Bakat bakat

Fyra sorter blev det! Heja oss! Två kakor, en muffins och en fudge. Recept kommer. Förutom det testade vi två nyheter. Ena återkommer jag till imorgon. Den andra var Dufvenkrooks saffran. God! Speciellt med en isbit i. Tycker överlag om de vita glöggerna mer kalla. Perfekt med små flaskor också, jag dricker inga mängder och så kan man testa olika.

En kryddad jul – Julens drycker och smaker

spritmuseum

Fotograf Edvard Koinberg

14 november till 13 januari kan ni på Spritmuseum i Stockholm få lära er mer om julens kryddor.

Varför använder vi så många kryddor i julens drycker? Vad har kryddorna använts till och hur doftar de? Följ med på en sinnlig vandring bland julens drycker. Fängslande fotografier av kryddor och andra smaksättare, tagna av Edvard Koinberg, fyller väggarna.

Utställningen berättar historierna bakom julens drycker och hur de funnit sin plats vid julbordet. Julölen har sina anor så långt bak som till 900-talet då vikingarna fyllde sina dryckeshorn med kryddad öl. Glöggen blev en jultradition redan på 1800-talet och 2017 fanns det 71 varianter i Systembolagets sortiment. Brännvinet har kryddats i århundraden men det var först 1994 som färdigkryddad julsnaps fanns på Systembolaget. Och julmusten har en ohotad ställning som det svenska julbordets alkoholfria alternativ nummer ett. Besökare har möjlighet att dofta på ett tjugotal kryddor och smaksättare medans stämningsfull julmusik fyller rummet.

Den 22 november och fram till jul har man dessutom julmiddagar. Visning med provning och därefter middag, baserad på traditionella råvaror i ny tappning.

Dags att baka och göra godis!

Ikväll blir det bakning och godistillverkning. I första hand sånt som kan frysas. Så fudge och småkakor och muffins står på listan. Får se exakt vad vi (jag och en vän) bakar just ikväll. Vi hinner ju inte allt. Men en fudge och muffins och minst en småkaka, då är jag nöjd! En av dessa godingar som jag var till Lakritsroten och köpte häromdagen ska ner i en fudge, recept kommer. img_9160.jpgVi kommer också smaka lite glögg så recension på det kommer under morgondagen!

Kvällens överraskning

Berättade ju att jag skulle iväg på något juligt ikväll. En vän som bett mig skaffa barnvakt och följa med. Väldigt glad att jag gjorde det!

Jag hade gissat rätt också! Sagan om Karl-Bertil Jonsson på Scalateatern. Jag ska erkänna två saker. Jag har inte sett den på många många år. Och vad jag kommer ihåg, gillade jag den inte ? Jag kommer återkomma med recension (får skriva först efter morgondagens premiär) och då också skriva recension så ni som ska se den kan välja att läsa eller inte.

Innan åt vi så god mat! På hyfsat nytt ställe på Vasagatan, Weidao. Innan det gick jag på stan en sväng och tittade på allt juligt som kommer upp nu!

Ingen julmat här inte

Igår bestämdes datum för jobbets julmiddag. Mitt i december ska vi ut och äta. På Stallmästaregården strax utanför Stockholm. Väldigt mysigt ställe! Mitt första minne därifrån var när vi var där och åt efter ett bröllop. Vänner till mina föräldrar som gifte sig och efter satt vi i Stallmästaregårdens lusthus och åt middag. Inte supermycket minne från det, kanske kan ha varit 5 år. Men det jag kommer ihåg var att jag efter middagen fick följa med servitören in i köket och själv välja glass! Det var stort det! host2_stallisWinter_Stallmastaregarden_03De serverar julbord självklart men också en trerätters julinspirerad meny om man vill få bordsservering istället för buffé/julbord. Men se det ska vi inte äta! Vi har vid några tillfällen ätit maritimt julbord med jobbet men annars blir det ingen julmat för oss i december. Inte mig emot, jag vill inte vara trött på julmaten innan julafton. Och Stallis har väldigt god mat så vi kommer säkert bli mätta, nöjda och glada!

sidhuvud-start-restaurant

Alla bilder lånade från Stallmästaregårdens hemsida.

