Innan hemfärd

Efter vi tittat på NK’s skyltning igår så gick vi mot Plattan och djuren och granarna som står där. Sista biten blev upp mot Hötorget innan vi tog bussen hem. Trötta men nöjda! Fotade även områdets ”gran” innan vi kom hem. Ny för i år, fin!Sen fick Moa sova på soffan, så mysigt i julgranens sken.

NK 2018

Som ni säkert hört har NK i år VR skyltning och msn bör ladda ner appen NK Christmas. Den ger en extra dimension till temat En magisk jul. Skyltningen i sig är lite halvtråkig men handlar om förberedelser inför jul. En saga berättas om städning, bakning, dekorering och granen som ska kläs. Med appen får man lite extra, främst snö.

Ett julpyntat Stockholm

Idag åkte jag efter jobbet och hämtade Moa på förskolan. Sen gick vi ner till pendeln och åkte in mot stan (igen för mig, jobbar i stan om än i utkanten). Vi ville ta en eftermiddag/kväll och bara njuta av all julbelysning vår huvudstad har att erbjuda. Vi åkte ner till Dramaten och började med att titta på de mäktiga älgarna! Sen gick vi mot Birger Jarlsgatan. Vi fortsatte mot Kungsträdgården. Skridskobanan lockade Moa men hon nöjde sig med en snöhög! Sen gick vi och åt innan vi fortsatte men mer om det i ett annat inlägg!

Glad Lucia!

Lite partisk här men Moa är världens finaste Lucia! ? Barnen på förskolan var så duktiga! Sjöng många sånger, högt och välartikulerat. Lite i otakt ibland men det blev som olika stämmor ?

Snö och ljus

I morse åkte jag en hel del bil (först med Moa till förskolan och sen skjutsade mamma till sjukhuset för träff med narkosen innan hennes operation nästa vecka). Det var så vackert! Snön yrde ner och i alla rondeller och korsningar hade kommunen satt upp marschaller. Eftersom jag körde så kunde jag inte fota men tro mig, det var vackert! 🙂

I eftermiddag är det Lucia firande på förskolan, Moas sista. Sen börjar hon skolan till hösten. Stoppa tiden, jag hänger inte med! Jag längtar till luciafirandet, blir alltid så imponerad över personalen och barnen. Att barnen kan lära sig alla dessa sånger, underbart!

Igår var vi på middag med jobbet. Tog deras julmeny. Sill, strömming, löjrom, ägg, lax, paté, korv och julskinka till förrätt. Puh, var mätt redan då! Till varmrätt fick man välja mellan röding och kalv, jag valde röding. Mums! Sen var det kardemummaglass, inkokt päron, lingon och havreflarn till efterrätt. Allt var gott!

Tomterån

Lyssnar ni på podden Misslyckade brott? Tack vare en vän gör jag det sen ett tag tillbaka och deras senaste avsnitt heter Julspecial Tomterånet där renen strejkade. Som titeln Misslyckade brott indikerar så handlar deras podd om brottslingar/brott som inte gått så bra… Oftast väldigt roligt! Ni hittar den här om ni vill lyssna.

Tycker denna bild passar detta inlägg, la ut den på min Instastory häromdagen. Tog det vid busshållplatsen vid jobbet.

 

Åh vad jag är bra! OBS ironi…

Jag ligger ju i framkant det måste man ju säga. Jag är också en som de stora TV-bolagen lyssnar på. Vad nu undrar ni? Jo om vi börjar med TV-bolagen, i detta fallet Kanal5. Jag har de två senaste åren skrivit om den irriterande speaker-rösten i Dessertmästarnas Jul. Här och här tex. En kvinna som kommit in då och då och sagt onödiga saker och rabblat ingredienser. Hon är inte med i år! Måste ju vara så att Kanal5 läser min blogg och velat göra mig gladare och tagit bort rösten, eller hur?! 😉

