Blom föll mig inte i smaken

På mitt pre-adventsmingel bjöd jag på Edward Bloms glögg lättvinsglögg, alkoholprocent 1,2. Tyvärr inte en glögg jag föll för. Sur i smaken, väldigt orubust (är det ett ord?), alltså blek i smaken. Det blev liksom bara surt, ingen smak. Hade gärna fått vara lite mer glöggkryddor i.

Så tyvärr, den blir det inte igen. Betyg 1 av 5 glöggflaskor. saturnus_edward_blom_familj

Granen är här!

Smålandsgran går bra. Nästan lite för bra kanske för de har haft förseningar med leveranserna. Speciellt i helgen men jag har ju sett detta i sociala medier så jag var förberedd. Fick sms om att granen skulle komma kl 17.45-19.45. Sen fick jag en länk där jag kunde följa granen strax före 19.00. Då hade bilen 12 stop kvar före mig och befann sig i city så insåg att 19.45 kunde jag nog glömma… Mycket riktigt. Tiden för leverans sköts fram till efter 21.00. Ett tag stod den still länge. När det var 7 stop kvar. Paus tänkte jag men när den stått still väldigt länge slog jag på chatten till Smålandsgrans kundtjänst. De bekräftade 22.10 som leveranstid. Sen tog plötsligt bilen ett skutt från Bromma till Danderyd! En sån bil vill jag ha! Tänk att slippa alla köer och bara hoppa över till andra sidan stan 🙂 Praktiskt.

Hur som. Söktjänsten kom igång igen och plötsligt var den nära mig med ett stop kvar och klockan var strax före 22.00. 22.10 ca knackade det på dörren. Ofta tycker jag att när man får leveranser så är det kanske inte sura människor men i alla fall oftast inte glada. Speciellt inte när de är försenade. Då är det lätt att de ser obekväma och lite undvikande ut. Är väl beredda på utskällning/kritik. Här när jag öppnade möttes jag av det största leende jag sett på länge! 🙂

– Hej mitt i natten, jag knackade för att inte väcka hela huset!

Tack för det säger småbarnsmamman! Trots att jag var pisstrött och bara längtade i säng blev jag glad att vår gran äntligen kommit! Jag satte den i foten och hällde på massa vatten och klippte bort nätet så den fick torka och hänga ut sig. En alldeles perfekt kungsgran! Längtar till ikväll när vi ska klä den! Men först ska jag sätta den rakare insåg jag i morse. Var nog ganska trött ändå… 😉IMG_0207IMG_0210

Julplanering denna vecka

Köpt sista julklapparna idag på lunchen, så skönt!

Ikväll ska granen komma! Fått sms från Smålandsgran att den kommer mellan 17.45 och 19.45. Har sett att de haft lite trubbel att få ut i tid nu i helgen men första advent är en av de stressigaste dagarna tydligen, många leveranser. Vi får väl se, har ingen brådska. Ska bara ställa den i foten, ta av nätet och på med vatten. Klä den gör vi en eller två dagar senare i alla fall, den ska få hänga ut sig först.

På torsdag är det som sagt Jul med Ernst och Dessertmästarnas Jul, båda kl 20.00. Jag tittar nog på Ernst ”live” och sen tittar jag på båda med Moa senare. Hon sover kl 20.

På fredag är vi inbjudna på julpysselkväll hos vän.

Lördag blir det Scarfo och julglass! Hoppas på saffran i alla fall men de bestämmer smakerna närmare inpå. Ev hinner vi med en julmarknad före men vi får se.

Söndag är det julspinning, kl 10.00 på Friskis & Svettis Sollentuna om ni känner er manade. Tomteluva på! Sen ska Moa ha dansuppvisning, som korv med bröd 🙂 Varmkorvboogie!

Så ser veckans julplanering ut!

Hallonkola med nötter

Denna är från Julens söta 2018.

Hallonkola med nötter

75 g hallon, frysta tinade går bra
1 dl torkade tranbär
100 g smör
2 dl vispgrädde
3 dl socker
1 dl ljus sirap
1 dl skalade pistaschnötter

Gör så här: Mixa hallonen och passera genom en sil. Mät upp 2 msk puré. Hacka tranbär och nötter grovt. Smält smöret i kastrull och rör ner grädde, socker, sirap och hallonpuré. Koka till 123-124 grader. Rör om då och då. Ta av kastrullen från plattan och rör ner tranbär och nätter. Häll upp i en bakplåtsklädd form. Låt stelna i rumstemperatur i cirka 12 timmar. Skär kolorna i bitar med vass kniv, slå ev in i celllofanplast. Förvara svalt.