Om ni har vägarna förbi Stockholm

Så kommer Dollarstore öppna en pop-up butik på Regeringsgatan enbart fylld med julsaker! Startar nu på fredag. Ni hittar infon på Facebook här.

Välkommen till ett riktigt winter wonderland – en butik som hyllar högtiden till max. I pop-up-butiken finner du ett fullt julsortiment med allt du behöver för att göra julen till en magisk vintersaga. Här hittar du även ett exklusivt sortiment av julprodukter som endast säljs i pop-up-butiken.

Välkommen på öppningsfest i butiken fredagen den 9 november kl.10:00. Butiken har öppet till 19:00 på kvällen.

Bjud in dina vänner, julentusiaster, tomtar, vättar, älvor och alla andra. Så ser vi till att den här öppningsfesten blir till en gnistrande julsaga.

Jag har aldrig varit på en Dollarstore (har ingen nära) men ser i mitt juliga flöde på Intagram att de har massor av julsaker. Kanske värt att titta förbi pop-up butiken i Stockholm nästa vecka!

Sammetsbollar

Jag älskar dessa bollar från H&M! Jag har känt och klämt på de i butik och de är underbara. Frågan är om jag verkligen behöver eller bara villhöver! Båda färgerna är vackra. De röda skulle passa så bra i granen men de gröna kan jag tänka mig att tex dekorera mina kransar med, kransarna jag visade häromdagen. Att hänge en eller två sådana gröna kulor i mitten, fint! Två pack säljs de i, för 59.90 kr.

Veckans kommande juliga

Jag tänkte sätta igång med lite bakning nu i veckan. Småkakor tex går utmärkt att frysa. Även fudge har jag nu lärt mig. Så tänkte börja med det så smått. Har en ganska liten frys så inga större mängder (måste ju ha vanlig mat där också…) men skönt ändå om några saker är klara till pre-adventsminglet. Jag kommer lägga upp recept vart eftersom.

Jag hoppas också att min beställning från BR kommer dit den ska. Gjorde beställning på deras hemsida och kryssade i hämta i butik eftersom den finns nära. Dock gick något galet och jag fick igår avisering om att min beställning nu finns att hämta i Nacka. Alltså totalt fel sida av Stockholm för min del!

Sen ska jag plocka in alla jullådor. Måste kolla lite vad jag ska ha var. Köpte ju en ny stjärna på mellandagsrean förra året och den ska nog upp i vardagsrumsfönstret tex. Ska också tvätta våra juliga sängkläder så de är redo för advent.

Imorgon ska jag iväg på något juligt med en vän. För några veckor sedan bad hon mig fixa barnvakt men hon vägrar säga vad vi ska på. Jag tror dock jag har en liten aning och i så fall blir jag väldigt glad! 🙂 Men mer om det imorgon eller på torsdag beroende på hur trött jag är när jag kommer hem.

På lördag ska vi som sagt se Grinchen, längtar!

Idag ska jag också beställa en julklapp till. Börjar så smått bli klar faktiskt. Mamma är det stora problemet som vanligt eftersom människan inte önskar sig något. Men kommer säkert på något där också.

Enkla kransar

Köpte ju två järnringar på Taxinge Slott för några veckor sedan. Igår köpte jag två enkla slingor att klä dessa med. Köpte på Rusta.

IMG_9146

Köpte även en pepparkaksform! 🙂

Än så länge står ena på en vägghylla i köket och en hänger under klockan i vardagsrummet. Där gömde jag batteridelen i klockan ? Får se var de ska vara sen.

Det är som i skolan…

Jag köpte ju ett jultyg på rea för ett tag sen som jag sen ville göra en duk av till mitt köksbord. Främst för att ha på adventsfikat. Bordet är stort, för sex-åtta personer. Sen kom jag till det delikata problemet att fålla kanterna på detta vidunder till tygstycke. Först insåg jag att det blir till att göra för hand för jag har ingen symaskin. Sen insåg jag att sy är inte min grej. Sen insåg jag att jag hade enbart 7 knappnålar så jag kunde bara nåla upp ett par decimeter i taget. Sen insåg jag att sy är inte bara inte min grej, det är dessutom något jag verkligen inte är bra på. Jag skulle gå så långt som att säga att jag verkligen inte borde släppas nära vare sig tyg, nål eller tråd. Alltså på riktigt ni skulle sett de 30 centimeter jag tillslut ”sytt”. Snett, vint, krokigt. Och med många svordomar under tiden.

