Kryddade nötter och bönor

Recepten finns här.

Julkryddade nötter

5 dl valfria nötter

1 tsk chilipulver
1 tsk kanel
1 tsk ingefära
1 tsk salt
1 msk honung
1 msk rapsolja

Gör så här: Sätt ugnen på 175 grader (150 garder om du har varmluftsugn). Hacka nötterna grovt. Blanda kryddorna med honung och rapsolja. Tillsätt nötterna och rör om. Fördela på en bakplåtspappersklädd plåt. Sprid ut nötterna så de inte klumpar ihop sig. Rosta i 15-20 minuter, rör om var 5 minut så de inte bränner vid.

Julkryddade sojabönor

5 dl sojabönor, blötlägg i en skål över natten (jag tog frysta & tinade)
1 tsk chilipulver
1 tsk pepparkakskrydda
1 tsk ingefära
1 tsk salt
1 msk honung
1 msk rapsolja

Gör så här: Sätt ugnen på 200 grader (175 garder om du har varmluftsugn). Blanda kryddorna med honung och rapsolja. Tillsätt sojabönorna och rör om. Fördela på en bakplåtspappersklädd plåt. Sprid ut bönorna så de inte klumpar ihop. Rosta i 40 minuter, rör om då och då så de inte bränns.

Amelia Jul 2018

Igår blev fredagsfeelingen lite extra bra när jag kom hem och möttes av Amelia Jul! Så igår när dottern somnat satte jag mig med en kopp te och bläddrade igenom tidningen. Läste lite men en del ska jag läsa senare. Det är som vanligt en blandning av reportage, tips, recept, deras numera klassiska planeringskalender, pyssel osv. Pernilla Wahlgren pryder omslaget. Igen. 2011 var första gången! Dessutom var det en reklam i tidningen för en ny tidning från Amelia! Vill ha NU! Jag ger tidningen 5 av 5 bollar! Likt de som följde med tidningen och dottern nu pyntat krukväxter med i väntan på granen! ?

Du har ju redan 72 tomtar…

Igår gick jag in på Jysk på väg hem. De hade börjat få upp lite jul men inte allt, packvagnar stod bredvid så man höll på. På väg ut gick jag bakom ett par i 60-års åldern. Kvinnan tittade på de stora tomtarna på bild 1. Mannen såg det och sa med uppgiven röst: Du har ju redan 72 tomtar… Det räcker! ??

Juligt i helgen?

Jag ska testa två supersnabba, lite nyttigare, juliga plock i helgen. Väldigt lite socker. Återkommer med recept.

Sen SKA jag bli klar med pusslet. Så det så!

Och så ska jag, om tid finns, fålla min julduk till köksbordet så den är redo för pre-adventsmingel.

Och så borde jag fixa med #jennyshus. Få klart renoveringen i minst ett av de två rum som är kvar.

Annars ska vi på öppet hus på Brandkåren, tekväll med vän, jag ska träna och leda spinning, middag med mina föräldrar osv. Ni vet, livet!

Julen på Zara Home

Igår var jag som sagt inne på Zara Home där jag köpte den fina granen. Än så länge hade man bara smugit in lite jul men efter en titt på deras hemsida hittade jag flera favoriter. Alla bilder lånade från Zara Home. Det finns också en hel del dofter om man gillar det.zarazara2zara3zara4zara5zara6zara7zara8zara9zara10zara11zara13

Man blir besatt!

Alltså detta julpussel jag bygger, jag blir besatt! Två kvällar denna vecka har jag kommit i säng alldeles för sent. Bara en bit till. Bara en bit till. Blir galen på mig själv! Visst bidrar det att pusslet tar en del plats och jag gärna vill bli klar med det så jag slipper ha det framme men jag vill ju också bli klar och se det färdiga resultatet. Moa är riktigt duktig på att hjälpa till, bra öga för att hitta bitar. Vi har tillsammans suttit en stund varje kväll. Nu är det bara den jobbigaste biten kvar, himlen. Alltså, att lägga massor av bitar på något som ser precis likadant ut. Mardröm. Men det ska gå det med! Kämpa Jenny, kämpa.

Tomtemaskinen

Igår tittade vi på Pettson & Findus Tomtemaskinen. Den är söt! Pettson lovar i ett svagt ögonblick katten Findus att tomten ska komma på julafton. Hur ska han göra? Tomten finns ju inte. Jo han ska göra en uppfinning förstås!

IMG_8382

Jag har bara sett filmen men på Instagram skrev en av mina följare att hon gillade boken och att det förr i alla fall fanns ett dataspel. Visste jag inte. Blev tvungen att kolla upp boken för jag trodde vi hade alla men se det hade vi inte! Finns mycket riktigt en bok. Det jag reagerade på med boken var hur lång den är! 129 eller 150 sidor (oklart varför det står olika uppgifter) enligt Adlibris där jag tittade. De andra vi har är nog på en 30 sidor. Men det är väl bra att den är lång!

