Överraskad x 2

Igår hade jag ärende-race efter jobbet. Handla, köpa kattsand, hämta återvinning på förskolan och åka och slänga det osv. Och hämta ett paket på ett ställe lite längre bort. Kände inte igen avsändaren. Trodde det var min ram till julpusslet men när jag fick kartongen insåg jag att nej, det är det inte. Istället för stort och platt och lätt var det ganska tungt och rektangulärt. Nyfiken öppnade jag det!

[wpvideo KHEwJURs ][wpvideo aou4owc7 ]Den är så fin! ?

Nästa överraskning fick jag i morse när jag tittade ut och insåg att några snöflingor letat sig ner här norr om Stockholm. Och jag missade säsongen första för att jag sov! Finns det något snöalarm som väcker mig om det börjar snöa? Jag vill ju sjunga som jag alltid gör: Ja se det snöar ja se det snöar det var ju roligt HURRA! Eller sjunga kanske var att ta i, skråla passar nog bättre! ?

Måste också visa denna sötnos som mamma kom med häromdagen. Köpt på Blomsterlandet. Insåg också att mamma behöver antingen nya glasögon eller en kurs i djurarter för hon sa att detta är en katt! ?

Blossa + Miss Li

Blossa och Miss Li släpper en ny vintrig tolkning av Den blomstertid nu kommer: Den vintertid nu kommer. Den finns på den nya spellistan Vintertid med Blossa, ni hittar den på Spotify här. Har bara hunnit lyssna på just Den vintertid nu kommer men jag gillar den!

– Med ”Den vintertid nu kommer” vill jag förmedla känslan av att vänta på, vara med och skiljas ifrån någon man tycker väldigt mycket om. För om det är någon tid på året där man umgås med människor man älskar, men som man tyvärr träffar alldeles för sällan, så är det under vintern och julen, säger Miss Li.

Julfilm – recension

Ikväll såg jag A Wish for Christmas på Netflix. En kvinna som konstant blir överkörd av alla andra på jobbet. Hon säger aldrig ifrån. När så hennes närmaste chef snor hennes idé på jobbets julfest rinner bägaren äntligen över och hon vänder sig direkt till den person som får alla önskningar att gå i uppfyllelse: Jultomten! Hon önskar att hon hade modet att stå upp för sig själv. Jultomtens magi räcker dock bara i 48 timmar, ska det räcka?

Den är söt. Den är julig. Det snöar. Det finns kärlek. Fnurror på relationstrådar. Den handlar om det viktigaste, julmagin! Den får 4,5 av 5 granar. a wish for christmas

Det var på tiden

Idag gick jag in på en liten spelbutik/tobaksaffär nära jobbet och där stod den! En liten flaska sockerfri julmust. Som jag letat! Den ska jag avnjuta ikväll. IMG_8753Sen är jag svag för juliga tidningar så även om jag inte tänkt köpa denna så fick den följa med. IMG_8755.JPGKanske blir en julfilm ikväll? Har ett antal att titta igenom på Netflix och så är jag sugen på att se The Holiday, en av mina måste-filmer varje år.

Lilla Hyttnäs Ekologiska Starkvinsglögg

7 november släpps Lilla Hyttnäs. Ett samarbete mellan Carl Larsson gården i Sundborn (därav namnet) och Moestue Sverige. 99 kr kostar den på Systembolaget.

Lilla Hyttnäs är en traditionellt kryddad starkvinsglögg som är inspirerad av Carl och Karin Larsson där representanter från Carl Larsson-gården har varit delaktiga i smakprocessen. Det ursprungliga receptet är svenskt och kommer från Skåne, närmre bestämt Snälleröd och är förfinat. Den slutliga blenden har den norske sommeliermästaren Christopher Moestue åstadkommit.

hyttnäs

Vi har satt en personlig prägel på glöggen genom att tillsätta apelsin från Ghana och ingefära från Sri Lanka i kryddblandningen vilket ger den en fräsch och balanserad citruskaraktär. Vinbasen, Sangiovese från Marche i Italien, bidrar med en härligt stram körsbärsfrukt. För att sprita upp, få upp alkoholen, på Lilla Hyttnäs har vi använt en prisbelönt dulce cream från Bodegas Robles och tysk vetesprit. Socker från Brasilien, akaciahonung från Ungern och russin från Turkiet ger Lilla Hyttnäs en balanserad sötma. Kardemumma från Sri Lanka och kryddnejlika från Madagaskar ger den förföriska julkryddningen. Givetvis är allt ekologiskt och glöggen är certifierad.