Visade mamma… Alltså hennes blick sa allt. Till saken hör att mamma vet att jag inte kan sy. Redan i fyran i skolan fick hon sy klart en kjol för jag lyckades verkligen inte. Och tro mig, det får jag höra då och då. ”Du kan inte ens sy i en knapp” brukar hon säga. Nej det kan jag knappt. I alla fall inte snyggt. Eller hållbart.

Mamma tog med mitt tyg hem igår och idag när jag pratade med henne sa hon att hon var klar med en av fyra sidor. TACK mamma! Precis som i skolan!

Annas pepparkakor 2018

Årets Limited Edition är knäck och det smakar knäck. En tydlig smak. Goda! Inget jag skulle ha ihop med andra smaker dock som man ju kan med vanliga pepparkakor. Mums med mögelost tex. Men som de är ihop med en kaffe, mums.

Utebelysning på gång

Idag har jag gjort två saker. Fixat med utebelysningen och fixat med #jennyhus. Jag har kompletterat med lite grenkontakter och förlängningssladdar och så. Alla ljusslingor/ljusnät hade jag sen tidigare som tur är. Dyrt med belysning!

En röd slinga får i år pryda min lilla en på framsidan. Tillsammans med ljusslingorna runt köksfönstren så får det räcka på framsidan. Om jag ska ha den kvar. Lite kitschig så är inte hundra. La just upp en omröstning på Instastory, gå gärna in och rösta! Sen var det baksidan. Satt upp lite till advent som jag inte kommer tända än. Men nätet i busken vid grinden får nu lysa upp min kolsvarta baksida. Sen fick #jennyshus upp alla gardiner. Limmade dit trappan men måste ev göra om. Huset är en aningens skevt och då speciellt i mittersta rummet nere. Där trappen är. Mindre bra men det får gå! Satte också dit trädgården och plockade fram lite julsaker jag köpt som är nya Lundby. Dottern har lekt med alltihop! Nästa steg är att få till elen fullt ut.

Succé

Steken blev succé! Inte sista gången. Fransyska, gräddsås, rostad potatis och morot och pressgurka. Pressgurka är verkligen Moas grej, hon åt massor!

Glömde fota maten så gott var det.

Har idag tagit in utebelysningen för att gå igenom vad jag har. Jag har också kollat så slingorna som fått sista kvar över sommaren funkade och tjoho! Funkar! Så köksfönstret är redan klart. Skönt.

Testade Sia’s Tomteglass. Mums! God saffranssmak. Små degbitar i. Riktigt god. Moa gillade den också. 4,5 av 5 glasstrutar.

Äntligen!!!

I morse vid åtta var jag, Moa och mamma på ICA maxi och handlade. Jah ska för första gången i mitt liv ge mig på att göra stek idag! Jag som älskar att laga mat, baka osv har aldrig vågat mig på just stek. Konstigt men sant. Men idag så! Återkommer ikväll med om det blev bra eller om jag i panik fick åka och köpa pizza!

Hur som så hade jag på min önskelista Annas pepparkakor knäck och Sias Tomteglass. Inte lyckats hitta dessa hittills. Såg också på Insta att flera hittat Amelias nya pysseltidning. Det jag dock visste att det fanns var årets pappersadventskalender från SVT/Sveriges Radio. Många många år sen jag hade en sådan men i år känner jag att Moa är stor nog för det.

Vet ni vad? Jag hittade allt på min lista!

En sväng till Rusta blev det också men de inköpen håller jag hemliga till efter pre-adventsminglet!

Gran beställd!

Velade en del hur jag skulle göra med gran i år. Köpa på macken, köpa på typ Bauhaus eller beställa från Smålandsgran. Pris spelar in. Men det som avgjorde var att Smålandsgran är ekologiska. Så nu har jag beställt! Känns bra! Leverans måndag 3/12. Jag vill ha den länge för deras granar håller verkligen länge men vill ogärna ha den vid pre-adventsminglet. Det räcker med allt annat jag har att göra inför det. Att klä granen vill jag njuta till fullo av! Ta en hel kväll och bara dekorera och pynta den tillsammans med Moa. Förra årets gran! Jag angav kod ekosanna (sanna Brådings kod) och fick 100kr rabatt.

