julafton.

Den andra är Marie. Hon bakar och pysslar och är magisk med sin scrapbooking! Som ni kan se nedan. Ni får inte missa hennes andra blogg, där vi får följa med in i en miniatyrvärld! Fantastiskt!

Tack! Blir så sugen på att göra egna julkort nästa år! Ni inspirerar mig. ??

Ingen chokladknäck

Idag skulle jag kokat chokladknäck. Hade ”allt” (är ju bara fyra ingredienser) hemma trodde jag. Eller jo det hade jag. Grädden hade dock slutdatum igår visade det sig… Trodde dock att den skulle funka ändå. Icke. Klumpig. Ja ja, bara att köpa ny grädde imorgon och fixa det då.

Istället pimpade Moa vår novemberkaktus som vi köpte igår och som ska stå mitt på köksbordet. En del av mig skriker inombords: pyntet är inte jämnt fördelat! Den andra delen säger: vad fint älskling!

Imorgon kväll ska jag och Moa ha myskväll och hon får somna på soffan. Det är för henne det absolut bästa, att få somna på soffan! Så det får hon göra även på Julafton. Men vi ska pyssla lite imorgon och äta något gott och sen ska vi titta på film som hon får välja. Hoppas det inte blir något vi sett tusen gånger *håller tummarna*. Men först ska sillen läggas in. Och knäcken kokas.

Moas fina Amaryllis!

Kämpa snön, kämpa!

Varit lite för varmt för att snö ska trivas. I natt har det nog max varit -1 om ens det. I stan är det mest slaskigt, ute hos oss i norra förorten ligger dock en del kvar på gräs och träd. Prognosen säger att det ska komma lätta snöbyar ikväll och i natt. Hoppas! Det ska också bli lite kallare. På natten mot Julafton får Tomten klä sig varmt. Kan bli neråt -10! Så understället på Tomten!

Bild lånad från Pinterest

Funderingar i sluttampen

Inte ens en vecka till Julafton nu. Lite småpyssel kvar och några klappar att leverera. En sista städning i helgen. Jobba tre dagar och leda spinning på söndag. Det är vad som återstår.

Ligger lite efter med mina julfilmsklassiker, alltså filmer jag ser varje år. Netflix klev ju in i mitt liv nu under hösten och då fanns ju plötsligt mycket nytt att se! Kul självklart men också, hur ska jag hinna se allt? Måste jag se alla klassiker? Svar nej. Men ett par återstår som jag VILL se. Love Actually och Nu är det jul igen filmerna tex. En jag sett varje år som jag nog kommer hoppa över i år är Tomten är far till alla barnen. Känns lite som En underbar jävla jul tagit över där. Vi får se. Sen räknar jag Harry Potter filmerna till julfilm men får se om jag orkar igenom alla, kanske ser ettan och tvåan. Har ju en hel del kvar att se på Netflix också om jag vill!

Juldagen blir lugn men Annandagen ska jag först leda spinning och sen klippa och färga håret. Sen jobbar jag torsdag och fredag och är ledig efter nyår då vi åker till Disneyland. Självklart kommer jag blogga och Instagramma därifrån, Jennysjul levererar året runt som vanligt!

Moa åkte buss med mig igår från jobbet och hon satt storögt och tittade ut när vi åkte genom villakvarteren. Alla julbelysning i trädgårdar och fönster, magiskt! I morse när vi kom till förskolan så ville hon inte alls gå in, hon ville leka i snön! Hoppas snön kämpar sig kvar till helgen och Julafton. Har lovat lite pulkaåkning i helgen.

Pipnäsa

Efter Moas läkarbesök idag fick hon följa med mig till jobbet. På lunchen gick vi till närmaste lekpark så hon kunde springa av sig. Roligaste var när jag jagade henne och kastade snöbollar! Som hon skrattade! Vi byggde även en snögubbe. Så tjusig med armar, ”hår” som Olof i Frost, knappar och en fluga av ett löv. Eftersom vi inte hade någon morot till näsa satte Moa dit en pinne. Ingen liten direkt ? Som en skrev på Instagram: Ser ut som en pipa. Det gör den helt klart!

Vågar man hoppas?

Det dansar ner lite flingor då och då i Stockholm och i natt ska det bli kallt. På nätterna fram till julafton ska det vara flera minus och på dagarna max 2 plus, till helgen kallare. Lite olika i prognosen men fredag eller lördag ser ut att bjuda på lite mer snö. Inga mängder men som ett puder på det som redan finns. Kan man våga hoppas på en vit jul? Jag hoppas verkligen det.

Såg ni Mandelmanns igår? Julmust såg spännande ut att göra! Nougaten såg också god ut. Karp vet jag dock inte… 🙂

Idag har pappa köpt skinkan på lokala köttbutiken. Den ska bara griljeras på söndag. På fredag lägger jag in sillen och på torsdag eller fredag ska jag göra en omgång chokladknäck. På söndag eller Julafton ska jag göra Jansson. Brukar vara mammas jobb (mest för att det typ bara är hon som äter det!) men hon är nyopererad så då gör jag den. Ska köpa lite kallrökt lax också men sen är vi klara med matbestyren. Vi tar det väldigt lugnt med maten och godiset på jul. Jag går all in på sötsaker till mitt adventsfika men sen är det lugnare.

img_4359

Förra årets sill.