Vad svarade ni?

Hade några this or that frågor på Instastory och här är resultatet.

Fråga 1: Egen glögg eller köpt? Klar majoritet på köpt! Håller med även om jag just i år fortfarande lever på hoppet om att göra egen…

Fråga 2: Lussebullar med eller utan russin? Här är ju lite tolkningsfråga. Klart mest på med russin blev resultatet. De klassiska snurrorna tycker jag ska ha två russin PÅ. Men aldrig någonsin I. Så tycker jag!

Fråga 3: Risgrynsgröt, hemlagad eller köpt? Här var det jämnt. Något fler på hemlagad. Jag ska skamsen erkänna att jag aldrig gjort egen men nu finns potential för jag har köpt hem grötris!

Fråga 4: Görs det för få nya julfilmer? Inte helt oväntat mest Ja! Men 4 stycken tycker det räcker med dom som redan finns.

Fråga 5: Snaps på julafton? Övervägande nej vilket förvånade mig lite. Trodde det var vanligt. Jag skulle aldrig dricka snaps, vare sig på julafton eller annars. Inte gott tycker jag! Men en som vill ha det är Gustav Svensson:

Gustav: Var är min lille vän?

Max: Jag sitter ju här.

Gustav: Inte du, Skåne Akvavit!

En juligare onsdag

I tisdags när jag hämtade dottern på förskolan var hon så hes. Sen hostade hon en del på natten och på onsdags morgonen kände jag att hon behövde en dag hemma och vila. Så fick det bli. Mamma kom upp och satt med dottern medan jag lämnade in bilen på lagning och däcksskifte. Måste ju vara förberedd om snön kommer! På väg hem köpte jag lite fika och dessa godingar fick följa med hem. IMG_8737.JPGÄven en GB Sandwich pepparkaka hittade jag så den ligger i frysen hemma och väntar på ett gyllene tillfälle att ätas upp! Väl hemma var det lugn och ro som gällde. Sen hade jag en biodejt med en vän inbokad sen länge så mamma kom upp igen och var med Moa. Hon valde att hon och mormor skulle se Kalle Anka  och hans vänner firar jul! 🙂

Själv åkte jag till Mall of Scandinavia för att se A Star is Born. Underbar film! Så värt att se den på bio om man inte har ett väldigt tryck i ljudsystemet hemma. Musiken är så bra!

Innan filmen gick jag in på Lindt. De hade fått in en del av sina adventskalendrar men inte alla. Men annars var det mysigt att bara gå runt och titta i skyltfönsterna som nu blir juligare och juligare! En del kör fortfarande hårt med Halloween förstås men fler och fler kör juligt.

Om en månad

Är jag i Köpenhamn! Äter frukost och laddar för en dag med kanske Tivoli (ev tar vi det på söndagen) och annars mysigt Köpenhamn häng! Längtar. Jag, dottern och två vänner. Vi åker redan 23:e men eftersom vi åker tåg tar det lite tid och vi är inte i Köpenhamn förens på eftermiddagen så 24:e blir första hela dagen. Har börjat skriva upp saker jag vill se och så ska jag jämka ihop mig med Anna. Våra barn får helt enkelt hänga med! ? Tivoli tror jag vi alla fyra kommer gilla. Ser verkligen fram emot denna resa!

Bild lånad från visitdenmark.com

Jo just det, om ni råkat missa det är det idag två månader till Julafton!

Liten sockerfri

Hur svårt ska det vara att hitta en liten Apotekarnes Sockerfri? Tydligen väldigt svårt. Jag har hittat stora flaskor och små vanliga men sockerfria lyser med sin frånvaro. Irriterande. Bilden nedan tagen på ICA:n vid jobbet förra veckan. Inte en enda sockerfri…IMG_8517

20 november vet vi

20 november släpper HUI vad som blir årets julklapp. Påminner om kriterierna:

  • Produkten ska vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse för året
  • Produkten ska svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i stort antal
  • Produkten ska representera den tid vi lever i

Något som har med miljön kanske? Känns ju väldigt aktuellt efter vår varma sommar. Tittar vi på historiken nedan så känns det som att det kanske vore bra att bryta teknikfasen som varit nu flera år och satsa på något ”mjukare”. 20 november vet vi vad det blir!

