Nya tapeter till #jennyshus

Ni som följer @jennyshus på Instagram har redan sett detta men visar här också. Hög tid att ta tag i sista två rummen som ska renoveras i huset. Vardagsrummet och hallen. Trappan måste också limmas fast. Igår hämtade jag ut paketet med de sista tapeterna och golv till hallen. I vardagsrummet får den retro orangea heltäckningsmattan vara kvar. Vill renovera detta hus med lite fingertoppskänsla och inte sticka iväg för mycket. Köpte även en söt tavla som kändes klassisk. Jag har köpt allt detta på Skala Minimal/The Swedish Corner.

Ser så fram emot att få inreda och framförallt julpynta! Har jag sagt att jag köpt en trädgård till? Alltså hur underbart kommer inte det bli? Få fixa till en vintrig trädgård.

Men först pågår jakten på sängen! Hänger en del på Tradera… Vill ha rätt skala, klassiskt brun eller vit och inte svindyr. Kan låta enkelt men icke! Priserna sticker ofta iväg. Men skam den som ger sig heter det ju! 🙂

I’ll be home for Christmas

Fortsätter titta på julfilm från Netflix.

Ensamstående mamma (Mena Suvari) ser fram emot en lugn jul med sin dotter (Giselle Eisenberg) när plötsligt hennes pappa (James Brolin) dyker upp. Pappan är Grinchen. Det var mamman som stod för julstämningen. Barnbarnet övertalar Jack att stanna över jul. Självklart är det kärlek involverat också!

En mysig film. Snö i massor. Juldekorationer. Givmildhet. Äggtoddyglass. Söt schäfer. Sevärd!

ill be home for christmas

Santa Run Stockholm

9 december går årets Santa Run av stapeln i Stockholm. Start i Kungsträdgården kl 11.00. Man kan springa eller gå som man vill och barn är välkomna. Banan är 3 km.

Ni hittar all info på deras Facebook sida. Här hittar ni biljetter. Samtliga intäkter går till välgörande ändamål, som i år är: Operation Smile Sverige, Aktivis (Aktivisfonden) och Naturskyddsföreningen.

Skulle så gärna vara med men just den dagen har jag min julspinning på Friskis kl 10-11.00 så jag hinner inte båda tyvärr 🙁

santa run

Bild lånad från Santa Run’s FB.

Fler årssmaker

Apotekarnes brukar inte avslöja smaken, den brukar stå under en flik på etiketten. Jag brukar vara urusel på att gissa 😉 I år skippar man gissningen. Kryddad med lakrits. Nja. Låter inte som något jag kommer gilla faktiskt. Och då älskar jag lakrits men som krydda på en must, jag är väldigt tveksam.

IMG_8058 (redigerad)

Årssmak har även Kung Oscar och Göteborgskex tagit fasta på. De släpper en päronsmak. Bara att äta rakt upp och ner tror jag inte är något speciellt men den marknadsförs som tillbehör till ostbrickan och då framförallt ädelosten och där tror jag den kan fungera alldeles utmärkt. IMG_8062

Blossa Svarta vinbär och stjärnanis är Blossas alkoholfria variant i år. Väldigt vacker flaska i alla fall! Svarta vinbär är dock inte min grej.

blossa svartavinbar

Polly Vinter

Tre smaker. Clementin, Pepparkaka och Julkola. Julkulan är god men ganska menlös. Clementinen är underbar! Pepparkakan är stark men god. Ev kan blandning av de olika smakerna funka bra. Speciellt pepparkakan med sin starka smak. Funkar inte för mig dock. Polly äts en och en! Betyg 4 av 5 godispåsar.

Juleskum 2018 Kola

Först ut är Juleskum 2018 Kola. Så god! Trodde den skulle vara för söt men inte. Tydlig smak av kola. Original är bäst men årets smak är riktigt bra. Betyg 5 av 5 tomtar!