Biljetter säkrade

Om en vecka går Grinchen upp på bio. Är jag taggad? Jajamen! Moa har idag tittat på trailern ca 15 gånger… 🙂

Igår när jag ändå var på bio fixade jag biljetter till nästa lördag! Så om lite drygt en vecka sitter jag, Moa och två vänner i biostolarna med popcorn och dricka och skrattar åt och med Grinchen!

Starbucks

starbucks

Starbucks röda muggar är nu tillbaka! Nytt för i år är att för 15 kr får du en egen säsongsdesignad återanvändningsbar kopp. Precis som vanligt ger denna kopp dig dessutom 5 kr i rabatt, ges på dryck som avnjutes i egen kopp. Bra för naturen och plånboken!

starbucks2

Två favoriter återkommer, Gingerbread Latte och Toffee Nut Latte och får sällskap av nyheterna Christmas Brulee Latte och Salted Caramel Brownie Hot Chocolate.

Gingerbread Latten är god! Om än söt. Skrev det på min insta om pumpa Latten och fick då till svar från Starbucks att det bara är att be om mindre sött så drar de ner. Det ska jag göra när jag testar Gingerbread Latten!

Christmas Brulee Latte
Krämig mjölk skummas tillsammans med en smakrik Cre?me Brulee-sås, mixas med espresso och toppas med Christmas Brulee topping. En mjukt kryddig smak och den ultimata lyxen!

Salted Caramel Brownie Hot Chocolate
Skummad mjölk kombineras med chokladsås och salt karamellsås för den perfekta balansen av sött och salt. Toppas med vispad grädde, bitar av brownie och salt karamellsås.

Gingerbread Latte
För många av våra gäster symboliserar Gingerbread Latte starten på julsäsongen. Delikat smak av pepparkaka, blandat med varsamt skummad mjölk och en finish av malen muskot. Toppas med grädde och smulor av rån.

Toffee Nut Latte
En av våra mest älskade drycker! Espresso kombineras med den fylliga och krämiga smaken av karamell, rostade nötter och sammetslen mjölk. Vispad grädde på toppen och Toffee Nut Sprinkles – jul i en kopp!

Redo för Lucia

Idag på lunchen var jag till Odenplan för att köpa Moas Lucia-outfit 2018. Sista på förskolan, nästa år blir det skolan. Hon har genom åren varit tomte, ren-pepparkaka och pepparkaka.

renpepparkaka

Ren-pepparkaka för ett par år sedan!

I år vill hon vara Lucia, det gjorde hon klart redan förra året. Och hon vill absolut inte ha levande ljus! Ingen risk sa jag. Så idag har jag köpt lucialinne, rött band till midjan, luciakrona och tärnljus (båda batteridrivna 😉 ). Vilken nostalgi att se dessa tärnljus med röd plast att hålla i. Det hade jag också! IMG_9008IMG_9009IMG_9010IMG_9011

20 års jubileum för Dufvenkrooks

Då lanserar Dufvenkrooks tre olika nya smaker. Det är 375 ml flaskor vilket är perfekt för att provsmaka! dufvenkrooks.jxr

Dufvenkrooks Körsbärspralin 15% 375ml, är smaksatt med körsbär och fin mörk choklad, noga utvalt ekologiskt rött vin och en spännande blandning av klassiska glöggkryddor. Resultatet är en kryddig glögg med tydlig karaktär av körsbärspraliner och inslag av kryddor.

Dufvenkrooks Saffran 15% 375ml, är ett möte mellan tradition och innovation. Glöggen är gjord på noga utvalt ekologiskt italienskt vitt vin och smaksatt med saffran. Glöggen har en tydlig saffransmak med en diskret citrustouch och inslag av torkad frukt, mynta och kanel. Passar utmärkt att dricka kall som varm.

Dufvenkrooks Espresso 375ml, en alkoholfri glögg gjord på ekologisk druva, där inslag av kaffe, vanilj, röda bär och kanel lyfts fram balanserat. Espresso kan med fördel drickas varm eller användas i bakverk och dessert.

