Tivoli – Köpenhamn

Den andra resan kommer gå per tåg ner till Köpenhamn. Främst Tivoli! 17 november slår Tivoli upp sina juliga portar och vi åker dit någon vecka senare. Mer än en halv miljon ljuskällor kommer välkomna oss!

Jag, en vän och våra två barn åker ner och förutom Tivoli så ska vi självklart njuta av Köpenhamn. Nyhavns julmarknad, Julmarknaden på Kongens Nytorv, HC Andersens julmarknad och Højbro Plads finns att se. Har ni några tips på annat att göra i Köpenhamn med två fem-åringar så skriv gärna en kommentar!

Bilderna nedan är från 2015 då en vän var där. tivolitivoli2tivoli3tivoli4

En mer alkoholfattig Edward Blom

Saturnus och Edward Blom fortsätter förra årets samarbete med en lättvinsglögg.

Mycket av allt, inget modernt trams och låg sockerhalt. Ett gott fylligt avalkoholiserat rödvin i botten, mörkt farinsocker, torkade frukter som russin och fikon, generöst smaksatt med de klassiska glöggkryddorna kanel, kardemumma, nejlika, ingefära och pomerans. Slutligen spetsat med en skvätt konjak av prima kvalitet.

Låter gott! Tycker även flaskan är fin, med den Edward Blom karakteristiska flugan.

Kommer finnas i dagligvaruhandeln från slutet av oktober till ett cirkapris på 35 kr.

Disney’s Enchanted Christmas: A Very Merry ChrisMouse!

Har två juliga resor inplanerade. En före och en efter jul. Efter?! Ja faktiskt! Börjar med den resan.

Nyårsdagen bär det av ner till Disneyland Paris! Om jag är pepp? Jajamensan! Egentligen är detta Moas julklapp förra året av en vän. De två skulle göra något ihop, vad var då oklart. Sen utökades det till att även jag och min väns systerdotter får följa med! Jag som älskar Disney och tycker Disney är en stor del av julen (Kalle Anka på julafton är ett måste!).

Disney’s Enchanted Christmas: A Very Merry ChrisMouse startar 10 november 2018 och håller på till 6 januari 2019 så vi är där precis på slutet.

Här kan ni läsa mer om allt det vi kommer få uppleva och självklart kommer ni få vara med via Instagram/Instastory/bloggen! Alla bilder nedan lånade från Disney.

Mini Pixi och Sagasagor

mini pixi

Fick igår tips om denna kalender. Med en dotter som älskar böcker och klistermärken så känns den perfekt! 🙂 Jag beställde här men finns säkert på andra ställen. 159 kr och kommer v 40. Den riktar sig till barn 3-6 år. Att man bygger ihop en gran och sen dekorera den verkar väldigt mysigt!

Mini Pixi adventskalendern är en unik gran att enkelt bygga ihop tillsammans, formgiven av Filippa Widlund, illustratören bakom bland annat barnens favorit Bojan. Med följer också ett stort klistermärkesark för att själv få dekorera sin gran hela vägen fram till jul. Bakom luckorna hittar du berättelser om julen, klassiska sagor, vinterstämning, vardagsberättelser, julsänger och mycket mer. Häng sedan dag för dag upp de små böckerna i din gran. Med en Mini Pixi adventskalender får barnen läsupplevelser som varar hela december!

Passade också på att beställa en julklapp till. En till dottern och en till en vän. Båda älskar Sagasagor och nu har det kommit en ny. sagasagor.jpg

Jullista

Sannas Christmas la ut denna lista för ett tag sen och jag tänkte svara jag med!

