Årets Julvärd SVT

Kattis Ahlström! Känns som ett bra val även om jag inte har någon jättekoll på henne så känns hon lugn, trygg och mysig. Hon känns också otroligt engagerad i människor som har det svårt på olika sätt vilket ju är ett extra plus.

Förra året var ju enligt mig att häda. Dels att det var två julvärdar, Erik Haag och Lotta Lundgren. Nu gillar jag dessutom inte någon av dessa så det kan ju självklart spela in men varför två? Sen än värre, att det spelades in i förväg. INTE OK. Tar man denna roll så ska man sitta där på julafton och hålla alla (framförallt de som är ensamma) sällskap. Det är en del av grejen. Skulle SVT gå tillbaka till traditionen med en julvärd som är i direktsändning? Jag hoppades verkligen det. Mer det än någon specifik person. Nu blir det ju så, hurra!

Bild tagen med mobilen på dataskärmen, sorry!

Årets Julklapp

HUI har utsett Återvunna klädesplagg som årets julklapp. Hållbarhet, en trend och bränderna i somras låg bakom beslutet. Jag  hade rätt om att det blev något för miljön! Allt som främjar att vi kan fortsätta leva på denna underbara planet är bra!

Bild lånad från Hui.se

Motivering till Årets julklapp 2018

Årets julklapp 2018 – det återvunna plagget – speglar de svenska konsumenternas intresse för nya hållbara alternativ och ökande oro för klimat och miljö. Med det återvunna plagget fångas en tidsanda där nya affärsmodeller och tekniska innovationer föds och tillsammans skapar en mer hållbar konsumtion.

Konsumentmakt, råvarubrist och klimatförändringar har fått en hel bransch att börja tänka på hur de ska kunna jobba i ett mer cirkulärt system, där materialen i våra kläder ska gå att använda gång på gång. Konsumenternas efterfrågan och tekniska innovationer har gjort etik och miljö till ett konkurrensmedel där den långsiktiga överlevnaden i modehandeln kräver en hållbar kollektion.

Väljer att inte läsa

Recensionerna för Storm på lugna gatan börjar komma. Har även sett att det släpps nya trailers/klipp. Jag väljer att inte läsa eller titta. Jag har höga förväntningar på denna och vill inte veta mer innan 1 december. Jag vill sitta som ett barn på julafton, uppkrupen i soffan med dottern och titta! Dessutom för första gången på många år ska jag (eller ja det lär ju dottern göra ?) få öppna luckorna i kalendern eftersom jag köpt en i år!

Slutspurten, nu kör vi!

13 dagar kvar. 4 dagar av dessa är jag inte hemma alls. 7 dagar jobbar jag. 4 av dessa 7 kvällar är jag upptagen med annat, ojuligt. Så jag har i princip tre kvällar och två dagar på mig att skapa magi till årets pre-adventsmingel och första advent. Det kommer gå lysande förstås! Jag jobbar bäst under press. Främst kommer nästa vecka gå till detta. 

Vad återstår då?

  1. Julblommor. Måste inhandlas och julgrupper fixas. Älskar julblommor och det adderar så mycket stämning för mig. 
  2. Byta alla textilier. Gardiner är klara men kuddfodral, dukar, sängkläder.
  3. Städa det sista på storstäd-listan och sen en normal städning på det.
  4. Handla mat och det sista till baket.
  5. Göra julgodis och baka det sista. Förbereda allt matigt.
  6. Pynta med adventsstjärnor, stakar, tomtar osv. Ute och inne.

I helgen ska jag dock bara njuta av Köpenhamn och allt juligt vårt grannland har att erbjuda! Hoppas min förkylning går över tills dess.

Bilderna ovan från 2015 års fika!

Allt är till salu

Idag åkte jag med vänner tillbaka till Brisak. Väldigt glad att jag sett det innan. Mycket folk idag. Och mycket av utställningen var nu borta. Nackdelen med att det är uppbyggt i en affär. De är tydliga med att allt är till salu. Självklart vill de inte stå med mängder av osålda julsaker efter jul. Blir till att åka tidigare nästa år helt enkelt!

Vi fikade också på Systrarna Delselius. Åt en lussebulle som var så färsk och god, mums!