Sen till att jag ligger i framkant. Visade ju min nostalgi tripp för ett tag sen där jag gjorde garnbollar som jag gjorde när jag var barn. Ni kan se/läsa det här. Så fick jag en av mammas tidningar och vad ser jag där om inte ett reportage om just garnbollar! IMG_0367IMG_0366IMG_0365IMG_0364IMG_0363IMG_0362Hur söt är inte snögubben? Den ska jag göra. Moa är redan i full färd med att fixa hatten på förskolan. Jag ska köpa vitt garn och sen kör vi! Kul att ligga i framkant för en gång skull! 🙂

Hej då julkorten!

I morse la jag julkorten på lådan. Precis när jag gjorde det började det snöa, passande! 🙂 IMG_0368På fredag är sista dagen om ni använder julfrimärke och vill att de ska nå sina mottagare före jul. Men det går ju bra med vanliga frimärken och då har ni mer tid på er!

The Princess Switch

Blev sugen på denna när jag jag såg att Charlie aka Julkulturcramar skrev om denna. Det ångrar jag inte. Supersöt film. Åh vad jag saknar snö!Måste vara svårt att spela två olika roller/karaktärer som sen byter plats och ska spela varandra… Vanessa Hudgens gör det strålande!

Bambi tillbaka på hal is

Enligt både Aftonbladet och Expressen kommer i år Bambi på hal is tillbaka i Kalle Anka och hans vänner på julafton. SVT har dock inte bekräftat. Vad som tas bort är dock inte känt än. Får väl se om det bli ramaskri om det sen. När Tjuren Ferdinand skulle tas bort 1982 blev det tittarstorm… De fick då sända Tjuren Ferdinand efter Kalle, kl 16.00.

bambi

Bild lånad från nätet

Tonje i Glimmerdalen

tonje.jpg

Freja Taavola spelar huvudrollen som Tonje. Foto: SR. Illustration Katarina Strömgård

Lyssnar ni på årets kalender i Sveriges Radio? Den handlar om Tonje som bor som enda barn i Glimmerdalen. Hon bor där med sin pappa och mamma, mamman är dock iväg och jobbar i långa perioder. Så här skriver SR på sin hemsida.

Tonjes dal

Någonstans där det finns fjäll och vatten och en älv och massor av snö vakar det uråldriga berget Sïlpevaerie över den vackra Glimmerdalen. Glimmerdalen är Tonjes dal. Hon känner den lika bra som sin egen ficka och nästan alla som bor i den är hennes vänner.

Familjen

Tonje bor i dalen med sin pappa och mamma och deras tama mås Gavia. Pappa julpyntar och tar han om Tonje medan mamma är på Grönland i långa perioder och forskar. Då och då kommer faster Lotta som är skiddrottning förbi och hälsar på.

Bästa vännen

Tonje är det enda barnet i Glimmerdalen, så hennes bäste vän är den gamle grannen Gunnvald som spelar fiol. Tonje och Gunnvald gör saker ihop, de bygger supersparkar och spränger laviner. Och pratar.

Vi ligger lite efter och är bara på avsnitt sex men både jag och Moa uppskattar att lägga oss en stund på soffan på kvällen och bara lyssna på den spännande sagan. Tror det är bra för Moa också att enbart få lyssna och fantisera och själv få bilder i huvudet på hur allt ser ut, allt är ju idag serverat på silverfat med TV och film.

Vi lyssnar via SR play men man kan också lyssna på webben eller i P4 06.50 och 18.35 på vardagar och 09.50 och 13.03 på helger.