Blossaglögg eller annan sort? Spelar noll roll. Dricker glögg kanske två gånger per säsong och jag brukar då testa Blossas årsglögg och sen någon annan.
I glöggen: Mandlar eller russin? Viktigast är russinen men gärna båda.
Adventljusstake eller adventsstjärna? Går inte att välja, båda!
Riktig gran eller plastgran? Riktig är viktigast, men sen har dottern en liten i plast.
Lussekatter med russin eller utan russin? Utan, alla dagar i veckan! Vill någon sätta dit russin PÅ så fine, jag kan plocka bort men i degen, över min döda kropp! 😉
Lussekatter eller lussebullar? Använder båda namnen.
Risgrynsgröt eller ris á la malta? Risgrynsgröt definitivt.
Saftsås eller kanel/socker på gröten? Bara kanel.
Julfirande hemma eller utomlands? Julafton skulle jag aldrig spendera utomlands, juldagen kan jag dock dra utomlands!
Köttbullar eller prinskorv? Köttbullar.
Julskinka eller lax? Älskar båda men får säga julskinka.
Röda eller vita dekorationer? Rött är ett måste, vitt är vackert i detaljer.
Ge bort eller få julklappar? Ge bort.
Festhögtid eller familjehögtid? Definitivt familjehögtid.
Lussebullar eller pepparkakor? Lussebullar helt klart, får lätt ont i magen av pepparkakor även om jag självklart måste äta några varje år.
Glögg eller julmust? Julmust.
Apotekarnes eller Nygårda? inget snack, Apotekarnes!
Lussevaka eller Juldagsutgång? Ingetdera.
Snö eller ingen snö? Självklart snö!
E-shopping eller butiksshopping? Mestadels e-shopping.
Amaryllis eller julstjärna? Amaryllis.
Mozartkulor eller rocky road? Rocky road om jag måste välja.
Tomtar eller änglar? Tomtar.

Tomtens adventskalender

Ingrid Elf har tecknat och skapat denna kalender som nu finns tillgänglig för förhandsbeställning, tex här. Bakom varje lucka döljer sig något pyssel eller en liten saga.

tomtens-adventskalender

Bild lånad från Adlibris.com

Ingrid Elf har tidigare utkommit med böckerna Tomtens jul och En gammaldags jul. Hon har också illustrerat en utgåva av Viktor Rydbergs Tomten.

Svensk Vinter från Saturnus

Saturnus_Svensk_Vinter_kryddor_glasSaturnus Svensk Vinter beskrivs så här: friskt fruktigt vitt vin, ingefära, pomerans, kanel och äkta vanilj toppat med en ofiltrerad ekig maltwhisky direkt från fatet.

– Glöggen har en angenämt mjuk framtoning, diskret citrus i kombination med glöggkryddor och ett inslag av vanilj, beskriver Mackmyras Master Blender Angela D´Orazio. Whiskyn vi använt är en single malt som lagrats i fem år i lätt rostade ekfat i vår egen gruva i Bodås.

Saturnus_Svensk_VinterLåter inte riktigt som min grej för jag gillar inte whisky men man får ju gissa sig till att det inte är så dominerande. Deras förslag på att använda glöggen i drinkar tilltalar mig mer! Här nedan som sour eller tranbär.

Saturnus_Svensk_Vinter_sourSaturnus_Svensk Vinter_Vinter_tranbär

Adventskalender med sting

Gillar du starka smaker? Gillar du chili? Då är den adventskalender kanske något för dig!

Chili Klaus ger ut en adventskalender med vingummi/godis med svagare chilismaker för barn och lakrits/choklad med starkare smaker för vuxna. Perfekt att dela med andra ord! Finns att beställa på olika sidor och inom kort säkerligen från Chili Klaus egen hemsida som ni hittar ovan.

Adventskalender chili klaus

Sunes jul i nyutgåva

sunesjulSunes Jul är nu ute i en nyutgåva. Uppdaterad och även tre helt färska avsnitt av Sören Olsson och Anders Jacobsson. Sune och hans familj reafyndar på annandagen och firrar nyårsafton och självklart går allt inte helt smärtfritt…

– Sunes jul är den perfekta julklappen och tipset är att läsa boken först och därefter se tv-serien på nätet på Svt:s Öppet arkiv tillsammans. Det är verkligen tidlös underhållning för hela familjen, säger Malin Esaiasson, produktchef för Sune-böckerna på Egmont Publishing.

Finns tex att beställa från Adlibris. Där kostar den 118 kronor.

Årets design på te och kaffe

Då har Teadventskalendern och Kaffeadventskalendern från Nabo släppt årets design. Underbart vackra om ni frågar mig! Var lite osäker på om jag skulle ha någon teadventskalender i år men nu är det självklart att jag ska ha denna skönhet. Den kommer bli som en vacker detalj i mitt julpyntade hem!

Dessa går att beställa från Nabo’s nya hemsida nabostore.se från 29/9.