 

Vad är väl en bal på slottet?

Nu skulle jag suttit och njutit av Sarah Dawn Finers julkonsert. Men utan mamma som barnvakt fick jag ställa in. Fördelen är att jag nu kan njuta av Marie och Gustav Mandelmann live! Kommer se det igen med Moa förstås. Annars kommer jag ha en sur unge ?

En vecka kvar sen sitter man där

Om exakt en vecka sitter jag där och tittar på när Kattis Ahlström tänder ljuset. Följt av nissarnas febrila fixande i Tomtens verkstad. Jag dricker kaffe och äter en saffransbulle. Myser i soffan med dottern. Längtar och vill att tiden stannar, samtidigt! 🙂

img_4450

Bild från förra året!

Snö!

Det började snöa igår och sen snöade det större delen av natten. Så i morse fick jag skotta och sen även skotta av bilen. Vi åkte iväg tidigt för att skjutsa mamma till sjukhuset där hon ska opereras. På lite hala och oskottade vägar kröp vi fram. Men vackert var det! Fick bara till ett par snabba foton innan jag hoppade på bussen mot jobbet.

IMG_0536IMG_0532I DN idag skriver de om nästa års julkalender där huvudrollsinnehavarna Pernilla Wahlgren och Per Andersson och regissörerna Fredde Granberg och Thomas Claesson.IMG_0539IMG_0538IMG_0537

En vecka kvar

Vörtbrödet blev bra! Vi har mest tagit det lugnt idag eller gjort sådant vi velat. Väldigt skönt och välbehövligt. Lite mycket stress just nu. Ingen julstress men annan stress.

Tredje advent idag. Alla julklappar är inköpta och inslagna. Idag blir det tidigt i säng. Upp tidigt imorgon för att skjutsa mamma till operationen.

Denna sista vecka innan dopparedagen bjuder på: mammas operation, läkarbesök för Moa på andra sidan stan (så trött på sjukhus just nu), lämna in bilen, jullunch på jobbet och förhoppningsvis en och annan julfilm/jultv!

Lite juligt på TV

Imorgon måndag kl 20.00 på TV4 kommer Mandelmanns tillbaka och jular till det på Djupadal!

Dessertmästarnas jul kommer på Kanal5 kl 20.00 både onsdag och torsdag.

Jul med Ernst på torsdag kl 20.00 på TV4.

Lördag kl 19 på kanal9 sänds Dr Christmas. Två stylister som förvandlar folks hem till vackra vinterstugor.

Samma kanal (9) visar på söndag Extreme Christmas Trees kl 20.00.

På lördag kan ni också njuta av Jul med Carola på SVT1 kl 20.00.

Utöver detta axplock massor av annat och massor av film!

Sen är det Julafton! Vad som visas då som är ett måste för mig är nog ingen nyhet… Kalle och hans vänner önskar God Jul på SVT kl 15, Svensson Svensson SVT kl 20.00 och i år också Sagan om Karl Bertil Jonsson Julafton på SVT kl 19.00. Den sista spelar jag nog dock in. Om inte Moa vill se den innan hon ska sova.

Lussa för mormor och morfar

Idag började vi med promenad till affären, i snön! Jippi! Efter handling gick vi till mamma och pappa. Mamma missade Moas sista luciatåg på förskolan pga sin brutna arm, vilket hon var ledsen för. Så Moa ville gå dit och lussa för mormor och morfar!

[wpvideo tpJmVEGl ]

Efter fika och lussesång så gick vi hem och lämnade matvarorna och gick till lekparken. Moa byggde en snöfågel! Sen hem och fixade med nya hyacinter. Efter lunch satte vi en vörtdeg. Ska strax baka ut den. Fortsättning följer! ?

Skönt avslut på dagen

Sitter och tittar på En underbar jävla jul. Dricker lite glögg.

Vi började morgonen med frukost framför Storm på lugna gatan. Sen skjutsade vi mamma till affären redan vid 8.30. Hon ville slippa alla människor eftersom hon har bruten arm.

Sen gick vi på Minijympa på Friskis, ledaren hade tomteluva och till hinderbanan blev det julmusik!

Efter lite chill hemma åkte jag tillbaka till Friskis och ledde julspinning. Mycket folk så det var kul!

Efter middag och Dessertmästarnas jul med Moa sover hon nu och jag tittar på film som sagt. Mys!

Skönt avslut på dagen

Sitter och tittar på En underbar jävla jul. Dricker lite glögg.

Vi började morgonen med frukost framför Storm på lugna gatan. Sen skjutsade vi mamma till affären redan vid 8.30. Hon ville slippa alla människor eftersom hon har bruten arm.

Sen gick vi på Minijympa på Friskis, ledaren hade tomteluva och till hinderbanan blev det julmusik!

Efter lite chill hemma åkte jag tillbaka till Friskis och ledde julspinning. Mycket folk så det var kul!

Efter middag och Dessertmästarnas jul med Moa sover hon nu och jag tittar på film som sagt. Mys!

Bild skamlöst lånad från en ledarkollega som fotade mig på passet idag!