Julen på Kronans Apotek

Fick ett paket skickat till mig från Kronans Apotek. Innehöll en Julsenap med smak av nejlika och pomerans och Cappuccinomandlar. Senapen återkommer jag till efter mitt pre-adventsmingel så får några av mina gäster uttala sig, själv är jag inget fan av senap. Cappuccinomandlar lät mer som min grej! Nötter är gott och cappuccino är gott så detta borde ju vara supergott, speciellt till en kopp kaffe. Det var det! 

Mandeln är doppad i vit choklad med smak av cappuccino. Alltså sött och crunchy i en och samma tugga. Mycket gott. Tror det är lite för sött till glögg men till kaffe är dess perfekta. I deras övriga julsortiment hittar man även Söt och stark julsenap, olika julteer, saffran, Salmiakmandlar, tryfflar, karameller, lakritsstänger och lakritschoklad. 

Så dålig julfilm…

Såg denna på Netflix igår. Så otroligt dålig. Skådespelarna är verkligen inte bra. Vissa är urusla. Men sämst är ändå ”specialeffekterna”, jösses! Egen liga. Grundhistorien är inte dålig. Några post-nissar råka elda upp 48 brev till Jultomten. Nu måste de ta sig till människorna och hitta önskningarna. Där träffar de en pojke som bor med sin syster och mamma. Pappan är död. Han ska hjälpa nissarna att få tag på önskningarna. En av de visar sig komma från hans egen mamma.

Mitt tips? Hoppa över denna film.

Polkasnittar

Även denna kommer från Julens söta 2017.

Polkasnittar

ca 30 st

200 g smör, rumsvarmt
1,5 dl strösocker
1,5 msk ljus sirap
4,5 dl vetemjöl
3 msk kakao (vi tog lite mer)
1 tsk vaniljsocker
1,5 tsk bakpulver
50 g polkagrisar
Garnering: 25 g polkagrisar

Gör så här: Sätt ugnen på 175 grader. Rör smör, socker och sirap smidigt. Blanda vetemjöl, kakao, vaniljsocker och bakpulver. Tillsätt det i smeten och arbeta samman till en deg. Krossa polkagrisar och blanda ner i degen. Dela degen i tre delar och rulla ut till längder. lika långa som plåten. Lägg på plåten med bakplåtspapper, platta till. Garnera med krossade polkagrisar. Grädda mitt i ugnen 15-20 minuter. Skär i sneda bitar direkt när de kommer ur ugnen, polkagrisarna i degen stelnar kvickt och då är de svåra att skära. IMG_9239IMG_9242

I det vackraste av sken

Varje sommarlov och varje jullov åkte jag som barn till mormor och morfar i Katrineholm. De kom upp och firade jul med oss och efter jul åkte jag med de ner. På jullovet var vi mest i deras lägenhet i stan. Men vi åkte även ut till deras stuga mellan Katrineholm och Vingåker. Inte vinterbonat så vi tog med varm choklad, apelsin och mackor. Vi åkte skidor på åkrarna om det var snö. Tog promenader i skogen. Men mest var vi i stan på jullovet. Promenerade på åsen. Handlade på stan. Bakade. Åkte skridskor.

Mitt starkaste minne är när jag på kvällen låg i min kökssoffa. Nyheterna på i bakgrunden. Jag låg så jag såg köksfönstret. Julgardiner. En adventsstjärna i trä som hade det vackraste skenet! Jag låg där och tittade på skenet och kände ro. Kände trygghet. Hörde bruset från trafiken utanför.

Jag kunde ligga vaken en bra stund bara för att få njuta av skenet och känslan. När mormor kom ut för att fixa deras kvälls-te låtsades jag sova! ?

Bytt gardiner

Idag har jag strukit gardiner och satt upp dessa. Bytt i alla fönster vi har vilket innebär köket, vardagsrummet och Moas rum. Den i Moas rum är en gammal gardin som vi hade i köket när jag växte upp. De simpla röda i vardagsrummet hittade jag hos mamma för ett par år sedan. Denna ska pimpas till lite närmare advent! Urtråkiga nu. I köket har jag gardin med tomtar som jag köpte för några år sedan.

Fullspäckad tisdag!

På tisdag 20 november kommer dels Årets Julklapp tillkännages och dels Årets Julvärd på SVT. Jag ser fram emot båda. Vad ska det bli? Det återstår att se. Nu är ju inte detta Melodifestivalen där svenska folket får rösta men mina röster hamnar i alla fall på Mark Levengood som Årets Julvärd SVT och något som har med vegetarisk mat som Årets Julklapp.