IMG_7796

Bild lånad från Nabo’s Instagram

 

IMG_7797

Bild lånad från Nabo’s Instagram

Höstkrans på dörren

Vi har massor av dekorationsäpplen på gräsmattan som kommer från ett av grannens träd. Har slängt en massa på komposten men fick för mig att jag ville göra en höstkrans till dörren. Gick ju en kurs förra året hos Silverdals Blommor så nu är jag ju proffs! 😉 Ni kan läsa det inlägget här.

Så jag köpte ståltråd på Panduro och satte igång! Förutom tråden kostade denna ingenting. Kottar vi plockat i skogen, äpplen från grannens träd, grönt från häcken i trädgården och astrar från en krukväxt osv. Halmkransen hade jag kvar sen julkransen.

Fall Bucket List

Mer jul utmanar andra att skriva sin Fall Bucket List. Så här kommer min!

Fall Bucket List 2018

Göra en höstkrans till dörren

Börja titta på julfilm

Baka något med saffran

Köpa en till frys så jag äntligen kan få plats med nybakat!

Mysa med te och bok

Skörda klart i trädgården och montera ner växthuset

Njuta av lite olika trevligheter med vänner

Skogs- och cykelutflykter med Moa

Självklart leta juliga nyheter!

Adventskalendrar

Vilka ska vi ha i år? Pixi har jag förhandseställt så den blir det. Sista året kanske? Jag älskar den dock men frågan är om dottern börjar bli för stor för den. Skulle vilja ha en adventsbok också. Jag älskar att läsa för Moa och hon älskar att lyssna så bokadventskalender känns klockrent. Frågar jag henne blir troligen svaret chokladkalender! Så det ska jag fundera på.

Jag själv då? Ska jag ha teadventskalendern igen? Lakrits eller choklad? En sån liten vykortsadventskalender med fina bilder, brukar finnas fina i bokhandlar och i småbutiker i Gamla Stan. Ska det vara något ätbart så ska det vara av bra kvalitet annars får det vara. Te är mysigt men jag får ju alltid en del över. Kaffe vore kul men eftersom Nespresso ännu inte tagit sitt förnuft till fånga så skippar jag det 😉 Orkar inte hålla på och brygga. Sen finns det ju typ Body Shop, Rituals, smink osv men det är inte min grej.

Bild från förra årets adventskalender skörd!

Många datum att hålla reda på!

Teadventskalendern/Nabo släpper sin design på årets te- och kaffekalendrar 29/9. De släpper just nu ledtrådar på sitt Instagram.

#Stockholmsjul tänder årets julbelysning på över 40 gator, platser och torg 24 november, mer info kommer i oktober.

Allers julmagasin kommer ut 4 oktober.

Amelia jul borde komma ut mitten av oktober om de följer senaste åren. Överlag brukar julmagasinen droppa ut i butik i slutet av oktober.

Idag släppte dessutom Lakrids by Bülow sin förhandsbeställning av adventskalendern. Ni hittar den här.

Njut av 24 dagar med fin lakrits och choklad, packat i en läcker och miljövänlig julkalender. Du kommer att uppleva fantastiska smaker av choklad, kaffe, och frukt, perfekt blandade med gourmet lakrits

Bild lånad från Lakrids

 

Adventsbok

Sofiesjulblogg skrev idag om Rabén & Sjögrens adventsbok. Det är sjunde året de ger ut en adventsbok och vi har haft Skorstensjul (2015), En förtrollad jul (2016) och Jul i stora skogen (kom ut 2012).

Årets bok heter En klurig jul skriven av Ingelin Angerborn och illustrerad av Per Gustavsson. Låter mysig!

När Rutan skriver ner vad hon önskar sig i julklapp hamnar en kompis överst på listan. Men Rutan är rädd att det kan bli lite knepigt för tomten att fixa det. Som tur är dröjer det inte länge förrän hon hittar en alldeles själv. En som kan göra sig osynlig. En som gärna äter metallskrot till middag. En som har kommit vilse och längtar hem.

Bild lånad från http://www.rabensjogren.se

Blir sällan som man tänkt sig

Jag sprang in på Panduro i lördags och där sprang jag på ”tapeten” till sovrummet i #jennyshus! En blå. Inte alls vad jag tänkt mig men det fanns fina detaljer i brunt och jag tyckte det passade till mattan. Så i söndags tapetserade jag! Pilligt så in i… 🙂 Fönsterkarmen kunde jag ta bort vilket underlättar men dörren fick jag inte bort så det var pilligare. Helt okej resultat dock när jag väl var klar. Tycker jag!