2000 DVD-spelare
2001 Verktyget
2002 Kokboken
2003 Mössan
2004 Den platta tv:n
2005 Ett pokerset
2006 Ljudboken
2007 GPS
2008 En upplevelse
2009 Spikmattan
2010 Surfplattan
2011 Den färdigpackade matkassen
2012 Hörlurar
2013 Råsaftcentrifug
2014 Aktivitetsarmband
2015 Robotdamsugarem
2016 VR-glasögonen
2017 El-cykeln

Förra årets julklapp, bild lånad från hui.se

Kan det vara sant?

Sett flera julinstagrammare uppdatera med bilder på kommande väder för sina städer och så här ser det ut just nu för min hemort! Ser ni? Ymnigt snöfall på lördag eftermiddag. Åh! Sen är det ju väder så allt kan hända mellan nu och då… Dessutom enligt detta ska det ju regna bort redan på kvällen men jag längtar efter att få se lite snö!

img_8712.png

Lite juligt en söndag i oktober

Fick igår lite julspaningsbilder från en vän. Två översta Ö&B och nedersta från City Gross.

Hon fick även tag på Njie’s polka som hon kom över med. Byteshandel när den är som bäst, jag får testa nyhet och hon fick hembakad saffransbulle och te! Ska testa polkan ikväll tänkte jag.

Det var set juliga som hände igår. Jag och dottern var på bio och såg Petsson & Findus – Findus flyttar hemifrån. Såg då trailern på Grinchen på ”riktigt”, längtar till 9 november! Jobbar ju med denna surpuppa framför mig hela dagarna! ?

Kung Markatta recept

En vän tipsade mig om en rödbetsjuicelatte som verkade så god. Dessutom otroligt vacker med sin rosa smak. Den var god. Ska ha i lite mer kanel nästa gång bara. 4 av 5 rosa band!

I recepten nedan är det Kung Markattas produkter men använd vad ni vill förstås, jag är inte sponsrad! Vill ni ha fler tips på just drycker så hittar ni fler på deras hemsida. Fanns mycket som lät gott men nedan tog jag med två andra som jag vill testa Pepparkaks-smoothie och Kardeummmachoklad.

Värmande rödbetslatte

1 dl Kung Markattas Rödbetsjuice
2 dl plantbaserad mjölk, gärna soja eller havre som går att skumma
0,5 tsk kanel

Gör så här: Häll upp juicen i glas eller kopp. Dofta över lite kanel, tillsätt mer på slutet om du vill ha en kryddigare smak. Värm mjölken så den börjar ryka och vispa upp ett fint skum med handvisp alt använd mjölkskummare. Häll mjölken över juicen, rör om och krydda ev med mer kanel.

kungmarkatta3

Pepparkaks-smoothie

190 g Kung Markatta Silkestofu (1/2 paket)
500 ml mandelmjölk
2 mogna bananer, skivade
1 tsk mald ingefära
1 tsk mald kanel
1/4 tsk mald kardemumma
En nypa mald nejlika (eller muskotnöt om du föredrar det)
1/2 msk Kung Markatta lönnsirap (valfritt)

Gör så här: Blanda alla ingredienser i en blender tills du får en jämn konsistens. Häll över i glas med lite extra kanel på toppen om du vill. För en varm smoothie, värm varsamt upp mandelmjölken i en liten kastrull och tillsätt kryddorna (och ev. lönnsirap). Häll över i en blender tillsammans med tofu och banan. Blanda tills du får en jämn konsistens. Servera omgående och njut!

kungmarkatta

Kardemummachoklad

2,5 dl mjölk, havredryck eller sojadryck
0,5 tsk kardemummakärnor
2 tsk rårörsocker eller Kung Markattas kokossocker
2 tsk Kung Markattas kakao
Vispgrädde eller sojagrädde

Gör så här: Mortla kardemummakärnorna och blanda med socker och kakao. Värm mjölk tillsammans med kakaoblandningen och häll upp i stort glas eller mugg. Toppa med grädde och pudra över kakao.

kungmarkatta2

Saffransbak

Blev så sugen på bullar och då är ju lite kardemumma och saffran i degen inte fel. Kanelen på det och julkänslan är på topp! Ett tips är att hyvla smöret som ska på i fyllningen. Så mycket enklare.