Vad tror ni?

Inga fler köp online

Black Friday närmar sig. En dag jag aldrig riktigt brytt mig om. Men så tycker jag heller inte om massa människor på samma ställe (må vara på internet eller fysiskt butik) och hysteri. Det jag dock konstaterat är att köerna på butikernas utlämningsställen inte direkt blir kortare… Därför planerar jag julklappsinköp därefter. Imorgon hämtar jag näst sista grejen jag beställt (Alpackan jag skrev om). Sen har jag några julklappar att ”skriva”, alltså mottagaren får upplevelser. Sen är det pappas obligatoriska öl. Jag ger pappa 4-5 flaskor öl i julklapp varje år. Oftast går jag på rekommendationer eller helt enkelt etiketterna ? Kan noll om öl eftersom jag inte dricker det själv. Får ont i magen efter två klunkar.

Väntar också på paket från Adlibris kom jag på. Fått mail om att de har mycket just nu och därför längre leveranstider… Tur att jag är ute i tid! Denna bok är det jag beställt där.

Juliga inköp

Idag var jag och hämtade paket och då fanns de äntligen där! Julfrimärkena! Köpte två ark. Häromdagen köpte jag jag denna och idag testade den så jag orkade städa! Väldigt god! Frisk och god smak.

IKEA’s julbord

IKEA julbord 2018.pngTorsdag 15 november startar Ikea’s julbord. I år med ännu fler vegetariska rätter. Bra där. Även bra att äggen är ekologiska, svenska kött i prinskorvar och köttbullar och MCS-/ASC-certifierad fisk.

Priset för deras julbord är 149 kronor. Barn upp till 13 år betalar 39 konor. Vilket ju är smått otroligt med tanke på julbordspriser på andra ställen och även om Ikeas matsal kanske inte är det mysigaste som finns och utbudet säkert är mindre så är det ett lysande sätt att få äta julbord till ett bra pris. Lite fakta om Ikea’s julbord:

Favoriträtterna på julbordet förra året:

  1. Janssons frestelse
  2. Julskinka
  3. Rotfruktsgratäng

Antal medarbetare runt om i Sverige som arbetar med IKEAs julbord:

Cirka 300 stycken.

Andel MSC-/ASC-certifierad fisk:

100 %

Antal serverade kokta potatisar:

Cirka 130 000 tusen potatisar.

Ursprung på köttråvara:

Svenskt, köttet i prinskorvarna kommer från gris som betat utomhus.

Exempel på nyheter på årets julbord:

Fler laktos- och glutenfria rätter som lingonpaj och chicken popcorn, vegetariska rätter som rå grönkåls- och rödbetssallad samt ett utökat dessertbord.

Köpt en alpacka

Jag har beställt en alpacka från Moa till mormor. Ja inte en riktig då förstås även om mamma pratar om att hon vill ha alpackor. Tror dock att kommunen, grannarna och även alpackorna kanske skulle ha synpunkter på om hon hade alpackor i trädgården! Så det fick bli en gosedjursvariant. Väldigt söt! https://www.stayhome.se/skinnwille-alpaca-mjukt-gosedjur-i-curl

Planeringen planeringen

En månad till Lucia. Galet! Det innebär att det INTE är en månad till första helgen i december. Vilket innebär att mitt pre-adventsmingel närmar sig med stormsteg.

Denna vecka ska jag på allvar gå igenom mina jullådor. Kanske också börja sätta upp gardinerna. Det innebär först min icke-favorit sysselsättning, strykning… Jippi. Men det ska göras! Jag ska också göra några fler julklappaslappar. Alla som jag ser på minglet men inte är hundra på att jag träffar igen innan julafton ska få sina julklappar då. Jag började häromdagen att göra dessa men kom på precis innan jag slutade att det ju vore smart att göra de som ska iväg först… Så dessa ska jag göra nu i veckan!IMG_9225Ska även ge mig på att baka en kaka till så den är klar, en favorit i repris kan man säga. Jag kommer lägga ut alla recept men vill inte avslöja allt jag ska bjuda på innan minglet varit så ni får ge er till tåls.

I helgen ska jag tillbaka till min favorit affär i jultid, Brisak! Vi är totalt 6-7 stycken som ska åka. Denna gång ska jag mest gå runt och njuta! Sist låg fokus mest på att fotografera och filma.