Bilderna nedan är fotade från tv:n, därav kvalitén!

IMG_8381IMG_8379IMG_8378IMG_8374

Mer te

Fick tips av en vän om denna adventskalender med te från KaffeochTe.se Bilderna nedan lånade från deras hemsida.te-adventskalender-2018te-adventskalender-20182249 kr kostar den och varje ask innehåller 6 gram te vilket räcker till ca 2 koppar. Fin ask!

Missa inte vår populära teadventskalender med 24 nya spännande smaker för 2018!Adventskalendern innehåller en härlig mix av svart te, grönt te, rooibos, oolong, örtte, fruktte med flera. Med teadventskalendern får du prova nya teer och kanske hittar du en eller flera nya favoritteer. Njut av dagens kopp te under dagarna fram till julafton, hög mysfaktor utlovas:)

Finns flera både te- och kaffeadventskalendrar på marknaden nuförtiden och det är så kul tycker jag!

Lite juliga matinköp

Beställde mat från MatHem igår. Jag gör det ibland för att slippa släpa och få ihop livspusslet. Dessutom visste jag ju att de hade Årsmusten från Apotekarnes! Så den beställde jag. Och så fick man köpa ett kuvert saffran för 10 kr, saffran kan man inte få för mycket av i jultid! Och så köpte jag kanelstänger och grötris så jag kan koka tomtegröt i helgen. Mums!

Julen enligt Indiska

Indiska generellt är ju mustiga färger och således också julen. indiska8indiska9indiska10indiska11indiska7

Några favoriter. Varför inte en elefant i granen? Jag har det! 🙂

Sugen på pyssel och bakning

När jag tittar mig omkring ute och möts av alla härliga höstfärger på träden då väcks lusten att få pyssla. Samla saker ute i naturen och sen gå loss med färger, lim och andra pysselmaterial. Att gå långa promenader i krispig höstluft lockar också. Och sen komma hem och krypa upp i soffan med en kopp kaffe eller te och något nybakat med julig touch. Saffransscones tex längtar jag efter nu. Mums!

Något mer som lockar är grytor. En mustig fisk-, kyckling- eller köttgryta. Som får puttra länge på spisen och sprida doft i huset.

Måste bara ta mig tiden att göra allt det där!

Mer juliga nyheter

Något som faller i smaken kanske? Svegro kommer med en julig förpackning till potatisen, väldigt fint motiv tycker jag. Även om just förpackningen kanske inte är det jag  tittar mest på när jag köper potatis… svegroSen nästa nyhet från VASA Bryggeri. Årets smak är Gammaldags Skumtomte. Nja, jag vet inte jag. Inget jag kommer testa tror jag. vasa skumtomteKicks julaskar och adventskalender går i toner av rosa och guld. Kalendern (pris ca 449kr) innehåller 24 överraskningar för makeup, ansikte, kropp och hår. Nytt för i år är även smällkarameller med nagellack, kollektion av ovala makeupborstar, makeup palette samt julkula med blending sponge. I Kicks butiker och online från v 43.

kicks

Många små böcker

Hämtade idag även ut två kalendrar jag beställt från Adlibris. Den ena har vi har flera år, Pixikalendern. Den andra fick jag tips om av en av illustratörerna. Millis Sarri har bland annat illustrerat Super-Charlie böckerna (dock inte sista som kommer snart) och Kakan. Hon har böcker med både i Pixi och Minipixi. Minipixi är en gran som man själv dekorerar med klistermärken. Sen hänger man böckerna i små snören vart eftersom dagarna mot Julafton går! Ursöt!

Den är här!

Idag kom jag äntligen iväg och hämtade paket på ICA. Två kalendrar jag beställt från Adlibris, mer om de senare. Och ett från Nabo/Teadventskalendern! Äntligen fick jag klämma, känna och se skönheten i verkligheterna. Så vacker design! Åh vad jag längtar till 1 december nu. Förutom att själva kalendern är vacker så älskar jag liksom tidigare år deras omtanke vid packningen.

Allers Julmagasin 2018

IMG_8244Igår på City Gross hittade jag Allers Julmagasin Decemberdrömmar 2018! Som vanligt en blandning av hemma-hos-reportage, pyssel, recept, julklappstips osv. Som vanligt bra! Hur söt är inte renen? Har snöat in på renar, vill ha en i julgranen i år. Men att gå så långt att jag skulle sticka/virka en, det lär inte hända 😉 Men otroligt söt!