Jag råkade koka den för länge men det gjorde inget. Var uppe i 133 grader.

The Christmas Chronicle

Netflix nya julfilm handlar om två syskon, Kate och Teddy. De har förlorat sin pappa under året. Deras pappa älskade julen! Lillasyster Kate tror på Jultomten och vill hålla julen vid liv i familjen. Storebror Teddy däremot håller på att hamna snett och umgås med fel personer. Han tror inte på Jultomten längre, eller?

Syskonen är hemma själva en kväll när mamman jobbar på sjukhuset och då riggar de upp en videokamera och små fällor. De ska fånga Jultomten på film! De råkar dock ställa till lite oreda och hela julen är nu i fara.

Barnen är fantastiskt bra! Och Kurt Russel som Jultomten är klockren. Dessutom är jag imponerad över att skägget är hans eget (berättade han i Graham Norton show). I filmen skymtar också Goldie Hawn och hennes son Oliver Hudson förb. Rena familjefilmen alltså! 🙂

Visst finns det mindre bra saker med filmen men överlag en mysig, förutsägbar julfilm med bra skådespelare. Betyg 4 av 5!

Har ni Netflix, se den! christmas chronicle.jpg

Presenter!

Fick massa fina presenter igår på minglet! Tack alla!

Nu vet jag hur mins fötter kommer se ut på julafton! ?

Sett så fina armband! Moa vill nu genast börja julblogga på egen sida! När jag påpekade att hon inte kan skriva sa hon att det räckte med foton! ??

Massa fler örhängen att använda hela december!

Så fin! Tung. Ska hitta perfekta platsen för den.

Låter mums! Ska testa någon kväll i veckan.

Kronan till Moa och den andra till mig. Försökte länge lista ut vad det var… Tomte med julklappssäcken på ryggen! ?

Så fina! ?

Denna är jag så imponerad av! Jag skrev om den här. Fanns beskrivning i Allers Julmagasin och jag blev kär! Men med tanke på att jag inte ens klarade av att fålla min duk så… ? Dock kunde min vän göra denna utan problem och den är ju så söt!!!! Blev så glad! Kommer med glädje hänga den i granen i veckan!

Saffranskladdkaka

Hittade receptet på Lindasbakskola.

Saffranskladdkaka

Ca 12 bitar
100 g vit choklad
150 g smör
1 påse saffran 0,5 g
3 ägg
2 dl socker
0,5 krm salt
1 3/4 dl mjöl
1 krm mortlade kardemummakärnor (kan uteslutas)

Gör så här: Sätt ugnen på 180 grader. Bryt chokladen i bitar och smält smöret i en kastrull. ta bort kastrullen från värmen och låt chokladen smälta i smöret. Tillsätt resten (förutom kardemumman) och bland alltihop till en slät smet. Häll smeten i en smord, bröad form eller bakplåtsklädd form. Strö kardemumma över. Grädda mitt i ugnen i 22-25 minute, beroende på hur kladdig du vill ha den. Låt svalna i formen, pudra ev kakan med florsocker före servering. Servera gärna med lättvispad grädde blandad med hallon.

God!

Pepparkaksmuffins med lingontopp

Receptet från Julens söta 2017.

Pepparkaksmuffins med lingontopp

14-16 st, fast vi gjorde minimuffinsstora så det blev fler

125 g smör, rumsvarmt
3,5 dl rörsocker
3 ägg
2,5 dl mjöl
2 msk pepparkakskrydda
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
1 1/4 dl gräddfil
1 dl lingon (frysta går bra)
Lingonglasyr:
150 g smör, rumsvarmt
200 g färskost
2,5 dl florsocker
ca 1,5 dl lingon

Gör så här: Rör smör och socker poröst. Tillsätt ett ägg i taget under rejäl omrörning. Blanda alla torra ingredienser. Rör ner det i smeten växelvis med gräddfilen. Vänd i lingonen. Klicka i smeten i formar, max till 3/4. Grädda i ugnen 20-25 minuter, mindre om man gör minimuffins. Låt svalna. Så här långt gjorde vi steg 1, sen åkte de in i frysen.
Lingonglasyr: Vispa smöret poröst, tillsätt färskost och vispa till en slät blandning. Tillsätt florsockret under fortsatt vispning. Vänd i lingonen, spara några till dekoration. Dekorera muffinsen med frosting och några lingon. IMG_9233Superstressad när jag la på toppingen så blev inte snygga…