Bästa vännerna

Att jag har de bästa vännerna det har jag vetat länge. Förutom att alltid finnas där för mig och min dotter (och jag för dom förstås!) så skickar dom tips från juldjungeln, fotar juliga saker på resor, hänger med mig på juliga upptåg och står ut när jag är pinsam och fotar allt juligt hela tiden osv. Ni vet vilka ni är och ni är bäst! 🙂

Jag var ju lite besviken på Cloetta butiken i Linköping som inte hade sina egna juliga produkter när dessa börjat säljas på andra håll. Kan ju vara så att butikerna som börjat sälja dessa gjort fel, att säljstart är senare helt enkelt men blev ändå lite besviken. Hur som så såg ju min vän Charlie aka https://julkulturcramar.com/ det på Instagram så när hon kom till Jönköping för att gå på musikalen i lördags så hade hon detta med sig:

IMG_8053

Hur underbar är hon inte?! Tack vännen!

I kväll ska jag smaka årets Juleskum och Polly Vinter, återkommer med recension.

Mickey’s Christmas Calendar

Surfade runt på Panduro.com och såg då denna adventskalender. 99,90 kr, nedsatt från 399 kr.

Julkalender Musse & co, adventskalender med underbara Disney motiv med exklusiv ensamrätt för Panduro. Hjälp Musse och Pluto att göra fint, gör ett pyssel varje dag så det blir klart till julafton.

24 pyssel så det räcker ända fram till jul! Bilderna nedan är från Panduro.

Doftljusens nya ägare

Jag läser många julbloggar men jag har några favoriter, förstås. En av favoriterna är Annie Våranlillajulvrå. Hon skriver väldigt personligt. Hon handarbetar som en gud (inte alls avundsjuk 😉 ). Hon, liksom jag, har ett årligt adventsfika så jag får mycket inspiration från henne. Dessutom så är det en hel del bilder på hennes pälsklingar (hundar alltså!) som är så söta! Skulle så gärna ha hund själv men måste leva ett annat liv då, har inte tid till det som det är just nu.

Hur som. Hon skrev kommentar till doftljusinlägget om att hon älskar doftljus och jag hade i princip bestämt att hon skulle få ljusen när jag fick en kommentar till från en annan favorit julbloggare Maries jul. Hon ville gärna ha en lott och om hon vann ville hon att Annie skulle få doftljusen. Vi är således överens, jag ska skicka ljusen till Annie i veckan!

Dags att flytta till England?

En vän tipsade om denna artikel. En ny tv-kanal i England som enbart kommer visa julfilmer fram till januari. Hur bra?! Kanalen kommer heta True Christmas och kommer vara tillgänglig på Sky, Virgin och Freeview. Inte klart om kanalen kommer finnas i andra länder. Hoppas. Annars får man väl flytta till London ett tag! En stad som älskar julen så det funkar ju bra 😉

holiday.jpg

Ett tecken?

Idag är det ynka tre månader till julafton och när jag tittade på termometern i morse visade den plus tre grader… Kom till bilen och där fick jag skrapa framrutan. Som jag ångrade att jag inte gjorde det jag fundera på när jag var i förrådet igår, sätta i kupévärmaren i bilen! Men detta borde ju vara ett tecken. Frost och kallt på dagen tre månader innan julafton borde väl betyda snöig och kall julafton?! Önsketänkande javisst men det sista som överger mig är hoppet! Drömmen om en vit julafton lever!

En av fördelarna med att blogga är att man kan gå tillbaka och söka info. Jag borde uppenbarligen varit förberedd på att skrapa rutan idag 😉
27/9 2015
5/10 2016
20/9 2017
Datumen för frostpremiär senaste åren! 🙂 Tyckte det kändes tidigt i morse men uppenbarligen inte.