Före (enbart taket målat):img_7674.jpgimg_7676.jpg

Efter, visst passar gardinen bra som jag köpte på Tradera förut?IMG_7692IMG_7683

Nästa projekt vardagsrummet! Ska leta tapet och där blir det också en del limmande. Räcken ner till trappen som lossnat. Även rummet nere (hallen?) ska fixas med nytt golv och tapet och limma dit trappan.

Förbereda trädgården för vinter

I kalendern står det nu september. Hösten är här, det känns i luften. Jag älskar hösten. Jag vet att många inte gillar att mörkret och kylan kommer men jag älskar det. Dricka te, mysa under pläd i soffan, tända ljus och bara mysa!

I veckan nu har jag börjat förbereda trädgården för den kommande vintern. Fick även hjälpa av en vän och Moa! Allt vissnar ner och går i vila. I mitt växthus börjar skörden sina. Fortfarande en hel del tomater att skörda men gurkplantorna har jag tagit bort. Chilin trivs fortfarande men jag börjar frysa in till vinterns goda mustiga grytor. Kryddorna lika så. Citronbasilikan torkas och ska läggas i burk. Persiljan fryses in. Jag har skördat sista polkabetorna. Får se om moroten jag sådde i augusti hinner växa till sig innan kylan slår till med full kraft. Sista salladen äts upp.

Jag grävde ju upp en rabatt i våras och har sedan dess velat plantera och göra i ordning. Smultronplantor fick komma ner i jorden och har gett massor av bär under hela sommaren. Och en vitavinbärsbuske som Moa fick i födelsedagspresent fick komma ner i jorden men sen avvaktade jag när värmen och torkan slog till. Ingen vits att plantera mer och sen rusa dit och vattna hela tiden. Men nu så! En thuja (Mr Bowling Ball heter den, hur sött namn?!) och två ödleblad fick komma ner i marken i veckan. Perfekt tillfälle nu. Inte lika stort behov av att vattna när det börjat regna en del och fortfarande tid för plantorna att slå rot innan kylan. Jag/vi grävde även ut allt ur pallkragarna, klippte gräset (för sista gången denna sommar?), plockade upp prydnadsäpplen från grannens träd och rensade en del ogräs. Tvättade ur krukor på det jag tömt och ställde in allt i förrådet.

Passade även på att fota för kalendern! 🙂

Lika mycket som jag älskar att plocka fram och göra i ordning på våren lika härligt tycker jag det är att plocka undan inför vintern. Det är en av de saker jag uppskattar med att bo i Sverige, årstiderna. Cyklerna.

Tillbakablick september 2017

Denna månad förra året var det böcker, Te-adventskalendern, Blossa, #jennyshus, nyheter, semester i solen och lite julfilm.

#jennyshus uppdatering

Länge sen jag gjorde något i huset. Sommaren kom emellan! Men nu känner jag mig taggad. Letar just nu efter tapeter till resterande rum. Sovrum, vardagsrum och hallen. Sovrummet är den största utmaningen för jag vill behålla den heltäckningsmatta som ligger där. Den är brun så det kräver sin tapet!img_4727.jpgVardagsrummet är jag osäker på om jag ska behålla heltäckningsmattan eller om jag ska lägga nytt golv. Behåller jag så är utmaningen där att den är orange. img_4728.jpg Svårt. Jag vill helst hitta tapetrester. Känns otroligt onödigt att köpa en hel rulle och jag vill ha olika i de olika rummen så det behövs inte så mycket. Kan också tänka mig att köpa dekorationspapper. Dessa dekorpapper från Panduro tex. Skulle kunna passa bra i sovrummet tex.SEctiontapet2.jpgMönstret får inte vara för stort förstås, det är oftast problemet med tapeter. Finns mängder med supersnygga men stora medaljongmönster funkar inte i ett så litet rum.

Jag letar vidare! Funderar på att svänga förbi någon tapetaffär och fråga om de har spillbitar.