Pre-Adventsmingel

Då har årets mingel ägt rum! Gästerna ombads gå in bakvägen. Så här såg det ut där. Hade ju varit mer magiskt med snö men det fungerade! [wpvideo dtLvkD9l ]

Först bjöd jag på lite mat. Köttbullar, skinka, potatis, prinskorv (vanliga och i glaze, se recept här), rödbetssallad, senap, lite grönsaker, julvört med ost. Efter det gottebord. Pepparkakschips a la Ernst, Kryddade nötter (jag tog cashewnötter), Hallonkola med nötter (recept kommer), två knäck (choklad och lakrits), Polkasnittar, Mintgrottor, Lakritsfudge, årets Juleskum, Fazer mandarin och ingefära, Saffranskladdkaka (recept kommer). Till detta serverade jag julmust, Tomteskumsläsk (fick i present!), Edward Bloms glögg, Dufvenkrooks saffransglögg, Äppelglögg, te och kaffe.

Bästa adventskalendern

Har ju förut skrivit att jag minsann tycker att Nespresso kunde göra en adventskalender. De har många sorter och så kan de ju fixa några Limited edition just till kalendern. Jag hade lätt köpt den!

Härom veckan åt jag lunch med en vän och fick julklapp både till mig och Moa. Min skulle jag öppna redan 1 december. Idag gjorde jag det och oj vad glad jag blev! Hon har pysslat ihop en Nespresso kalender till mig! Hon är ju för underbar! Den är så fin. Och nu ska jag njuta av första koppen, smaken Nicaragua. En av Nespressos master origin. [wpvideo sU8GiSbW ][wpvideo jiUMbNoF ]

Testa i tid!

1 december är det en nordisk temadag: Brandvarnardagen. Instiftad 2012 för att uppmärksamma brandskydd i hemmet. Varje år går jag och dottern till brandkåren på deras öppet hus och då aktualiseras dessa frågor om vad som händer om det börjar brinna. Moa upprepar, man ska krypa ut, under röken. Man ska ta sig ut fort. Man ska larma. I år fick hon dessutom se vad som händer om fett i en kastrull börjar brinna och man då häller på vatten. Det supervarma rökmolnet som då bildas. Detta visade brandkåren. Så nu upprepar hon också, lägg på locket om det börjar brinna i en kastrull, utan syre kvävs elden.

Så 1 december ska man bland annat kolla sin brandvarnare. Så idag testade vi brandvarnarna och bytte också i en av våra två. Här kan ni registrera ert nummer och få ett sms när det är dags att testa er brandvarnare.

Fynd!

Jag har i tre år nu nu haft en adventsstake i glas och mässing. Första två åren med kulörta små kulor. Förra året hade jag Marianne-godis i. I år har jag suktat efter en ny stake. Finns så fina! Tex marmorblock i botten och mässinghållare. Hursomhelst så har jag inte kunnat rättfärdigat att köpa en ny. Och jag har haft noll inspiration till vad jag ska ha i den jag har, eftersom jag inte velat ha den. Men idag gick jag in på Stadsmissionen och se vad jag hittade där! Love it! Priset, 20kr! Fynd!

Jag har dessutom varit på jakt efter en spegelbricka men inte hittat någon. Men så kom jag på att jag hade denna bricka från min farmor! Blev nöjd!

#julfredag

Sofie har på sin Instagram startat #julfredag. Ni som följer mig på Insta har nog sett detta. Denna fredag är temat: En härlig julbild och en julig favoritlåt.

Jag har många favoritlåtar men ett måste för mig är Jag kommer hem igen till jul med Peter Jöback. Hela albumet är underbart men denna låt är bäst! Hittade inte denna på Peters egen Youtube så ni får ”nöja er” med en från TV4’s där han framför denna på Stortorget i Örebro. Höj volymen och njut!

Vill ni se vilken härlig julbild jag valt får ni gå in på min Instagram! 🙂

Röran är enorm när man satsar på detaljerna

Idag har jag pyntat på jobbet. Åkte och köpte amaryllisar på Ulriksdals Slottsträdgård.