Smålandsgran har öppnat

Jag har haft Smålandsgran flera gånger och varit mer än nöjd. Att Smålandsgran är Krav-certifierade är ett stort plus. Att få den hemleverad är ett stort plus. Att deras granar hållit sig fina länge är ett stort plus. De har ju även en massa kringtjänster som att de hämtar efter jul om man vill. Nu behöver inte jag det för jag har typ 30 meter till en kompost där vi får slänga granen men hade jag bott i lägenhet tex hade jag definitivt varit intresserad. De säljer även tillbehör så som fot, mattor, ljus, pepparkakor osv. Även minigran, tall, silvergran, blågran, kungsgran i kruka finns förutom kungsgran och rödgran förstås. Jag har hittills haft kungsgran men lite sugen i år på att ha rödgran men jag vet inte. Barr blir det även av kungsgran men betydligt mindre. Dock är doften på rödgran härlig. Får fundera.

I dagsläget levererar Smålandsgran till Alingsås, Borås, Enköping, Eskilstuna, Göteborg, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Karlskrona, Knivsta, Kungsbacka, Kungälv, Linköping, Lund, Malmö, Norrköping, Nyköping, Stockholm, Södertälje, Uppsala, Västerås, Örebro.

img_4579

4 januari 2018, lika fin fortfarande! 🙂

Recept med årets Limited Edition

Årets Annas pepparkakor Limited Edition är Knäck och på Annas hemsida kan man se detta recept. Låter gott!

Knäckig affogato med pepparkaka & salt chokladsås

6 personer

6 rejäla skopor vaniljglass
100 g mörk choklad med smak av havssalt
2 tsk kokosolja
12 msk bryggkaffe eller 6 st enkla espresso
ca 18 Annas Pepparkakor Knäck

Gör så här: Förbered genom att brygga kaffet och ställa fram 6 st små glas. Smält även chokladen över vattenbad, tillsammans med 2 tsk kokosolja för en något rinnigare konsistens. Lägg en rejäl skopa glass i respektive glas. Ringla över smält choklad. Häll på 2 msk bryggkaffe eller en espresso i varje glas. Toppa med 2-3 krossade pepparkakor per glas. Servera genast.

Annas 2018.3

Julpusslet

Jag och ibland dottern bygger vidare på julpusslet. Igår var även en vän över på kvällen och vi satt och la pussel, smaskade kanelsockerkaka och drack te. Det är inte det lättaste pussel jag lagt men det är väldigt kul! Det som bland annat återstår och som jag inte ser fram emot är himlen… Så enormt tråkigt och svårt att lägga himmel. Men det måste göras! Sen ska detta pussel bli till en tavla. Tavlan tror jag att jag ska ha i sovrummet ovanför sängen. Just mitt sovrum brukar inte vara så juligt. Mycket för att det är litet, inget fönster och knappt några ytor att dekorera. Så det blir lite på nattduksbordet och juliga sängkläder. En tavla kan ju dock vara perfekt känner jag. Ta ner någon av mina andra och njuta av denna goding istället. 1122fdc7-333b-498e-ab66-d5fd7a48e0c5-5719-0000031db28d16c0_file-1img_7881

Kanelsockerkaka

Efter helgens fiasko-bakning ville jag göra ett nytt försök. Hittade detta recept i senaste Allers. Lät magiskt gott så idag bakade jag denna och kan lova att den är lika god som den låter! Så fluffig och god! Man skriver i början av receptet: Smakar precis som kanelbullar fast går lite snabbare att baka. Instämmer!

Kanelsockerkaka

8 bitar

85 g smör
1 tsk kanel
1,5 dl filmjölk
2 ägg
1,5 dl socker
2 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
Pärlsocker och kanel

Gör så här: Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret och ta kastrullen av värmen och rör ner kanel och filmjölk. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda i mjöl, vaniljsocker och bakpulver. Vänd ner i smeten tillsammans med smöret. Häll i en smord form, ca 20 cm i diameter. Strö över kanel och pärlsocker. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 30 min. Låt kakan vila i formen ca 10 minuter och stjälp sen upp den.

Beställning gjord

Idag har jag beställt årets kalender till mamma och pappa i julklapp. Som vanligt via Önskefoto så de ser likadana ut från år till år. Jag blev även sugen på att beställa julkort med egna bilder så det gjorde jag! Både jag, Moa och katten finns med. Resultatet kan jag visa närmare jul när mottagarna fått sin kort i brevlådan. Kommer självklart ha årets frimärke på julkorten.

Lussebulle-glass

18-0382_Tomteglass2018

Är ni redo? I oktober marscherar Tomteglass 2018 ut i butikerna med en ljuvligt julig smak i begränsad upplaga. Så från oss alla till er alla: En krämig glassig god jul med smak av lussebulle. Mmmm!