Det där med doftljus – utlottning

Jag har haft svårt för doftljus, alltid. Jag är även sån som har svårt att gå igenom parfymavdelningen på varuhuset utan att få ont i huvudet. Eller sitta bredvid någon på bussen som tycker det är en bra idé att bada i parfym. Doftljus för mig har således inte fungerat så bra. Men i år kände jag att jag skulle testa igen. Jag menar för några år sen drack jag inte kaffe, åt absolut inte inlagd gurka och skulle aldrig fått för mig att springa som träning (sprang inte ens till bussen, det går ju fler bussar). Men man ändras, utvecklas. Så när jag köpte min fina smidesstake från http://www.designforhome.se/ så köpte jag även två doftljus på rea.img_7072Igår tände jag det gröna. En underbar doft, verkligen. Inget fel alls på den. Men efter ca 60 minuter stod jag inte ut längre. Blåste ut ljuset. Doften stannade ju dock kvar en stund. Tyvärr. Doftljus är INTE för mig. Jag fick lätt huvudvärk, luften kändes för tjock att andas osv. Nä, tyvärr. För lukten var bra egentligen, det blir bara för mycket för mig.

Men istället för att dess ska stå och samla damm eller slängas så tänkte jag att det kanske finns någon som vill ha? Det röda har jag inte tänt alls, det gröna var som sagt tänt någon timme igår. Så det är bättre begagnat! 🙂

Skriv en kommentar om ni är intresserade av dess ljus och blir ni flera som skriver så drar jag lott helt enkelt!

Misslyckad handling och underbar musikal

Igår åkte jag och vänner från Stockholm ner till Jönköping för att gå på premiär av musikalen On the Town. Har ni vägarna förbi eller bor nära, se den! Ett riktigt glädjepiller om man älskar klassisk Broadwaymusikal, underbara dansnummer och fantastisk sång! Spelar till någon gång i december. Ni hittar all info här. Hur som. På vägen planerade vi in ett stopp i Gamla Linköping. Där ligger Cloetta butiken. Självklart skulle jag handla årets Juleskum och Polly Vinter. Som jag naivt nog trodde skulle finnas eftersom det börjat säljas på andra ställen i landet. Icke. Hittade inget juligt godis alls. Frågade till och med men de hade inte fått in det än. Besviken. Som tur är hittade jag det andra jag skulle ha, Polly lakrits till mamma och nya Polly Häxvrål. Och jag hittade det enda juliga som fanns i butiken, en underbar plåtburk! Hur söt?! Inget godis i men kommer lägga egengjort godis i den till jul. Så vacker att man kan servera direkt från burken. Älskar plåtburkar!

Sen är det ju tur att man har vänner som räddar dagen men mer om det i ett senare inlägg. Nu ska jag gå och träna, äta hotellfrukost och sen börjar bilresan hem till Stockholm igen! Kom ihåg, bara 10 söndagar kvar innan 1:a advent!

Nu har jag bestämt mig

Jag kommer i år inte köra adventsfika utan det blir pre-adventsmingel 1 december, alltså dagen före första advent. Det blir vid 16-17 tiden, inte bestämt hundra än. Det blir till att jobba på bra två veckor innan med att få till ett julpyntat hem, helgen innan är vi ju i Köpenhamn… Lite dumt planerat av mig egentligen MEN det gör att jag kommer få det jag alltid strävar efter: en lugn och skön december så man kan njuta till max!

Inser dock att jag kommer få sätta upp utebelysningen typ 17-18 november helgen. Dock inte tända den då men jag måste sätta upp det när det är ljust ute och ljust är det inte på kvällarna efter jobbet i november… Grannarna kommer väl tycka jag är bra knäpp men det bjuder jag på!

Jag kommer servera enklare mat, fika och gottebord. Glögg, julmust, te, kaffe osv. Och förhoppningsvis julmys i kvadrat! Min tanke är att man stannar så länge man vill och barnen kan somna här och var om de vill/kan. Bjuder jag alla jag brukar så landar vi på 6 barn och 14 vuxna, om alla kommer. Blir trångt och härligt! Gran får det bli till helgen efter, kommer inte få plats. Moas lilla gran kan vi ställa upp i hennes rum.