Brisak 2018 del 2

Vintervärlden! En gång man går i med vinterlandskap på bägge sidor. Här kan man möta tomten, hälsa på isbjörnar, få sitt lystmäte av konstgjorda granar osv. Dottern älskar att stå och veva vid tomteverkstan. Nedan min live-sändning (min första tror jag, ska nog inte jobba som reporter… 🙂 ) från denna magiska värld, tryck bort ljudet om ni vill slippa mitt babbel!

[wpvideo AQK77ofc]

 

Så blev det

I januari i år skrev jag ner lite noteringar på bloggen som jag då hade i huvudet inför årets jul. Ska vi titta lite på hur det gick/går med det?

Sidenband på julklapparna nästa år? Så kan jag njuta av julklappar under granen flera dagar innan julafton. Har ju katt så vågar inte lägga fram med vanliga snören.

Fortfarande målet att ha sidenband på julklapparna. Vill ha julklappar under granen tidigt.

Göra egen glögg. Haft på min lista länge nu men 2018 är året detta kommer bli verklighet, så det så!

Har recept redo inför pre-adventsminglet!

Inspiration från filmen En underbar jävla jul till årets adventsfika. Skriver inte mer om det för det ska ju bli en överraskning till mina gäster!

Fortfarande målet, jobbar med det.

Ha duk på bordet på adventsfikat, julafton och nyår. Så mycket finare!

Ska bara fålla så är det klart.

Ha ännu en vegetarisk rätt på julbordet. I år hade jag en apelsin/rödkålssallad.

Det vill jag absolut ha i år. Några tips? Fick då tips om grönkål och det blir det nog men tar gärna fler tips.

Köpa en större gran än i år. Årets var ca 150 cm och det känns lite litet.

Ja jag vill ha en på minst 180 cm.

Resa till Tivoli och göra det redan innan första advent för att maximera december.

Bokat för helgen innan första advent!

Nästa år ligger julen perfekt! Julafton på en måndag och 2 semesterdagar ger 11 dagars ledighet.

Jag kommer jobba de två dagarna mellan jul och nyår för att sen vara ledig efter nyår då vi drar till Disney i Paris.

Julig lista

Jul hos Linda har en idag en lista på sin blogg, tänkte svara på den.

1. Hur ser den perfekta julaftonen ut enligt dig?
Den börjar med julklappsöppning i sängen. Dottern får en julklapp. Sen får hon gå in i sitt rum och se om det ligger något i julstrumpan. Sen frukost och göra oss i ordning för dagen. Vi har i min familj alltid haft mer sköna/mysiga kläder än uppklätt på julafton. Sen kommer mamma och leker ute med dottern medan jag och pappa åker till kyrkogården och sätter ljus och pynt på gravar och i minneslunden. Denna tradition lever kvar sen jag var liten och mamma ville få lugn och ro i köket med min mormor så hon skickade iväg pappa och mig! Sen dess åker vi alltid till kyrkogården, det är fint att gå där och tänka på alla dom som inte längre finns med oss här nere på jorden. Sen åker vi hem till mamma och pappa och äter lunch. Tomtegröt för alla oss normala människor, mamma som inte är normal (hon äter inte gröt!) äter skinkmackor. Sen går jag och dottern hem och leker/tar det lugnt fram till ca 14.30 då mamma och pappa kommer. Vi fixar fika och gottebord och tittar på Kalle och hans vänner! Sen är det dags för julklappar, jag är tomte och Moa tomtenisse. Sen fixar vi med julbordet och äter i lugn och ro, mums! När dottern sen somnat på soffan i granens sken så kommer en höjdpunkt. Jag under en julig filt i soffan, Svensson Svensson julavsnitt, julmust och något gott att äta!

2. Hur viktig är en vit jul?
Jag har gett upp! Med tanke på vädret på senare år så förväntar jag mig ingen snö och bryr mig inte så mycket. Finns så mycket annat som skapar känslan. Värre vore nog om inte mörkret fanns. Jag vill liksom tända upp med levande och elektriska ljus, det är julstämning det!  snö.jpg

3. Vilken jultradition är mest betydelsefull för dig?
Oj finns många. 1:a adventskvällen när lugnet lagt sig är en. Mitt fullt nypyntade hem, allt är rent och fint och jag har oftast massor att äta efter adventsfikat! En annan är några dagar innan julafton när jag försöker ta mig in till city och bara njuta av myllret av människor och tänka: jag är klar med allt! Kan låta elakt men det är det inte, jag njuter då av att jag som alltid lyckats med det viktigaste runt jul, njuta! All min planering och alla listor har gett utdelning. En annan är stunden jag beskrev på första frågan, julaftonskvällen. Sen ligger pepparkaksbakandet med mamma och Moa mig varmt om hjärtat!