Låter gott! Måste testas.

SIA Glass i halländska Slöinge håller på sina traditioner. – Vår glass tillverkas alltid av färsk svensk grädde och de bästa råvarorna. Vi har dessutom en fin årlig jultradition att släppa en Tomteglass av hög kvalitet. Årets recept på en riktigt god jul är en skopa gräddglass som smakar lussebulle och saffran med härligt tuggmotstånd från mjuka och söta degbitar. Ingen jäsning, ingen knådning, bara njutning, säger Stefan Carlsson som är vice VD på SIA Glass.

Släpps i butik 15 oktober.

20117 Tomteglass Lussebulle

Min favoritplats, vilken är er?

Jag har alltid haft en plats i varje hem som jag gillat lite mer att dekorera till jul. Den där platsen som värmer hjärtat lite extra när jag fått till den perfekt.

I villan jag bodde i fram till 2008 var den platsen spiselkransen. Ganska smal, hyfsat lång marmorhylla ovanför öppna spisen. Hyacinter, levande ljus, tomtar osv. Det är fortfarande drömmen att få en öppenspis igen!

I lägenheten jag köpte efter skilsmässan så var den platsen vardagsrumsfönstret. Totalt tre fönster i vinkel. Utanför inglasad balkong så slingan där ute även lyste upp inne. Blombrädan där min ren fick stå. Ljusstakarna. Alla mina fina vita/genomskinliga kulor. Hyacinter. Det blev så fint! Nedan en bild från 2013, hittade ingen bättre tyvärr.

dec 2013I huset vi bor i nu är nog min favoritplats att dekorera den som blev till förra året. Då renoverades hallen och byrån jag satte där blev min nya favoritplats att pynta. I år ska den vara än mer pyntad!

nov 2017

Precis när renoveringen var klar.

dec 2017

Lite pyntad, i år ska det bli lite mer!

Älskar att mötas av julen redan i hallen! Vilken är er favoritplats att dekorera?

Tillbakablick oktober 2017

Nya smaker, julmagasin, mer London, Brisaks julavdelning, böcker, tävling, julvärdar och planering av kransbindningskväll med vänner.

Gårdagens juliga

Igår hittade jag Årets Juleskum på Hemköp! De hade även julmust. På Disneystore hade de tagit fram julhängena. Renen Sven från Frost är underbar! Ursäkta dåliga bilder men det var mycket folk! ?

Det var det juliga jag hittade igår. Sen blev det bio. Mission Impossible Fallout på Imax! Riktigt bra om man gillar det otroligt osannolika, action och inte lider av höjdrädsla ??

Jahoop

Tänkte bjuda på fin fika-bild. En god latte och en saffranstigerkaka. Gjorde enligt detta recept fast utan pepparkakskryddan. Sen ställde jag in i ugnen och gjorde annat. Fotade till fotokalendern som jag redan visat. Glömde ställa timer. Efter ett tag sprider sig en ljuvlig doft och då kommer jag på kakan i ugnen. Ut och känner med sticka. Torr och fin. Eftersom jag brukar ha en tendens att ta ut för sent och således få för torrt resultat så tog jag ut den. Ställde den att svalna. Efter 30 minuter skulle jag vända ur den ur formen. Ploffs. Hela innanmätet rann ut! Fattar inte att stickan kunde vara torr när jag kände. Borde varit omöjligt. Blev så sur att jag glömde fota. Räddade kanterna så vi kunde fika när mamma och pappa kom i alla fall. Resten åkte i soporna.

Två förebilder från baket i alla fall!

Bilder från Bokmässan

Som jag sagt tidigare har jag ju tentakler åt alla håll och en av dessa är nere i Göteborg på Bokmässan nu i dagarna! Fick dessa bilder sända till mig. Första bilden visar Jan Bergerlind/Bergerlinds Förlags fantastiska monter. Fantastiska illustrationer med klassiska tomtar, vinter och djurmotiv. Jag vill ha allihop! Adventskalenderkort, tavlor, ja allt!bokmässanPå nästa bild visas framförallt fyra juliga böcker: Jag kommer hem till jul av Joanna Bolouri. Snöfall, mirakel och frusna hjärtan av Claire Candy. Bettys val av Marie-Louise Marc. Snöfall över strandcaféet av Lucy Diamond. Alla utgivna av Printz Publishing. Snöfall, mirakel och frusna hjärtan ligger redan i min att-läsa-hög hemma och väntar, kommer självklart skriva om den när jag läst. De andra tre verkar komma ut i pocket i oktober. Jag älskar att förlagen ligger på med juliga böcker!bokmässan2