Kvar att göra innan julafton

Två veckor till julafton idag! Tiden rusar på. Juliga saker jag har kvar att göra innan dagen D:

  • Byta ut några av mina hyacinter, några är nu i full blom vilket innebär att de kommer behöva bytas innan julafton.
  • Göra en ny omgång chokladknäck, mums!
  • Lägga in sill.
  • Griljera skinkan.
  • Göra sista matinköpen, tex rödkål, granatäpple och apelsin till en smarrig sallad.
  • Dela ut julklappar till de vänner som inte redan fått.
  • Se julfilmer, lyssna på julmusik och se på julig TV!
  • Köra ett julspinningpass till.
  • Åka in till stan med Moa och njuta av ett juligt Stockholm.

Det går troll

2016 hade jag biljetter till Sarah Dawn Finers vinterkonsert. Då ställde hon in pga av röstproblem. Så tråkigt. Hon har en fantastisk röst och är en av mina absoluta favoritsångerskor!

Nu är hon tillbaka och ska köra vinterkonsert igen och vi hängde på låset och köpte biljetter. Men som jag redan skrivit så har ju mamma gjort illa axeln och måste dessutom operera den. Mamma är den som oftast tar hand om Moa när jag ska göra något. Eller någon av mina vänner. Men mamma kommer inte kunna ta henne på måndag (hon opereras på måndag) och mina vänner ska alla gå på konserten. Så jag missar det även denna gång, det går troll i detta. Ja ja, inte hela världen och viktigast är att mamma blir hel och frisk! Och jag hoppas mina vänner njuter åt mig! Bilderna nedan från 2014. sarahsarah2

Saffransbullar med smörkrämfyllning

Hittat receptet här. Så goda! Höll först på att glömma smöret i degen och tyckte den var lite väl torr… Men sen så blev det bra! Nästa gång ska jag testa att ha saffran även i smörkrämen, tror det kan bli gott.

Saffransbullar med smörkrämsfyllning

Fyllning
150 g smör, rumsvarmt
1 ½ dl florsocker
1 msk vaniljsocker

Deg
½ g saffran + 1 tsk strösocker
50 g jäst
3 dl mjölk, fingervarm
1 ½ dl strösocker
½ tsk kardemummakärnor, mortlade
1 krm salt
3 ägg
225 g smör, rumsvarmt
12–14 dl vetemjöl

Dekorering
1 ägg

Gör så här: Fyllning: Blanda ihop smör, florsocker och vaniljsocker till fyllningen i en skål. Klicka ut ca 30 små högar på en tallrik och ställ den i frysen i ca 1 tim.

Degen: Mortla saffran och strösocker. Smula ner jästen i en bunke. Tillsätt mjölken och blanda tills jästen lösts upp. Tillsätt saffran, strösocker, kardemumma, salt, ägg, smör och vetemjöl, lite i taget. Knåda degen kraftigt i några minuter. Låt den jäsa under bakduk i ca 45 min.

Knåda igenom degen på ett mjölat bakbord och dela den i ca 30 bitar. Forma släta bullar och lägg dem i aluminiumformar ställda på en plåt (vanliga pappersformar funkar också). Ta ut smörklickarna ur frysen och tryck ner en bit i varje bulle. Låt bullarna jäsa i ca 25 min. Sätt ugnen på 250 grader. Pensla bullarna med uppvispat ägg. Grädda bullarna mitt i ugnen i 7–9 min. Låt dem svalna på ett galler.

Pudra florsocker över bullarna.

Vi skippade florsockret för dessa ska in i frysen.

Julspinning och varmkorv

Idag började vi med Storm på lugna gatan och frukost. Sen började racet. Lämna in Moa på barnpassningen på Friskis och sen leda Julspinning. Efter en del strul med människa med attitydsproblem så lämnade jag Moa och tog på tomteluvan och körde julspinning. Så kul!

Sen hämtade jag Moa och så drog vi till Moas första dansuppvisning. Jag hann inte duscha så jag kände mig väldigt fräsch… ? 1,5 timme show. Wow vad duktiga alla var! Moas grupp skulle vara varmkorvar och dansa till Varm korv boogie! Ketchup och senapsslips ?