Min överraskning till gästerna slipar jag på för fullt. Kom just på en idé som jag tror kommer bli mysig och uppskattas av både barn och vuxna. Ledsen att jag är lite kryptisk men många av mina vänner läser bloggen. Lovar dock att visa er allt på bloggen och Instagram! Nedan lite bilder från 2016 års adventsfika.

Juligheter jag gillar vs inte gillar

Matildas jul skrev en lista på gillar vs ogillar på sin blogg och jag hakar på!

Två jullåtar…
jag gillar: Auld Lang Syne och Jag kommer hem igen till jul
vs
inte gillar: Juligen är ju lite uttjatad på juldagen om man säger så, känns som varenda butik spelar den på repeat. Gillar heller inte Bella Notte…

Två köpta julgodissorter…
jag gillar: Dumle Gingerbread och Juleskum
vs
inte gillar: Allt med apelsin, jag vet att jag är typ den enda som ogillar apelsin och choklad i kombination 🙂 och jag gillar generellt inte ljus choklad då det blir för sött.

Två sorters hemlagat julgodis…
jag gillar: Lakritskola och Fudge med mörk choklad
vs
inte gillar: Ischoklad (ryser) och skumbanansfudge

Två julkalendrar…
jag gillar: Sunes jul och Selmas Saga
vs
inte gillar: Oj, det har jag förträngt…

Två sorters julpynt
jag gillar: Ljusslingor och mina julgransprydnader från jordens alla hörn
vs
inte gillar: tills nu doftljus men ska ge det en chans till och tomtar/vättar som ser arga och elaka ut…

berlin7

Köpt i Berlin

Två julbordsrätter…
jag gillar: mammas köttbullar och min inlagda sill
vs
inte gillar: Jansson och syltor i alla dess former

Två decemberdagar…
jag gillar: 23:e och den dagen jag har mitt adventsfika
vs
inte gillar: finns inte

Två sorters julmagasin…
jag gillar: Allers julmagasin och Matmagasinet Julspecial
vs
inte gillar: Vet inte…

Två julfilmer
jag gillar: Julfritt och Ett päron till farsa firar jul (kanske inte så bra egentligen men MÅSTE se den varje år)
vs
inte gillar: Bad Santa och All she wants for christmas

Film på bio i jul

Filmer med premiär på juldagen går historiskt sett väldigt bra. I år ser det bara ut att bli en film, än så länge i alla fall. Har velats fram och tillbaka en del så kan ändras. Filmen som går upp är en film jag ser fram emot, Mary Poppins kommer tillbaka!

Andra filmer som kommer gå bra under julhelgen är filmerna som går upp 21 december förstås och där är det betydligt fler. Alita Battle Angel, ev Bamse och dunderklockorna, Rampljus, Shoplifters, Wildlife och Britt-Marie Var Här. Jag ser verkligen fram emot Fredrik Backmans Britt-Marie Var Här. Så bra bok! Pernilla August som Britt-Marie tror jag kan vara klockrent. Tuva Novotny regisserar.

Nya adventskalendrar

Såg på Julhosjenny’s instagram (snyggt namn 😉 ) att Delicato i år även kommer med en adventskalender. Förra året utmanade de ju Aladdin asken och i år tar de sig in på adventskalender-marknaden. Tråkigt dock att det bara är tre sorter (alla i miniversion)  10 st Delicatobollar (mums), 8 st Delicatoboll Apelsin (fy, inte gott med apelsin och choklad) och 6 st Punschrullar (ok).

507_delicatokalendern_07315361112990.jpg

Hos Ninasmat.se finns också många jag aldrig hört talas om tidigare. Ni hittar alla deras kalendrar här. De har dessutom boka-tidigt rabatt till 30/9.

Det jag fortfarande efterfrågar är en Nespresso-adventskalender! DEN skulle jag köpa! Så kom igen nu Nespresso! 😉 En massa härliga juliga kaffekapslar tack!