4. Om du skulle få gå på julmarknad var som helst i världen, vart skulle du åka då?
NEW YORK. Behöver jag ens förklara varför? 🙂

new york

Rockefeller Center, bild lånad från ilovenewyork

5. Det blir ransonering på julmat och du får bara två rätter i år. Vilka väljer du?
Inga problem. Vi har dragit ner rejält. Mammas köttbullar och min sill inlagd efter mormors recept.

6. Vilken adventskalender vill du ha i år?
Teadventskalendern står och väntar hemma. Vill även ha någon till men velar mellan choklad och lakrits.

7. Var står granen hemma hos dig?
Vardagsrummet. Och en liten plast i Moas rum.

Taggad inför kvällen!

Ni följer väl mig på Instagram? Jennysjul heter jag påhittigt nog även där 😉 Ikväll kommer jag lägga upp Instastories där, kanske live sända och lägga ut bilder. Kommer självklart en hel del även på bloggen framöver men är ni nyfikna, kika in på Instagram ikväll runt 20.00. En juligare torsdag helt enkelt! 🙂

Casting för Julkalendern 2019 är i full gång

Har sett flera annonser. De har sökt vuxna, alltså över 18 år, och de har sökt tjejer 11-13 år. Blir spännande att se vad Julkalendern 2019 ska handla om. Inspelning brukar ju börja tidigt på året så det är hög tid för casting. Inspelningen blir i Stockholm vad jag kunnat utröna.

Men först blir det spännande att få följa Storm på lugna gatan!julkalender20182julkalender2018julkalender20183Foto: Johan Paulin/SVT

Inspiration till julblommorna

Har surfat runt på Pinterest och hämtat lite inspiration till årets julblomsarrangemang.

julblomma

Älskar kombon plåt, barrväxt och hyacint!

julblomma2

Det enkla är oftast det vackraste! Vore ju dock bättre om jag faktiskt hade notblad hemma… Men går ju lika bra med tidningspapper.

julblomma3

Snyggt och enkelt som gå-bort-blomma!

julblomma4

Kottar måste jag använda i år, har ju en del efter mina och dotterns skogsturer.

julblomma5

Generellt lite svårt för levande ljus och brännbara material i nära samarbete men samma fast med LED ljus så.

julblomma6

Även om just blommorna inte var så juliga så är ju paketeringen gullig!

julblomma7

Hur söt?!

Storstädning inför advent

Har börjat skriva på min storstädningslista inför advent. Eller de stora bitarna ska vara klara redan 22 november. 23:e åker vi till Köpenhamn så den helgen går bort (hjälp!!! 😉 ). 27-30 november ska det finstädas (det där ytliga sista) och pyntas.

Putsa fönstren gjorde jag nu i helgen. Avloppen i badrum och kök är rensade. Det som är kvar på storstädningen är mycket rensning. Framförallt dotterns rum. Hon har inte fått mina rensa-gener! Hon slänger väldigt ogärna, inte ens om det är trasigt. Ge bort går lite bättre. Men hennes rum ska sorteras och rensas. Till advent kommer vissa saker ställas ut i förrådet. För att hon ska få plats med gran och julpynt men också för att vissa saker vill jag inte ha framme när det kommer andra barn på besök. Framförallt dockvagnar som gärna blir till race-vagnar! De får komma tillbaka efter minglet.

Sen är det storstädning av badrummet med mamma och pappas ångtvätt. Ni vet på nivån där jag ligger med en tandborste och gnor bort smuts i fogarna. Två gånger per år göra jag denna storstädning, det räcker gott!

Ska också rensa frys, kyl och skafferi. Torka ur. Så skönt när det är gjort.

Måste också rensa och sortera min garderob. Plocka bort sommarkläder och ta fram höst/vinterkläder.

Ja ni hör, jag har att göra!

tvätta.jpg

Tvätta jultextilier står också på listan!

Längtar

Längtar efter många saker just nu. Sådant som ännu är lite för tidigt att köra igång med, enligt mig. Till exempel:

  • Göra blomarrangemang i mina plåtburkar.
  • Göra juldörrkransen.
  • Börja med bakningen och godistillverkningen till pre-adventsminglet.
  • Påbörja storstädningen inför advent, återkommer om det i ett inlägg snart.
  • Öppna adventskalendrar och titta på julkalendern på TV.
  • Bädda med juliga sängkläder och ta på mig julig pyjamas.
  • Pynta på baksidan med ljusslingor, det är kolsvart därute på kvällarna nu.
  • Slå in julklappar, måste köpa papper snart så jag kan börja!
julklappar 2014

Bild från 2014 när jag och dottern (då dryga året) slog in julklappar!