Nästa vecka drar vi till Köpenhamn! 🙂

Jul med Ernst inte på Kånsta Kvarn

Det var ju en hel del protester efter Sommar med Ernst på Kånsta Kvarn så Ernst kommer istället jula till det hos Saxå Herrgård, igen. Han var där redan 2011.

Saxå Herrgård eller Saxå Bruk ägs av Carl Jan Granqvist. Ni hittar avsnitten från 2011 här, på TV4’s hemsida.

Jag längtar hur som helst till vi får njuta av Jul med Ernst, var han än må vara!

Bild lånad från köket.se

Uppdatering 6 december kl 20.00 börjar det!

Årets Julvärd enligt oddsen

Ska man tro Unibets odds så kommer Andreas Weise tända ljuset i SVT’s studio på julafton. Son till legendaren Arne Weise. Näst därefter kommer Fredrik Lindström, Jill Johnson och Hasse ”Kvinnaböske” Andersson. Minst trolig är Zlatan Ibrahimovic till oddset 101! 🙂

Jag hoppas ingen av dessa blir Julvärd utan hoppas som vanligt på Mark Levengood!

img_4148

Bild från förra årets Coop-gala

Julvärd på grön matta

Idag var Moa på premiären av Djungelboken med Annette, ni kan läsa hennes/deras recension här! ? Fick en bild av Annette. Med en man som för mig alltid fanns där på julafton när jag växte upp! Hur som så åkte jag in till stan för att hämta Moa och passade på att njuta av allt juligt på Åhlens city, se hela NK julpyntat på utsidan (halvfärdigt när jag var där i veckan), alla fina skyltfönster osv. Huvudmålet var dock Dollarstores pop-up butik på Regeringsgatan. Inte så stor men fullproppad med juliga saker till billiga priser. Fanns även saker till fyrbenta vänner.

En röd liten fågel i juletid

Skriven av Fannie Flagg. Det är en söt historia om en döende man som flyttar till lite varmare breddgrader för att sköta om sig de sista månaderna i livet. I lilla sömniga Lost River i Alabama träffar han änkor som söker kärlek, en affärsinnehavare, en fågel och en flicka. Vi följa Oswald, Patsy, Jack och de andra och det är en gullig historia men just julbok vet jag inte. Visst firar man jul men det är inte det grundläggande. Slutet är juligast i boken. Men en söt lättläst bok är det! På slutet får man några recept också.

Grinchen

Äntligen var dagen här då jag skulle få se Grinchen! Sett trailers och den har sett väldigt lovande ut. Moa var lika peppad hon. Vi gick med vänner. Jag hade dagen till ära min jultröja jag köpte förra året. Moa valde sin gröna vintriga tröja. Grinchen är ju grön mamma! Vi var i god tid till bion, köpte lite gott och satte oss till rätta. Flera trailers på filmer vi ska se. Bamse och dunderklockan som har premiär 21/12. Mary Poppins kommer tillbaka som har premiär 25/12. Första gången jag såg den trailern på svenska. Sune vs Sune premiär 30/11. Sen började filmen! Njöt från första stund. Vemdalen som julpyntades. Snö i massor. Grinchens söta hund Max. Vill också ha en hund som fixar kaffe åt mig! ? Så mysig och bra gjord. Historien är densamma. Snyggt gjord och väldigt barnvänlig. Se den! Kommer köpa den när den kommer på dvd/blu-ray så jag kan njuta år efter år.

Grinchen

Äntligen var dagen här då jag skulle få se Grinchen! Sett trailers och den har sett väldigt lovande ut. Moa var lika peppad hon. Vi gick med vänner. Jag hade dagen till ära min jultröja jag köpte förra året. Moa valde sin gröna vintriga tröja. Grinchen är ju grön mamma! Vi var i god tid till bion, köpte lite gott och satte oss till rätta. Flera trailers på filmer vi ska se. Bamse och dunderklockan som har premiär 21/12. Mary Poppins kommer tillbaka som har premiär 25/12. Första gången jag såg den trailern på svenska. Sune vs Sune premiär 30/11. Sen började filmen! Njöt från första stund. Vemdalen som julpyntades. Snö i massor. Grinchens söta hund Max. Vill också ha en hund som fixar kaffe åt mig! ? Så mysig och bra gjord. Historien är densamma. Snyggt gjord och väldigt barnvänlig. Se den! Kommer köpa den när den kommer på dvd/blu-ray så jag kan njuta år efter år.