A Christmas Prince

Sötsliskigt i kubik och skämskudde fram vid flera tillfällen. Så kan filmen beskrivas. Men så finns ljuspunkter. Den lilla flickan Emily. Hon är en skön karaktär! Prinsen Richard, han är faktiskt bra.

Handlingen är enkel. En ung journalist får i uppdrag att åka och se när en playboy prins ska krönas till kung. Hon tar sig längre in i kungafamiljen än hon tänkt och prinsen är inte den hon läst om i skvallerpressen.

Det är också juligt i kvadrat. Snö, slott, juldekorationer och julgranar så långt ögat når. Nyårsfyrverkeri över New York.

Sammanfattningsvis. Även om skämskudden åkte upp flera gånger och den är sötsliskig så gillar jag den!

Filmen finns på Netflix.

A Christmas Prince

Sötsliskigt i kubik och skämskudde fram vid flera tillfällen. Så kan filmen beskrivas. Men så finns ljuspunkter. Den lilla flickan Emily. Hon är en skön karaktär! Prinsen Richard, han är faktiskt bra.

Handlingen är enkel. En ung journalist får i uppdrag att åka och se när en playboy prins ska krönas till kung. Hon tar sig längre in i kungafamiljen än hon tänkt och prinsen är inte den hon läst om i skvallerpressen.

Det är också juligt i kvadrat. Snö, slott, juldekorationer och julgranar så långt ögat når. Nyårsfyrverkeri över New York.

Sammanfattningsvis. Även om skämskudden åkte upp flera gånger och den är sötsliskig så gillar jag den!

Filmen finns på Netflix.

Fudge på bönor och dadlar

Mitt adventsfika brukar innehålla en hel del sött. Inget fel med det men i år kommer jag lägga till lite annat också. Lite gott utan raffinerat socker, mjölkprodukter och gluten helt enkelt. Det här receptet hittade jag här.

Fudge på bönor och dadlar

18 rutor

250 g svarta bönor, konserv, avrunna
1 dl kakao
4 msk mandelsmör
2 msk kokosolja, smält
1 dl dadlar
2 msk vaniljextrakt
1 nypa havssalt

Gör så här: Mixa allt i en matberedare till smeten är slät. Häll smeten i en avlång brödform klädd i bakplåtspapper och låt stå i kylen 1 timme. Skär i 18 rutor. Förvara i kylen ca en vecka eller i frysen i en månad. Tips! Toppa fudgen med smält mörk choklad.

Blossa 18

Blossa 18 di Lemone! Alla bilder ovan från Blossas hemsida.

Tre ledtrådar fick vi, via hemsidan, Instagram och Facebook. Redan på första ledtråden for tankarna ner mot medelhavet. Grekland och Italien främst. Italien stärktes i andra ledtråden och i tredje kände jag helt klart bara Italien.

Italienska Amalfikusten. Solmogna citroner i Limoncello, rosmarin, timjan och basilika tillsammans med de klassiska glöggkryddorna. Kan bli gott.

Flaskan är som vanligt vacker!

Flaskans turkosa nyans för tankarna till det glittrande medelhavet vid Amalfikusten. Årets design är inspirerad av klassiska italienska delikatessförpackningar och futurismens geometriska formspråk från början av 1900-talet. Den solgula korken är en hyllning till citronen och Limoncellon som inspirerat till smaken på BLOSSA 18 di Limone.

19 september släpps Blossa 18 i Systembolagets beställningssortiment. 15% alkholhalt. Pris 110 kr.

Längtan och det går fort nu

Att vi är nere på två-siffrigt nu har nog ingen julälskare missat. Mindre än 100 dagar till julafton. Det går undan!

Jag längtar efter att få se jultidningarna i affärerna. Längtar efter att få testa lite juliga smak-nyheter. Längtar efter få slå in julklappar. Längtar efter att få in julblommor i huset. Längtar efter att baka juligt.