När dagen inte blir som man tänkt sig

Idag skulle vi åkt till Scarfo och ätit julig glass. Kl 13 skulle vi möta upp vänner där. Det fick vi dock ställa in. Mamma fick tid kl 13 för kompletterande undersökningar av sin arm/axel och jag skulle köra henne dit förstås. Blev 2,5 timmar på DS och hon ska opereras nästa vecka.

Så idag fick det juliga bli julklappsinslagning, fika med dottern på Espresso House (drack Tomtelatte) på fm och en julfilm på em.

Mums med saffransbulle!

Faktiskt gott

Trodde inte detta te skulle vara gott men där hade jag fel. Mint och citron låter superkonstigt. Smakar mest mint dock och väldigt gott!Skulle varit på pysselkväll men fick ändra planerna och sitta med mamma på akuten istället. 7 timmar var hon och pappa där. Jag och Moa anslöt sista 2 timmarna och körde sen hem de och fixade middag. En fraktur i armen och en benbit som är lös och som de vill ta en ny röntgen på imorgon för att se om de behöver operera. Stackars mamma ?

Skrivit julkorten

Kommer visa er julkorten men efter jul. Vill ju att mottagarna får se de live först! 🙂 Jag kan visa baksidan dock: IMG_0254Jag har ju valt att skapa julkorten på samma ställe där jag gör fotokalendern varje år så jag valde en mall, la in foton som passade och skrev texterna. Jag blev nöjd och jag hoppas mottagarna också blir det! Senast 14 december ska ni posta julkort med julfrimärke för att dessa ska hinna fram i tid till julafton (förhoppningsvis!).

Mysig kväll

Igår slog jag in ett par julklappar till och så tittade vi på Storm på lugna gatan förstås. När Moa lagt sig gjorde jag en kopp te, ett svart te med smak av vanilj (lucka 5 i Teadventskalendern). Drack det och bläddrade i tidningar, precis vad jag behövde efter en stressig dag. När klockan närmade sig åtta tog jag fram en saffranskringla från Gateau som jag köpt på dan och hällde upp ett glas julmust. Mums! Sen tittade jag på Jul med Ernst. Mys! IMG_0265.JPGIdag ska jag lämna över ett par julklappar till en vän på lunchen. Sen i eftermiddag/kväll blir det pyssel hos en annan vän.

Nostalgipyssel

Häromdagen gjorde jag (med lite hjälp av Moas små fingrar) en garnboll till mammas och pappas nya fyrbenta familjemedlem Grayce. Med tanke på att hon verkar ligga i hårdträning för att bli den nya Zlatan så känns en boll klockrent! Cara (vår katt) ska få en likadan. Perfekt kattjulklapp för väldigt lite pengar och jobb. IMG_0201

IMG_0203

Svårfotad för den bara snurrade runt! 🙂

En brasa någon?

Har ni ens varit i närheten av Dplay eller Kanal 5 senaste veckorna kan ni omöjligen ha missat att ikväll startar Dessertmästarnas Jul! Jösses vad de öst ut reklam för detta. Efter det är det tydligen jul i Ullared.

På TV4 är det ikväll Jul med Ernst, det ser jag fram emot. Jag kommer titta på Ernst, sch säg inget till Moa 😉 Sen kommer jag se Ernst och Dessertmästarna med Moa närmaste dagarna.

Igår kom jag på att de inte släppt vem som blir julvärd på Tv4. Eller?! Har jag missat det? Det enda de gått ut med är att Mandelmanns har hand om brasan fram till nyår. Eh, vad? Jo tydligen kan man njuta av en brasa från Djupadal, ni hittar den här. En tre timmar lång brasvideo. Udda… 🙂 Tydligen har de haft det tidigare men det har jag missat.