Mintgrottor

Receptet taget från Julens söta 2017. Dessa är riktigt goda och går ju att variera i det oändliga. Tex Dumle Gingerbread är supergott i dessa.

Mintgrottor

ca 30 st

225 g smör rumsvarmt
1 dl strösocker
4,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
Fyllning:
8 st Mariannekarameller (jag tog 10)
25-50 g mörk choklad

Gör så här: Sätt ugnen på 200 grader. Blanda smör och socker väl. Blanda de torra ingredienserna och tillsätt, arbeta ihop till en slät deg. Dela degen i 30 bitar, rulla till bollar. Lägg på plåt med bakplåtspapper eller som vi gjorde, lägg i formar. Fyllning: Hacka karamellerna och chokladen. Gör en fördjupning i varje kaka och lägg i karamell- och chokladhack. Grädda mitt i ugnen ca 10 minuter. IMG_9234IMG_9235IMG_9237

Fazer mandarin och ingefära

Inte min grej. Dels är jag inget fan av choklad och citrusfrukt. Mandarin är dock något bättre än apelsin. Sen ljus choklad. Alldeles för sött. Ingefäran känner jag knappt alls. Vacker ask men det är nog allt. Tur att vi alla är olika dock, läst andra som älskat den! Av mig får den 1 av 5 mandarinklyftor.

Lakritsfudge

Receptet kommer från Hemmets Veckotidning Julens söta 2017. I det receptet står det att man ska göra den i micron men jag var skeptisk så jag körde på spisen. Tar ju lite längre tid men då har jag full koll.

Lakritsfudge

1 dl grädde
1 dl sirap
1 dl strösocker
1,5 msk lakritspulver till smeten
150 g mörk choklad, jag tog 70%
2 tsk lakritspulver till garnering

Gör så här: Rör ihop grädde, sirap och socker i en kastrull. I mikro: häll ingredienserna i en stor skål, värm i 1 minut i mikron, rör om, kör ytterligare ca 5 minuter. Gör kulprov eller till temperaturen är 122 grader. Låt småkoka på spisen till tempen är 122 grader. Häll i hackad choklad och lakritspulver, rör om tills chokladen smält. Bred ut på bakplåtspapper (ca 1-2 cm högt) och ställ i kylen ca 1 timme. Ta ut och låt ligga framme tills den är torr på ovansidan. Strö över lakritspulvret och skär i bitar.

img_9236.jpg

Innan den torkat!

Sagan om Karl-Bertil Jonssons Julafton

Som sagt såg jag ju genrepet i onsdags och igår var det premiär på Scalateatern. Jag kommer inte gå in i detalj, vill ni läsa mer kan ni göra det hos min vän Annette på hennes blogg Konsert och musikal. En blogg ni bör följa oavsett om ni är minsta intresserad av musik, musikal och teater.

Det var ju Annettes förtjänst att jag ens kom iväg och såg Sagan om Karl-Bertil Jonssons Julafton. Hon skulle recensera och var så gullig att ta med mig! Trots att hon vet att jag inte är särskilt förtjust i den som går på SVT varje julafton. Många år sen jag såg den dock. Men när jag förstod (fick inte veta vad vi skulle på innan, bara att det var något juligt) att vi skulle se just den kände jag faktiskt: Kul! Det är alltid en helt annan sak att se något live på scen. Jag kan alltid uppskatta allt jobb dessa människor lägger ner föreställning efter föreställning, även om just jag inte skulle gilla det. Så vad tyckte jag? Helt underbar! Komiken är fantastisk. Anton Lundqvist som Karl-Bertil är fantastisk och väldigt porträttlik. Satt dock hela föreställning och kände igen honom men kunde för mitt liv inte komma på varifrån… När jag sa det till Annette efteråt tittade hon på mig som om jag inte riktigt hade alla hästar i stallet. Anton spelar ju i en julfilm jag älskar: En underbar jävla jul! Lika bra där! Hur som. Henrik Dorsin som berättaren är klockren. Scenen är fantastisk. Alla övriga väldigt bra. Och andemeningen i sagan Ta från de rika och ge till de fattiga är alltid lika aktuell.

Jag tycker verkligen att ni ska se den! Och jag kommer sitta bänkad framför TV:n på julafton och se Sagan om Karl-Bertil Jonsson Julafton med nya ögon!