När jag kom hem möttes jag av ljusslingorna runt köksfönstren som jag nu tänt. Sen började jag lite med att jula till hemmet. Imorgon är jag ledig och då ska allt bli klart. Strök (blä) några dukar och kuddfodral. Tog bort en del pynt. Fixade med blommor. Den sista är Moas. En aningens överdekorerad om ni frågar mig men hon är supernöjd! ?

Övriga huset är en enda röra men imorgon så!

Några bilder på Moa på Tivoli

Moa är ganska lång för sin ålder men världens längsta man slår hon inte! 🙂

Förväntan inför att åka Fritt fall (den för de yngsta)

Karusell på giraff! Jag kunde knappt titta, höjdrädd och blir illamående bara av att se snurrande saker…

Nissetoget!

Med fejksnö kommer man långt för att skapa vinter- och julmagi!

 

Juliga inköp

Först det jag köpte i Köpenhamn. Älskar granen och stegen. Övrigt är mest för att jag behövde fylla på pysselförrådet.

Idag på väg hem var jag och Moa och köpte lite blommor till julgrupper. Hyacinter, mossa och Amaryllisar. Ska se om jag får tag på något mer imorgon.

Tivolis juliga butiker

Självklart fanns det en hel del juligt att köpa i butikerna på Tivoli. Det Gamle Apotek som ju finns både där och på Ströget bland annat. Här följer ett urval av butikernas utbud på Tivolis område.

IMG_9656IMG_9733IMG_9763IMG_9765IMG_9766IMG_9768IMG_9784IMG_9938IMG_9939IMG_9734IMG_9738IMG_9739IMG_9743img_97621.jpg

Redo att gå in i bubblan

Närmare oss Stockholm efter en magisk helg i Köpenhamn. Kommer komma ett par inlägg till om det men just nu lämnar jag helgen bakom mig och fokuserar framåt. Mot veckans bestyr och helgen. Pre-adventsmingel, första december (hej alla underbara adventskalendrar) och första advent! Fokus denna vecka är godistillverkning, bakning, städning och pyntning. Jag känner mig redo! Full fart in i bubblan!

Tivoli del 2, i mörker

Den ljusa delen av vår Tivoli-dag gick mest åt till att vänta. För oss mammor. Ungarna åkte. Och åkte. Och åkte. Så kul! Vi åt lunch på Wagamama och köpte glögg. Vi gick inte in huvudentrén utan den mot tågstationen så först mot eftermiddagen hade vi nått fram till huvudentré-området. Det började skymma och då inser jag att min mobil är nere på 9% batteri. Jag fotar allt med mobilen och nu när jag hade den uppe i kylan så mycket tror jag det drog ut batteriet fort. Panik! Ville ju fota massor nu. Så min vän tig tjejerna och fikade och jag löpte gatlopp tillbaka till hotellet där hon hade en powerbank jag kunde låna (måste köpa en!!!). Tur att vi bor så nära. Tillbaka så fortsatte tjejerna åka lite till men vi gick också runt och njöt av ett glimrande, juligt Tivoli!

Tivoli del 1

Vid elva gick vi in på Tivoli. Vid sex gick vi därifrån. Två glada ungar som åkt massor. Två frusna mammor. Men nöjda. Vi fick se tivoli både i ljus och mörker och det är verkligen magiskt! Jul i varje vrå. Speciellt underbart i mörker förstås. Men vi börjar med lite bilder i ljus.

Julmarknader i Köpenhamn del 2

Ännu en längs Ströget. Vi hittade flera julmarknader neråt Nyhavn. På väg tillbaka till hotellet tog vi en glögg. Nu har vi vilat och tinat upp på hotellrummet så nu ska vi strax ut och äta. Imorgon tar vi oss an Tivoli, hoppas på lite folk… ??

Julmarknader i Köpenhamn del 1

Idag har vi strövat runt i Köpenhamn. Inget egentligt mål. Flanerade Ströget fram. Ganska direkt sprang vi på en julbutik! Köpte en julklapp. Och en liten stege, den får jag visa senare för de slog in så bra. Sen fortsatte vi Ströget fram och kom till första julmarknaden.

På plats i Köpenhamn

Vi tog tåget ner till först Lund och sen vidare till Köpenhamn. När i åkte från Stockholm började det snö, kändes ju passande som början på vår juliga helg!