Linnea Henriksson på Grand Hotêl

Årets julshow i Vinterträdgården på Grand Hotêl i Stockholm heter Gläns över sjö och Grand. Linnea Henriksson (aktuell i höstens Så Mycket Bättre) står för underhållningen och hon kommer bjuda in gästerna Ebbot, Titiyo och Louise Hoffsten. En glimrande julshow utlovas. Premiär 30 november.

– Det känns superroligt att få bjuda in till julfirande på Grand Hôtel i år – sicken ära! Vinterträdgården är en helt ljuvlig miljö i sig. Lägger man till mitt fantastiska band och en och annan kär vän finns alla förutsättningar för att göra något riktigt fint – och riktigt komma i julstämning tillsammans. Jag längtar verkligen!, säger Linnea Henriksson.

All info hittar ni här.

Bild lånad från grandhotel.se

Dags att börja fotografera

På tal om julklappar så gör jag ju varje år en kalender till mina föräldrar. Jag fotograferar en bild till varje månad. Något som skildrar den månaden. Ofta med hjälp av gosedjur. Lite udda jag vet, men kul! Sen dottern föddes har det blivit en del bilder på henne också. Några bilder från föregående års kalendrar.

Jag måste sätta fart med detta nu. Det tar sin lilla tid att göra. Några bilder har jag redan, de ska dock redigeras lite och sättas ihop på rätt sätt. Sen ska den beställas. Brukar dock inte ta lång tid att få hem den. Beställer från Önskefoto men finns ju flera ställen. Jag beställer från samma ställe för att få samma typ av omslag eftersom mina föräldrar sparar dessa.

Dags att planera julklappar

Egentligen lite sen. Mamma satte för flera år sen en regel: hon vägrar prata julklappar före sin födelsedag. Den infaller 25 juni. I år har hon skjutit på det datumet till efter pappas födelsedag. 21 augusti således. Så nu så! Fritt fram att planera julklappar! 😉

Moa är inte svår att köpa till. Hon ser saker hela tiden och ber mig skriva upp i mobilen på hennes önskelista! Sen får man sålla för där kan det hamna allt från torkad mango till racerbil… Till henne har jag redan köpt en sak. Nästa del i Handbok för Superhjältar som kommer v 47. Eller köpt och köpt, förhandsbeställt.

Svårast är mina föräldrar. De som säger sig ha allt och inget vill ha. Men något vill man ju ge! Pappa ska i alla fall traditionsenligt få lite olika roliga öler.

Jag har lite idéer för julklappar till några fler jag handlar till. Mest beställer jag faktiskt, typ Adlibris och leksaksbutiker på nätet. Så smidigt. Då är det för mig extra viktigt att beställa med leverans innan december för sen är köerna till paketutlämningen på minlokala ICA inte roliga…

Så brukar ni få julklapp från mig: fram med önskelistorna, det är redan augusti! 😉

Bild lånad någonstans på nätet…

 

20.000 julstjärnor

4 månader till julafton och 100 dagar till första advent. Tänk vad tiden går. Dagen till ära la Slottsträdgården Ulriksdal upp ett klipp från sin odling!

https://www.facebook.com/slottstradgardenulriksdal/videos/2277105782508801/

Domherre & Björk

Känner ni till Cult Design? Ett svenskt design företag med underbart porslin både till kök och badrum. Deras formgivare Marita Lord har i år skapat Björk-Tomten, huvudperson i deras tema Domherre & Björk. Hur söta? Älskar Domherrens röda bröst i denna design.

Sen har Cult Design dessa underbara Raggsocks-tomtar. Möt Ragnar, Roffe, Ralf och Rune!

I deras vanliga sortiment hittade jag denna vackra skapelse. Skulle vilja rensa bort alla kaffekoppar jag har som är udda (typ alla) och bara ha enhetliga och denna plommonlila är underbar!

Rusta jul 2018

Kategorichef jul. Hur underbar jobbtitel är inte det?! En sådan har Rusta. I år kommer Rusta fylla varuhusen med mer jul än någonsin tydligen och det är trevligt!

Vare sig man är en av dem som vill tjuvstarta med julpyntandet i slutet av oktober eller hellre väntar till advent kan man vara säker på att Rusta erbjuder mängder av klassiska, skandinaviska och lekfulla lösningar som fixar stämningsfull belysning i jul.

Sanna Lindberg fotograf och Andrea Jörbrink stylist. Bilder från Rusta.