Inget fan av körsbär så den skippar jag. Saffran och Espresso låter dock väldigt goda!

Då är inbjudan ute

Idag skickade jag inbjudan till årets pre-adventsmingel. 1 december kommer det gå av stapeln. Två familjer är inte med på inbjudan för jag vet redan att dessa inte kan komma tyvärr. Hoppas resten kommer! 🙂

Inbjudan innehöll bland annat denna rad: Ni är välkomna att gå in på baksidan just denna afton. Varför får ni se 1 december!

Sitter just som bäst och funderar på att ta en semesterdag till veckan innan för att hinna allt. Vi är ju som sagt bortresta helgen innan. Så funderar på att ta en dag till så jag hinner med städning, pyntning, handling och bakning.

Redan nu i helgen är planen att börja sätta upp utebelysning på baksidan och kolla slingan på framsidan (den fick sitta kvar i våras). Det är så mörkt på baksidan nu så vill ha upp lite belysning.

Glatt överraskad

Letade efter en sladd idag och blev glatt överraskad när jag i en låda hittade tre recepttidningar från förra året! Är i fasen titta på recept och skriva ner potentiella kandidater till advent. Andra fasen är att gå igenom kandidaterna och ta bort flertalet. Hur gärna jag än skulle vilja har jag vare sig tid, råd eller vänner nog att servera 50-talet olika sorter! ?

Nu ska jag titta vidare i tidningarna och dregla en skvätt ?

Snö!

Inte mycket juligt har hänt idag. Förskolan var stängd så vi åkte till lekland. På väg dit började det snöa massor och det var snorhalt. Det enda jag ogillar med vintern. Halkan. Men snö fick vi!

[wpvideo snLW7QsR ]UNICEF har släppt årets julkula!

Årets handmålade kula pryds av ett motiv skapat av konstnären John Bauer. Bilden är hämtat ur ”Sagan om älgtjuren Skutt och lilla prinsessan Tuvstarr”, en riktig klassiker.  

Köp här!

Söndag med snö

Började dagen med att tapetsera klart #jennyshus. Ska få dit trappan och några lister sen är jag redo att inreda! Kolla @jennyshus på Instagram om ni vill se bilder.

Sen körde jag spinning. Alltid intressant om någon ska hitta dit när man kör morgon efter tidsändring. Testade lite låtar till julspinningen innan.

På väg till bilen snöade det! Dottern ville inte komma hem från sin kompis men jag saknade henne som en tok. Så vi tog en utflykt. Mot Fullerö och Uppsala. Fullerö är så underbart! Sen åkte vi till deras stuga där det var betydligt mer snö än här hemma. Tjejerna gjorde snöänglar, snöbollar och lekte i snön! Underbart!

Allt i hemmet

Vill ni ha många mysig inredningsreportage så är detta tidningen för er. Jag är i perioder en Hemnet-knarkare och älskar planlösningar så denna tidning är i min smak. Inser att jag vill ha många hus i olika stilar, tänk att få julpynta på flera sätt. Underbart!

När katten är borta dansar…

Katten i det här fallet är Moa. Moa har i helgen utlokaliserat sig till sin bff flera timmar. Vad gör råttan då? Går ut och dricker drinkar? Äter tjusig middag på lokal? Nej. Råttan städar. Sånt där som är ett måste här hemma inför jul eller snarare första advent. Dammsuga soffkuddar, under kuddarna, bakom soffan. Vända vardagsrumsmattan och rengöra den. Köra ångtvätten i badrummet och rengöra fogar med tandborste. Rensa ur kyl och skafferi och torka ur. Ni vet sånt kul! Men så skönt när det är klart! Nu ska jag se denna goding och vänta på att se om katten ska sova borta eller vill bli hämtad!

Höstmarknad

Höst- och julmarknad är hyfsat lika. Fanns i alla fall massor av juliga inslag på höstmarknaden vid Ulriksdalsslott. Tomtar, adventskalendrar, vackra ljus, kulor osv. Och brända mandlar! Den lukten är för mig julmarknad! Jösses vad kallt det var dock! Några få plusgrader och isande vindar. Brrrr. Men otroligt mysigt! Detta fick följa med hem. Handmålade kulor, en i mitt tycke underbar adventskalender, te och korv till pappa.