Väl nere i Köpenhamn gick vi en kort promenad till hotellet. Sen ut en kort stund på stan. Fika på Espresso House där de hade lite andra juliga bakverk än i Sverige (vad jag har sett). Idag blir det en lugn kväll på hotellet men imorgon ska vi göra Köpenhamn!

Julen på Kanal 5

Dessertmästarnas jul är tillbaka! Fyra avsnitt: 6, 13, 19 och 20 december kl 20.00. Hoppas de bytt berättarröst… Raljerat över den förut!

Ullared – Julen är här sänds 6 och 13 december kl 21.00. Kanske någon julbloggare swishar förbi? Vet att flera blivit tillfrågade, även undertecknad. 

Ullared – julen är här – Maritta och Gunnel

Filmer blir det också en hel del. Julfilmer, barnfilmer och sk storfilmer. Håll koll i TV-tablån helt enkelt!

Har ni kanalen TLC så kan ni titta på Extreme Christmas Trees 10 december kl 20.00. Vi får där se granen som står i Vegas på The Strip, gran byggd av hummerfällor, julgran i is och en gran gjord i renhorn.

Och Invasion of he Christmas lights 17 och 24 december på TLC, julbelysning som syns från rymden!

Singing Tree lit up.

När man drömmer om Ernst

Senaste tre nätterna har min förkylda näsa täppt igen runt två tiden på natten och efter det har jag sovit så dåligt ? I natt när jag låg där och halvsov så vaknade jag plötsligt med ett ord i huvudet: glöggessens! Har i min julbok ett recept på glöggessens från något av Ernst julprogram. Har ju närt en dröm om att servera egen glögg på adventsfikat och då fastnat för detta recept. Kommer nog inte bli så i år heller men en vacker dag så! Här kommer receptet.

Glöggessens a la Ernst

0,5 l vatten
5 kanelstänger
10 hela kardemummakärnor
5 pomeransskal
6 stjärnanis
1 msk kryddnejlika
5 bitar torkad ingefära
1 vaniljstång

Gör så här: värm vattnet och låt allt sjuda i en timme. Låt dra en halvtimme till och sila sen ner i en steriliserad flaska. Håller ca 1 månad i kylskåp.

Vid servering blanda med varmt vin eller blåbärsdryck. Söta upp med råsocker till den sötma du vill ha.

Lyssnar och njuter

Sitter på bussen hem, i köer. Lyssnar på julmusik. Julkort från Vårby Gård – Josef Johansson/Nina Mira. Jag kommer hem igen till jul – Peter Jöback. Auld Lang Syne – Sarah Dawn Finer/Eric Bibb. Christmas Candle – Sanna Nielsen. Och en annan som är ny Århundrades Jul – Magnus Uggla.

Ikväll när Moa somnat ska jag unna mig en saffransbulle från Espresso House och en stor balja te. Borde ju få min förkylning att vika hädan tycker jag. Vill vara frisk till fredag då tåget mot Köpenhamn avgår!

Grinchen – en jämförelse

Såg om Grinchen från 2000 med Jim Carrey i huvudrollen häromdagen. Var ett tag sen sist. Och nya Grinchen förra helgen. Tänkte ge mig på en jämförelse. Jag har aldrig riktigt fastnat för Grinchen 2000 faktiskt. Inte funderat så mycket på varför. Den hade på bio 7 års gräns, alltså barntillåten i vuxens sällskap. Hade fundering på om dottern kanske skulle få se den men det föll direkt. Hon råkade se bilden på Jim Carrey som Grinchen i min mobil och blev rädd! Så nej. Och efter att ha sett den står jag fast vid nej. Den är mörk och Jim Carrey är fantastik men otroligt elak och mörk drygt halva filmen. Överlag är filmen mörk stora delar. Sen är ju andemeningen och sensmoralen i filmen bra i slutänden men fram tills dess är den mörk.

Grinchen 2018 är ju en animerad film med åldersgräns Barntillåten. Här är Grinchen butter och sur och inte alltid snäll men mer på ett roligt sätt. Inte mörkt någonstans. Som barn är Grinchen i 2018 söt, i Grinchen 2000 är han så creepy.

Jag föredrar faktiskt den nya, men så är jag ju lite barnslig för att vara 40 +! 🙂