 

Garanterat snö på julafton, i alla fall inne

En vän till mig tipsade mig om denna gran med snöfall, se klippet nedan. Tror inte man ska ha småbarn eller hund/katt… Ser katastrofen då! 😉 Ni hittar den här om ni blir sugna.

Inbyggt i den 1,80 m stora, vilseledande äkta julgranen befinner sig ett ventilationssystem, som skjuter fram små snöflingor genom stammen. Ut från toppen faller de tillbaka in uppfångningsskärmen för att börja sin resa på nytt. över en vridknapp kan du utan nivåer ställa in hur stark luftströmmen ska vara, så att flingorna tveklöst hamnar i uppfångningsskärmen. Efter tycke och smak kan snö-simulatorn även drivas med bakgrundsmusik så att en stämningsfull rad av julsånger kan förstärka den mysiga julkänslan.

snöande gran

Julen enligt Jotex.se

Jag brukar hitta massor på Jotex till jul som jag vill ha, sen köper jag långt ifrån allt men ändå 😉 Men i år hittade jag inte så mycket. Dels säkert för att jag egentligen inte behöver något. Men också för att årets julgrejer inte riktigt föll mig i smaken om jag ska vara ärlig. Och mycket som Jotex satt under jul som inte jag tycker är jul. Tex en vas i form av en gurka… Förvisso grön men gurka och jul är för ingen direkt klockren kombo 🙂

Här är i alla fall några saker jag gillade. Ett juligt förkläde skulle jag verkligen vilja ha, Moa har ett superfint som hon fick av en vän för två (?) år sedan.jotexjotex2jotex3jotex4jotex5jotex6.jpg

Hur blev helgen?

Fållat duk har jag inte. Insåg att den är alldeles för stor för att jag ska orka göra det för hand så måste hitta någon som har maskin jag kan låna.

Testade inte två utan tre snacks vilket ni redan vet.

Dessutom har jag tagit tag i ett annat ”julmåste”, tvättat fönstren! Så skönt.

Och pusslet är klart!!!! Tjoho! Nu ska jag tag i att göra tavla av den. Återkommer om det.

Och jag har gjort en vägg till i #jennyshus. En? tänker ni. Latmask! Just vardagsrummets långa vägg är inte lätt! Nivåskillnader och snedtak. Blev inte perfekt men tillräckligt bra. Nu ska jag ”bara” göra de andra två väggarna. Dörr på ena och fönster på andra… Tyvärr förlorade jag ännu en tradera budgivning på en säng. Galna priser! Jag ger dock inte upp!

Smaken på snacksen

Vad tyckte vi då om snacksen igår?

Nötterna blev så goda! Behöver inte ändra något. Lagom salt, lagom smak. Mums!

Sojabönorna behövde mer tid i ugnen. Stod 40 minuter men behöver nog 10 till. Var fortfarande lite mjuka inuti. Sen behöver jag ha i lite mer sälta. Och lite mer ingefära och honung. Gör jag det tror jag de blir perfekta!

Apelsinklyftorna kommer jag göra med satsumas nästa gång. Smaken var bra men de blev lite svårätna när de var så stora! Jag tog 80% choklad.

Så slutsatsen blir gott! Bra komplement till adventsfika och annat. Både nötter och sojabönorna kan man ju göra stora satser av och ha och plocka av när andan faller på!

Apelsinklyftor med choklad

Hittade receptet här. Tog apelsin istället för clementiner men ska ta satsumas nästa gång. Satsumas är min favorit.

Chokladdoppad apelsin

Apelsiner
Mörk choklad, minst 80% (sockerfri om du hittar någon sådan)
Pistagenötter

Gör så här: Smält chokladen i ett vattenbad eller i mikron. Hacka pistagenötterna. Skala apelsiner och doppa sedan klyftorna i chokladsmeten. Låt torka någon minut på ett smörpapper/bakplåtspapper (så att det får rinna av och gegga och ha sig). Sedan rullar du försiktigt varje chokladdoppad klyfta i de hackade nötterna. Därefter låter du godsakerna torka.