I helgen är jag bortrest (hoppas hitta lite juliga smaker då…) men redan nästa helg ska jag nog baka något med saffran. Och ta fram mina doftljus och se om jag står ut…! Jag har ju historiskt haft väldigt svårt för doftljus men ska ge det en ny chans. Köpte dessa tidigare i år. Happy Holidays och Christmas Morning. Låter ju bra i alla fall. img_7072Ska också städa undan resten i trädgården. Vaknade igår natt av att det stormade och regnade och kände att det är nog dags att plocka undan mattorna ute, slänga trötta sommarblommor i krukor, ta ner och rengöra växthuset osv. Vips så kommer första snön 😉

Brisak 19 oktober

19 oktober ska denna yta vara ett magiskt jullandskap med allt som tänkas kan för en glittrande, varm och ljusfylld jul!

brisak 2018

Bild lånad från Brisaks FB.

Brisak för er som missat det ligger på Värmdö utanför Stockholm. Är ni i närheten så åk dit efter 19 oktober! Väl värt ett besök eller två. Lite bilder nedan från 2016. brisak13brisak9brisak2brisak10

Pussel

Blev så sugen på att lägga pussel och då självklart med julmotiv så beställde två. Eller egentligen tre, ett innehöll två. Tror jag kommer lägga dessa och sen göra en tavla av åtminstone ett.

1000-bitars alla tre. Kliar i fingrarna att sätta igång! ?

Rusta är tidiga

Idag åkte vi till Rusta för att titta på utebelysning till trädgården. Hela Rusta var omgjord! Inte lätt att hitta men man vänjer sig väl snabbt. Hursomhelst så hade julen börjar komma upp. Känns tidigt men inte mig emot! ?

Julgåvan

Det är ju deprimerande få julfilmer som produceras. Jag satt och tittade på vilka jag inte har på cdon och insåg att det inte var så många. Så kom jag på att många andra julbloggare tipsar om filmer på Netflix. Så nu har jag signat upp mig på abonnemang där.

Finns lite att titta igenom där. Plus en hel del dokumentärer som jag vill se och så kan säkert Moa hitta ett och annat att titta på. Får bli min julklapp till familjen helt enkelt!

Igår såg jag Julgåvan eller Christmas Inheritance som den heter i original.

julgåvan

Innan societetstjejen Ellen får ärva sin fars framgångsrika företag måste hon besöka faderns lilla hemstad, där hon får lära sig vikten av hårt arbete och medkänsla.

Juldekorationer i massor, snö, känslor, kärlek och väldigt förutsägbar förstås. Som de flesta julfilmer! Helt okej film. Söt. Klart sevärd.

Vem är jag?

Ser i statistiken att ni blivit några fler senaste två åren så jag tänkte jag kör en liten presentation. Jag syns sällan med mitt egna ansikte i bloggen och anledningen är enkel, jag tycker inte om att bli fotograferad! Men jag har blivit bättre, fram till för ett par år sedan åkte händerna upp för ansiktet så fort någon höjde en kamera! 🙂

Jag är 42 år. Ensamstående mamma till en underbar 5 -åring, Moa. Vi bor i ett radhus i Sollentuna norr och Stockholm. Så glad att jag igen har trädgård om än liten jämfört med den jag hade när jag bodde i hus fram till 2008! Med mig och dottern bor också Cara, en blandkatt på 14 år. Att jag gillar julen har ni nog förstått men andra intressen är: spinning (leder spinning på Friskis & Svettis), baka, trädgårdspyssel, film, resa, musik och umgås med mina härliga vänner och familj. Jag jobbar som administratör/projektledare på ett företag som gör revision på biografer. Med andra ord siffror, statistik och systemutveckling.

Det var en liten presentation i alla fall. Har ni frågor är det bara att fråga i kommentarsfältet!

Jag har förutom bloggen två Instagramkonton: jennysjul och jennyshus. I jennyshus får ni följa min renovering av ett fint Lundby dockhus som jag fått av en vän.

IMG_7849IMG_6581IMG_5747