Ska 2019 bli året jag…

Bygger pepparkakshus? Pilliga pyssliga saker har ju länge inte varit min melodi men det har ju börjat ändra sig. Pepparkakshus har verkligen varit en av de där sakerna jag sagt: inget för mig, kommer inte hända. Men jag börjar tänka om. Inte mogen för det i år men kanske till nästa jul? Kanske något sånt här? Lite lagom nybörjarprojekt ?

pepparkakshus

Bild lånad från Pinterest

Once Upon a Deadpool

deadpool

12 december går denna upp på bio för alla Marvel och framförallt Deadpool fans!

För att kicka igång julfirandet kommer nu publiken få möjlighet att njuta av Marvels snabbkäftade legosoldat när han återskapar DEADPOOL 2 genom ett barns oskyldiga ögon.

En titt på kalendrarna

Nu har det gått några dagar med adventskalendrarna och jag tänkte gå igenom vad jag/Moa tycker.

Pixiadventskalendern

Lika bra som vanligt! Första luckan innehöll en blank bok också så man kunde göra en egen bok, uppskattat av dottern.

Minipixiadventskalendern

Så sött att den är i form av en gran och att man själv får pynta den med klistermärken. Sen hänger man böckerna vart eftersom på grenarna. Böckerna är söta!

Teadventskalendern

Så vacker till att börja med! Den började lite enkelt med English breakfast och Green Lemon första två dagarna. Sen smällde man till med Popcorn på dag tre. Väldigt speciellt och kan jag tänka mig en riktig vattendelare! Jag gillade det. Igår Mango och Aprikos i ett örtte.

Lakritsfabriken

Jag och mamma delar på denna vilket är fullt möjligt för det är mycket lakrits i varje lucka. Helt okej, lite tråkigt vissa luckor men de gör ju god lakrits så helt okej.

Nespressoadventskalendern

Som min vän gjort. Jag är supernöjd! En Nespressokapsel per dag, det kan ju liksom inte gå fel. Och jag har hittills fått testa kapslar jag inte testat innan. Jag hoppas min vän säljer denna idé dyrt till Nespresso! Men att jag får en gratis varje år förstås! 😉

Storm på lugna gatan

Jag gillar årets SVT kalender. Bra story, Lena PH är briljant, juligt, gulliga barn, rolig. Både Moa och jag ser fram emot nytt avsnitt varje dag!

Sen har jag en papperskalender med glitter på och bilder i luckorna, så fin! Och Moa har en vanlig chokladkalender.

IMG_0103IMG_0110IMG_0107

Älskar doften!

Igår ringde mamma på kvällen. Ser du att det snöar? Hade helt missat det där jag satt uppkrupen under en filt i soffan och drack te och tittade på TV. Men det snöade! Stora blöta flingor som tyvärr inte la sig 🙁 Länge häll det inte på, någon halvtimme max. Men vackert så länge det varade.

Doften hemma nu! Love! Hyacinter i hall, kök och vardagsrum. IMG_0250IMG_0256

Geléhallon med saffran

Hittade detta hos Fredriksfika och oj vad gott det låter!

Geléhallon med saffran, ca 50 st

10 st gelatinblad
2,5 dl drickfärdig äppeljuice
1 dl strösocker
50 gram glukossirap
1 g saffran

Tillbehör:
Siliconformar
Naturell olja, tex majsolja
Strösocker

Gör så här: Använder du siliconformar så smör med lite olja. Lägg gelatinbladen i kallt vatten i 5 minuter. Blanda äppeljuice, socker, glukossirap och saffran i en kastrull. Koka upp och sjud tills sockret löst sig. Krama vattnet ur gelatinbladen och rör ner i vätskan. Låt svalna något och fyll sedan formarna med gelén, använd kärl med pip så går det lätt. Ställ i kylen och låt stelna 2-3 timmar eller över natten. Ta ur geléhallonen försiktigt och låt stå och torka lite innan du rullar dem i socker (kan uteslutas).

fredrikfika

Bild lånad från fredriksfika.allers.se